Apropå bilar sammanfattade Fordonskomponentgruppens Fredrik Sidahl att Sveriges läge slagkraftigt när han sa:
– USP är att vi är svinduktiga på att samarbeta, över teknikgränser och i olika klusterformationer. Där är Subcontractor Connect ett bra exempel, leverantörer träffar leverantörer och hittar möjligheter som man inte ens visste fanns.
Att skapa smarta allianser. Att skapa nya kontakter kan leda till att vi överskrider begränsningar som en lite exportberoende nations trots allt har. Därför gäller det att skapa vassa ekosystem när nya teknologier omsätts i konkreta lösningar; något som Frank Rälg, affärsutvecklingschef på FM Mattson i Mora Group, var inne på. Han presenterade under mässdagarna bolagets IoT-satsning kring uppkopplade, smarta kranar och pekade på vikten av att bilda allianser när man ska utveckla sånt som relaterar till exempelvis IoT.
– Tekniken utvecklas snabbt och möjligheterna är enorma, men för att man som industriföretag ska kunna komma i mål handlar det om att nätverka, samarbeta och lära av varann. Smarta allianser är hela drivet i det här om vi ska lyckas, konstaterade han på mässans IoT Arena.
Sinf spår förväntad konjukturnedgång. Sinf’s Underleverantörsbarometer för tredje kvartalet som traditionsenligt presenterades på mässan under tisdagen visar en förväntad nedgång i konjunkturen framöver. Men rapporten bekräftar också stämningen på mässan – ett målmedvetet sikte inställt på framtiden.
– Bland annat ser vi att man prioriterar nya kunder, nya branscher och ökad marknadsföring, berättade Joakim Norlén, VD Sinf.
För att stå stark framöver gäller det att hänga med i den snabba utvecklingen, med spetskompetens inom digitalisering som startup-bolagen ofta innehar. På mässans Pop-up Expo kunde besökaren träffa startups. Och på nya matchmakingen Ignite Elmia matchades etablerade leverantörer med smarta startups.
– Vi verkar i en traditionell bransch men deltog i Ignite Elmia med ett öppet sinne. Det resulterade i sex mycket intressanta kontakter med spännande idéer som vi kommer att jobba vidare med, säger Peter Nilsson, VD på Lideco som tillverkar verktygskomponenter.
En mötesplats för affärsavslut. Mässans väletablerade matchmaking, Subcontractor Connect, blev fullbokad redan veckan innan mässan. Ett rekordstort antal inköpare – ca 30 bolag varav tolv internationella – fanns på plats.
– Vi har haft fler deltagande inköpare än någonsin och många nya leverantörer, säger Malin Jönsson, samordnare Subcontractor Connect och berättar om en mycket positiv feedback från såväl årets deltagare som från flera bolag som matchades ifjol, vars kontakter nu har landat i affärer. Att fokus ligger på framtiden har också synts i ett stort intresse för mässans olika inspirationsarenor. Subcontractor InnoDex, lockade storpublik med sina hundratalet internationella innovationer och föreläsningar om nya material och konstruktioner. Likaså väckte Subcontractor IoT Arena, med konkreta framgångsrika case på IoT-området, många besökares nyfikenhet.
Ju större del av värdeskapande som landar på leverantörens bord, desto viktigare blir också mässan för att synliggöra och lyfta den kompetens och innovation som leverantörsledet står för. Genom detta har Elmia Subcontractor återigen befäst sin ställning som industrins främsta samlingsplats med bästa förutsättningar för ”business unusual”.
– Det är tydligt att möten face-to-face, med hela industrin på en samlad arena fyller en viktig funktion för företag inom hela näringskedjan. Ett stort tack till alla som deltagit och varmt lycka till framöver med affärer och samarbeten, säger mässans projektledare Karla Eklund.