Samarbetet mellan Infor och Elvenite är i sig ingen nyhet. Bolagen har samarbetat sedan 2009. Men med det fördjupade samarbetet ser man att en strategisk pusselbit i Elvenites tillväxtplan faller på plats. Målsättningen är också amitiöst satt: man vill dubblera omsättningen på tre år.
Har redan sett resultat
Att företagen vässar sitt gemensamma erbjudande har redan gett resultat då man nyligen vann en upphandling i Norge tillsammans.
– Digitalisering är ett avgörande vapen när företag konkurrerar på konkurrensutsatta marknader, vilket livsmedelindustrin gör, säger Johan Made, förre SAP Sverige-chefen som numera är Infors nordeuropeiska chef. Han fortsätter:
– Konkurrensen blir tuffare för varje dag och i det stärkta samarbetet med Elvenite kan vi hjälpa kunderna inom livsmedelsindustrin att ta smarta beslut som stärker deras konkurrenskraft.
Grundades 2007
Elvenite grundades i Karlstad 2007, och har med ett tydligt fokus på livsmedelsindustrin vunnit förtroende hos en rad nationella och internationella aktörer och varumärken. Ett av dessa är Mowi, världsledande producent av odlad atlantlax och fiskprodukter med närmare 15 000 anställda i 25 länder, som pekar på fördelarna med det utökade samarbetet mellan Infor och Elvenite.
– Det här är det bästa av två världar, säger Jörn Berg, Group IT Applications Manager på Mowi. Elvenite har unika kunskaper och erfarenheter av lyckade implementeringar av Infors produkter inom livsmedelsindustrin. Med deras hjälp har vi utvecklat en global plattform som vi nu rullar på alla våra enheter runt om i världen. Leveransen överträffar våra högt ställda förväntningar, både när det gäller kvalitet och resultat.