AUTOMOTIVE/CEVTs Erik Gräns: Vässad varianthantering och BOM-lösningar i TOPPKLASS
De spelar en nyckelroll i utvecklingen av nya bilmodeller inom Geely och Volvo Cars. Bland annat har de tagit fram de senares välkända CMA-plattform, vilket säger en hel del om poängen med CEVT, China European Vehicle Technology. Bolaget är kort sagt ett innovationscentrum, fokuserat på att utveckla smarta plattformar där mycket av grundarbetet är gjort när man ska utveckla nya modeller. Volvo Cars och CMA-arkitekturen är ett bra exempel. Det är i princip bottenplattan till de nya bilar som tas fram. Man gör det genom ett upplägg som bygger på ett modulärt koncept baserat på en långt driven digitalisering, där PLM-systemet i allmänhet – CEVT använder Siemens PLMs Teamcenter – och produktkonfigurationen i synnerhet är bärande pelare i utvecklingsarbetet. Till saken hör att få bitar är mer kritiskt för framgång inom fordonsutveckling än BOM-data (Bill of Materials), produktstrukturer och konfiguration. Att ha effektiva digitala verktyg för detta är A och O. Hur då? Missa inte intervjun med CEVTs Erik Gräns.
Kopiera och klistra in denna URL på din WordPress-webbplats för att bädda in
Kopiera och klistra in denna kod på din webbplats för att bädda in