Annons

AUTOMOTIVE: En win-back för Dassault på Hyundai – eller ett sätt att säkra övergången från CATIA till Siemens NX?

Att byta ut ett CAD-system i ett OEM-bolag som Hyundai och i en komplex bransch som automotive är inget som sker i handvändning. I det MOU, Memorandum on Understanding, som Siemens och Hyundai KIA Motors signerade i april tidigare i år, framgår att parterna ska genomföra just denna förändring. Men till saken hör att förändringar av denna dignitet och omfång tar tid att genomföra. Vi talar enligt mina tidigare beräkningar i denna affär–baserat på storleken på FoU och andra relaterade avdelningar i Hyundai KIA Motors-gruppen–om minst 53,000, men ända upp till 6,500 användare av CAD- och cPDm-systemen.

Ett genomtänkt drag
Man kan helt enkelt inte förvänta sig att man under övergångstiden från CATIA V5 till NX inte kommer att behöva det gamla systemet, i detta fall CATIA och till vissa delar även lösningarna från Dassault’s motsvaraighet på cPDm-sidan, ENOVIA. Innan allt implementeringsarbete, utbildningar, hands-on-träning, och processförändringar som den nya toppmoderna PLM-miljön från Siemens kräver kommer det att gå några år. Under denna tid kommer man med all säkerhet att behöva tillgång till de system som Hyundai KIA Motors byggt upp och använt under ca 30 år.
Att man i detta läge säkrar tillgången på Dassault’s relaterade produkter under en 5-årsperiod, som DS talar om i sitt pressmaterial, förefaller i skenet av detta vara ett klokt och genomtänkt drag.

”Genom detta partnerskap kommer Dassault Systèmes att fortsätta att ge det bästa stödet till Hyundai Motor med teknik och know-how för att hjälpa den att ta en ledande position på den globala bilmarknaden såväl som i nya affärer”, säger Dassaults EVP för Asia Pacific, Samson Khaou, kommenterar den nya femåriga förlängningen, frågan är dock om detta betyder mer än att Hyundai säkrar tillgängligheten till sitt gamla system?

Vad har egentligen överenskommits?
Vad är det då Dassault och Hyundai och överenskommit, enligt de förras uppgifter?Så här skriver man i pressmaterialet:
”Genom det här avtalet förväntar sig Hyundai Motors att hjälpa sina olika partners lokalt och globalt genom att kunna främja deras sömlösa tekniska samarbetsrelationer.
Dassault Systèmes är erkänt som en mångårig partner till Hyundai Motors. Det har bidragit till utvecklingen av fordon och relaterad teknik genom att tillhandahålla CATIA och teknisk support till Hyundai under de senaste 30 åren. CATIA, som för närvarande används av Hyundai Motor Groups tekniska center i flera länder, är en lösning som används för att designa hela produktionsprocessen i en 3D-modell, från det första idéplaneringsstadiet till design, analys och montering. CATIA har bidragit till att förkorta Hyundai Motors produktutvecklingsprocess och minska dess kostnader.”

I samma pressmeddelande kommenterade Samson Khaou, EVP för Dassault Asia-Pacific, affären:
”Förlängningen av vårt avtal med Hyundai Motor sker i en tid då mobilitetsindustrin i Korea accelererar mot elektrifiering av fordon. Detta har betydande konsekvenser för att hjälpa den relaterade industrin att förbereda sig för nya förändringar på ett mer stabilt sätt, säger Khaou och tillade: ”Genom detta partnerskap kommer Dassault Systèmes att fortsätta att ge det bästa stödet till Hyundai Motor med teknik och kunnande för att hjälpa den att ta en ledande position på den globala bilmarknaden såväl som i nya affärer.”

Bilmodell i 3D, designad i DS’ CATIA.


”Inget som förändrar tidigare överenskommelser”
Av formuleringarna I texten framgår, enligt Verdi Ogewell, PLM&ERP News’ chefredaktör, ”inget som ändrar den tidigare överenskommelsen med Siemens. Observera att man dessutom inte har med något uttalande från officiella Hyundai-representanter.”
– Min tolkning är, säger han, att det femåriga tillgänglighets- och maintenance-avtalet för CATIA säkrar Hyundais tillgång till de CATIA- and ENOVIA-licenser man behöver under transitionsperioden till NX. Detta parallellt med att Hyundai också kan utveckla samma saker i förhållande till partners och andra parter i utvecklings- och produktionskedjan. Mina samtal med involverade personer och bolag pekar också i denna riktning.
Men ändrar det något i den långsiktiga utvecklingslinjen inom gruppen mot en mer renodlad Siemens-miljö och innebär beskeden från DS att man gjort en win-back? Nej, istället skulle man möjligen kunna beskriva det hela som ”plåster på såren” efter det tunga beskedet om att världen femte största fordonproducent-grupp väljer att byta system från Dassaults CATIA och 3DEXPERIENCE till Siemens NX CAD, cPDm-lösningen Teamcenter och asndra bitar i de senares PLM-plattform – Xcelerator-portföljen.

Länk till denna artikel på engelska, som publicerats på vår amerikanska systersajt, enineering.com:

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title