Till bakgrunden hör att internationella sjöfartsorganisationen IMO siktar på en minskning med 50 procent av utsläppsrelaterade växthusgasutsläpp till 2050. För att nå det långsiktiga målet för avkolning måste industrin gå över till nya bränsletyper och teknik.
EFFEKTIV BRÄNSLECELL-LÖSNING
Projektet är ett gemensamt arbete mellan Alfa Laval och bränslecellstillverkaren Blue World Technologies, tillsammans med DFDS, Maersk Drilling och Hafnia. Målet är att utveckla, testa och verifiera en mycket effektiv bränslecellösning som ger marina fartyg ett realistiskt alternativ till förbränningsbaserad hjälpkraft inom en snar framtid.
Bränslecellssystemet kommer att använda förnybar, kolneutral metanol som bränsle, vilket möjliggör rena operationer med mycket begränsade utsläpp. Metanol är ett av de mest lovande fossila bränslen som finns tillgängliga. Testperioden förväntas vara klar inom ett år.
– Vi tror att bränslecellsystem kommer att få en större roll att spela i det framtida X-to-Power-landskapet. Det finns dock ett antal potentiella bränslevägar, så vi måste ha ett brett perspektiv på detta område, säger Sameer Kalra, ordförande för Alfa Lavals Marine Division och fortsätter:
– Detta samarbete omfattar stora partners som var och en tar med unik expertis och är ett annat exempel på Alfa Lavals åtagande att utveckla hållbara och hållbara X-to-Power-lösningar för våra kunder.
Alfa Laval har 16 700 anställda. Årsförsäljningen 2020 var 41,5 miljarder kronor, eller cirka 4 miljarder euro.