Annons

Candelas bärplansbaserade el-motorbåtar erövrar nya delar av världen

Problemet – hittills – har varit att ingen elmotorbåt har kunnat erbjuda den svårfångade kombinationen av hög hastighet och lång räckvidd som båtar är vana vid i sina ICE-farkoster. Båtskrov är tunga och behöver enorma mängder energi i höga hastigheter, så även de bästa litiumjonbatterierna blir tömda efter en mycket kort tids pigg körning.
Den här frågan är något som det svenska teknikföretaget Candela tänker ta upp med sina revolutionerande, bärplansbaserade elektriska speedbåtar – som nu kommer till Nya Zeeland.

SNABB GLOBAL BERÖMMELSE
Stockholmsbaserade Candela har snabbt blivit världsberömd för att knäcka koden till långväga elfarkoster. Flyger på datorstabiliserade undervattensvingar (bärplansbåtar) Candelas nya daycruiser Candela C-8 och sportbåten Candela C-7 använder bara en bråkdel av den energi som konventionella motorbåtar behöver vid hastigheter på 30 knop. När de väl är folieburna kan Candelas båtar färdas i 2 – 2,5 timmar med en hastighet av 20 knop och täcka 50 sjömils räckvidd. Det aktiva bärplanssystemet gör att båten kan flyga över vågor utan att orsaka obehag för sina passagerare, medan konventionella båtar skulle smälla och slänga runt mycket spray. Bårdatorn justerar automatiskt stigning, rullning och höjd för att ta hänsyn till sidovindar, vågor och människor som rör sig i båten.

Förutom rekordstor räckvidd och prestanda, respekterar Candelas båtar den marina miljön. Eftersom skrovet flyger över vattnet använder en Candela-båt 80 % mindre energi än konventionella båtar, vilket inte bara leder till längre räckvidd utan också till ett nästan obefintligt vak bakom båten. Vid 25 knop skapar en Candela-farkost en liten 5 cm våg och orsakar därför minimala störningar på kustlinjer och marina livsmiljöer.
Candela C-Pods nedsänkta kapseldrift är viskande tyst, även vid marschfarter på 20-25 knop.

C-8an EUROPAETTA I FÖRSÄLJNING
Dessa unika egenskaper har lett till att C-8 har blivit Europas mest sålda elektriska farkost, med över 100 beställningar för 300 000 euro, helkolfiber daycruiser sedan lanseringen i höstas. C-8 har hyllats som båtbranschens ”iPhone-ögonblick”, och jämförs ofta med Tesla-bilar.
Candela utökar nu sin närvaro på södra halvklotet med en partner i Nya Zeeland – Next Generation Boats baserade från Wanaka på Sydön.

– Nya Zeeland ligger i framkant när det gäller hållbarhet på så många sätt. En tredjedel av markytan är skyddad i parker och reservat. Kiwiskyddsarbetare ligger i framkant av artförvaltningen. Förnybar energi står för mycket av energiproduktionen. Så det känns jättebra att Candela kan bidra till det stora arbete som Nya Zeeland gör för att hålla sitt orörda vatten rent, säger Gustav Hasselskog (bilden t v), grundare och VD för Candela.

IDEALISKA LÖSNINGAR
Next Generation Boats håller med och grundaren och VDn, Kostya Marchenko, kommenterar:^
– Elektriska båtar är idealiska för Nya Zeelands marknad. Mer än 80 procent av vår elproduktion kommer från förnybara källor och det finns många orörda sjöar, hamnar och flodmynningar som kan avnjutas ombord på en miljövänlig båt med låg påverkan, säger han och fortsätter:
– Med en räckvidd på 50 sjömil kan du enkelt ta ett varv runt ön Waiheke i Haurakibukten och utforska dess många fina vingårdar och vackra sandstränder. Med 22 knops marschfart kommer du dit snabbare och bekvämare än på en färja. Med ett så fantastiskt utbud kan du faktiskt enkelt täcka de flesta platser i Bay of Islands, åka från Queenstown till Glenorchy och tillbaka eller resa hela Wanakasjön två gånger. Med Candela-båtar är räckviddsångest ett minne blott, tillägger han.

ELBILAR OCH ELBÅTAR
Även om Candelas farkoster är världens första elektriska bärplansbåtar, är bärplan inte nytt för Nya Zeelands båtfolk. AC72 katamaranerna och AC75 ”monohulls” från America’s Cup Teams har flugit här i ett antal år samtidigt som vattensporter som kite/wing/wind foiling snabbt växer i popularitet.
– Elektriska fordon håller på att bli en vanlig syn på Nya Zeelands vägar, nu är det dags att ta itu med vattenvägarna och påskynda koldioxidutsläppen av den marina sektorn, säger Kostya Marchenko.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title