Den befintliga XMReality-kunden är en global ingenjörskoncern med en försäljning på cirka 300 miljarder kronor som använder XMReality Remote Guidance-programvara för att erbjuda sina kunder globalt fälttjänster. Ordern har tecknats med åtta olika affärsenheter hos kunden i fem olika länder, vilket i sin tur hjälper sina kunder globalt.
Orderingången för samma period och kund var förra året 800 000, varav en halv miljon kronor avsåg årliga intäkter för mjukvaruabonnemang.
– Det är väldigt positivt att vi utökar vårt orderintag från den här globala konstruktionsgruppen och att programvarans intäkter växer starkt. Dessa beställningar är ett tydligt bevis på de möjligheter som tillhandahålls av vår XMReality Remote Guidance-mjukvara med globala tillverkare, säger VD, Johan Castevall.
”Ledande på fjärrstyrda lösningar”
XMReality utvecklar och säljer lösningar som bygger på ”förstärkt verklighet”. Ett exempel på hur denna teknik kan användas är vid fältservice av en motor. På distans och med hjälp av VR/AR-glasögon kan man instruera den som ska serva motorn vad det är som ska göras och hur. I sammanhanget kan man exempelvis koppla på och ”displaya” en 3D-modell av motorn och via en exploderad vy visa i vilken ordning komponenter ska tas ut, respektive sättas in.
XMReality brukar beskriva sig själva som ledande på fjärrstyrningsområdet, där man använder AR för att styra lokalanställda så att de kan lösa eller förebygga problem. XMRealitys kunder är främst globala industriföretag, däribland Bosch Rexroth, Siemens Industrial Turbomachinery, Electrolux och Bombardier.