Annons

3D-styrd robottillverkning och hållbarhet: STILRIDE vässar sin stålorigami-process i samarbete med ADAXIS

Grön tillverkningsteknik är idag i högsta grad en centerpunkt kring vilken framtidens produktframtagningsteknik cirkulerar kring. Exemplen på spännande svenska initiativ inom detta område är flera: Hybrits fossilfria stål, ”volvosystern” Polestars 0-projet och Northvolts batteritillverkning med återvinningsfunktioner på hög nivå, är bara några exempel ur en flora som blir allt mer omfångsrik.
Här är ett till: STILRIDE är ett svenskt teknik- och designföretag som inom kort lanserar sin första produkt, elmotorcykeln SUS1, Sport Utility Scooter One.
I dagarna har bolaget meddelat att man inleder ett samarbete med fransk-svenska ADAXIS. Målet är att vidareutveckla och finjustera den mjukvara som STILRIDE använder när de böjer och viker stålplåt i en origamiliknande process. Genom samarbetet kan fler delar tillverkas lokalt vilket är ett stort steg mot målet med lokala mikrofabriker. Motorcykeln SUS1 är också den första produkten att utnyttja företagets egna och unika tillverkningsprocess STILFOLD, som den origami-liknande processen man använder sig av heter. En finess i detta är att man kan forma avancerade konstruktioner direkt från stålplåt.
- En av de stora fördelarna med vår tillverkningsteknik är att vi inte bara att vi sparar på material, utan även att transporten av råvaran blir oerhört effektiv jämfört med den färdiga produkten. Genom lokala mikrofabriker kan vi dra full nytta av detta hela vägen till det land där produkten säljs och ska användas, säger Jonas Nyvang, medgrundare av och CEO för STILRIDE.

Hela livscykeln för STILRIDEs första motorcykel SUS1 är tänkt att vara så hållbar som möjligt.
Ett viktigt steg i detta är själva tillverkningen, där STILRIDE siktar på en lokal produktion. Tanken
kring mikrofabriker, där varje enskild motorcykel byggs lokalt på den aktuella marknaden, har
därför funnits med från början.
– En av de stora fördelarna med vår tillverkningsteknik är att den utgår från stålplåt som vi
viker och böjer. Det innebär inte bara att vi spar på material, utan även att transporten av
råvaran blir oerhört effektiv jämfört med den färdiga produkten, säger Jonas Nyvang.

SAMARBETASR MED POLESTAR SEDAN SEPTEMBER 2022. STILRIDE – skriver om designreglerna för hållbar elektromobilitet med hjälp av ”origami-inspirerade” robotar. Intressant i kontexten är också att bolaget är ett av företagen i el-bilsutvecklaren Polestars 0-projekt. Målet här är, som PLM&ERP News rapporterat i flera artiklar, att producera en klimatneutral bil till 2030, utan koldioxidkompensation.

Hela chassit kan produceras lokalt
Nyckeln till att kunna producera hela chassit lokalt är en förenklad och automatiserad process där en robot garanterar lika resultat vi varje tillfälle. Samarbetet med ADAXIS ger ytterligare en
dimension till detta, då företaget specialiserat sig på att förenkla robotstyrning, men också gör det möjligt att, genom 3D-utskrifter, skapa ytterligare delar till motorcykeln genom den robot som används.
Genom ADAXIS kommer man nu även kunna skriva ut nya delar i mikrofabrikerna, delar som
annars hade behövts tas in ifrån annan tillverkare. Närmre bestämt handlar det, i första skedet,
om kåpor, skärmar och ett antal fästen som nu enkelt kan byggas på plats enligt samma princip
som STILRIDE erbjuder i övrigt.
– Med robotisering kan vi pressa gränserna för vad som kan tillverkas med hjälp av 3Dteknik,
såväl vad gäller storlek som form. Utmaningen är att programmering av robotar för
3D ofta är avancerat och svårgreppbart. Vårt mål är att snabba upp processen och göra
den mer intuitiv, även när det gäller riktigt komplexa projekt, för att alla ska kunna dra
nytta av den här tekniken, säger Emil Johansson, medgrundare på ADAXIS.

STILRIDE inleder ett samarbete med fransk-svenska ADAXIS. Målet är att vidareutveckla och finjustera den mjukvara som STILRIDE använder när de böjer och viker stålplåt i en origami-liknande process. Genom samarbetet kan fler delar tillverkas lokalt vilket är ett stort steg mot målet med lokala mikrofabriker.

Stor potential att
spara på miljöavtrycket
– ADAXIS har kunskaper och erfarenheter som kommer att förenkla och förbättra
processen ytterligare och samtidigt garantera att det blir samma slutresultat oavsett var i världen slutproduktionen sker. Det här har potential att inte bara spara avsevärt på miljöavtrycket, utan även att skapa en hel del arbetstillfällen lokalt, fortsätter Nyvang.
Samarbetet mellan STILRIDE och ADAXIS ger också möjligheten att snabbt kunna sätta upp en mikrofabrik i Frankrike på sikt, men den första öppnas inom kort i Nacka strand, i anslutning till
STILRIDEs huvudkontor.
Första fabriken beräknas komma i gång under våren och där kan vi också börja sätta de sista detaljerna inför en serieproduktion av SUS1. Fördelarna med mikrofabriks-tanken är många, inte minst ur aspekten att vi alltid kommer kunna producera on-demand och även kunna skala upp och ner snabbare i förhållande till hur mycket som beställs, avslutar Jonas Nyvang.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title