Annons

ERP: ”Multi-tenant” i fokus när Infor rekordökar i molnet

Molnet som teknisk plattform ökar nu närmast exponentiellt bland företagen. Det är det gemensamma draget när framför allt ERP-utvecklarna under det senaste året presenterat sina resultatrapporter. Allt ifrån aktörer som IFS och Visma till Microsoft och SAP. Detta parallellt med att även branschanalytiker som IDC och Radar noterat samma kraftfulla tillväxt i antalet molnsatsningar. Idag kommer ännu ett bevis till på molntrenden:
Det är affärssystemutvecklaren Infor som berättar om betydande globala framgångar för sina CloudSuite-lösningar. 112 procent plus blev det i antalet nya molnavtal under maj och juni; tveklöst en imponerande siffra. Man pekar i detta på flera värden som bibringas användarna, sånt som allmänt ökad smidighet, motståndskraft och ökad konkurrenskraft.
”Branschspecifika tillämpningar utvecklade för branscher som tillverkning, hälso- och sjukvård, distribution, offentlig sektor, detaljhandel och besöksnäring har bidragit till att Infor nu har mer än 14 000 kunder i Infor Cloud. Några av de nya kunderna är Cloetta, Saarioinen och Burton Snowboards,” konstaterar CEO Kevin Samuelson.
Ett begrepp som är centralt i sammanhanget är ”multi-tenant”, som man hör allt mer om i debatten om framtidens system och molnet. Men vad står det egentligen för?
PLM&ERP News’ Verdi Ogewell har tittat på saken och hur denna kapabilitet manifesteras i Infors molnsviter.

Infors chef för Norra, Västra och Östra Europa, Johan Made, håller med sin CEO, Kevin Samuelson, som citerades i ingressen. Han framhåller särskilt betydelsen av att man skapat separata branschspecifika molnsviter för att passa de olika kunderna/användarna. Detta är ett av de viktigaste skälen till att man fått se den 112-procentiga tillväxt en i antalet årsavtal från maj till juni i år.
Mades statement i dagens rapport från Infor är intressant. Så här säger han:

Johan Made, Infor.

– I stället för att försöka bygga en enda produkt för att betjäna alla branscher, har vi investerat miljarder för att skapa separata, branschspecifika produktsviter, som går in i detaljerna för mikrovertikaler för att kunna tillgodose vissa kunders specifika behov, säger han. Vi har till exempel inte bara en tillverkningssvit, vi har en svit som är specialbyggd för fordonsindustrin – med specifika nyckelprocesser, funktioner och attribut specifika för den sektorn – allt inbyggt i våra produkter. Denna struktur är utformad för att möjliggöra snabbare implementeringar och leverera mer värde över tiden än generiska, horisontella alternativ på marknaden.

INFOR SATSAR PÅ ”MULTI-TENANT-
LÖSNINGAR” – MEN VAD BETYDER DET?
Låt oss titta lite närmare på implikationen av det Made säger. Han nämner att ”multi-tenant-lösningar” (MT) har en stor betydelse i sammanhanget, men vad står detta begrepp för, som man numera allt oftare stöter på både i ERP och PLM-sammanhang? Johan Made igen:
– Multi-tenant för Infor innebär att vi som SaaS leverantör håller en gemensam version för alla kunder, ”tenants”, inom ett industrisegment. Detta möjliggör att kunder inom ett industrisegment alltid har tillgång till den senaste versionen av affärssystemet och teknologierna som bäst lämpar sig för sin branch, utan att behöva genomföra dyra, komplexa och riskfyllda uppgraderingar av sitt affärssystem. Att vara MT-kund till en av Infors industrilösningar ger därför en tydlig konkurrens fördel, förklarar han.

För de som vill veta mer om ”multi-tenant-begreppet” rekommenderas att läsa igenom vår längre analys av saken, som publiceras på PLM&ERP News härintill. Klicka på rubriken nedan för att länkas direkt till artikeln:
PLM/ERP Analys: Om ”multi-tenant-lösningar” och hur PTC hanterar utmaningen i Atlassviten

ATT GÅ UPP I MOLNET UTAN VÄSENTLIGA STÖRNINGAR
Detta sagt ska gå tillbaka till Infors senaste rapport kring molnutvecklingen i bolagets kundstock.
Klart är att Infor fokuserar på att leverera end-to-end-funktionalitet i molnet, med en resulterande ökning på mer än 200 procent av kunder som uppgraderar från drift på plats till molnet och 112 procents tillväxt i antalet årsavtal från maj till juni.
Bolaget noterar vidare att man alltså, ”strävar efter att leverera oöverträffade ’multitenanta’ molnfunktioner och de främsta datahanterings- och analysfunktionerna genom Infor Data Lake och Infor Birst.” Dessutom kan Infors serviceteam och ett omfattande kanal- och partnernätverk hjälpa kunderna snabbt online, utan några väsentliga störningar för kundernas verksamhet.
Under de senaste 12 månaderna har Infor gjort betydande branschspecifika produktuppdateringar, utformade för att hjälpa kunderna att bättre hantera tre viktiga tillgångar i sina företag: människor, fysiska tillgångar och försörjningskedjor. Uppdateringarma inkluderar nya funktioner inom Personalhantering (HCM), Enterprise, Underhållssystem (EAM) samt flödesekonomi (SCM).


CLOETTA: ”EN STARK MOLNARKITEKTUR ETT KRAV”
Cloetta, ett ledande konfektföretag i norra Europa, valde nyligen Infor CloudSuite Food & Beverage för att stödja digital transformation och driva innovation i hela sin verksamhet. Infors moderna molnarkitektur var nyckeln till beslutet, liksom bolagets djupa branschfunktionalitet, som kan hjälpa Cloetta med aspekter som kvalitetskontroll, recepthantering och spårbarhet.
Per Svensson, Cloettas IT-chef, konstaterade i samband med bolagets val av leverantör:
– För att möta behoven på marknaden är det absolut nödvändigt att vi har smidigheten att kunna svara snabbt på trender och kunna dra nytta av nya möjligheter för att på så sätt kunna maximera försäljningen. Genom att gå över till en modernare, digitaliserad plattform, som stödjer innovation och optimerar verksamheten, är vi övertygade om att Infor CloudSuite Food & Beverage var rätt lösning för Cloetta.

INNOVATION UNDER OSÄKRA TIDER
Infors hävdar att deras molnlösningar, ”är utformade för att nå ökad användbarhet, uppkoppling och kunskap. Kunder över hela världen kan dra nytta av snabb skalbarhet för att tillgodose varumärkesutvidgning och förvärv, flera valutor och kraftfull driftsanalys baserat på region och marknad.”
Man noterar också i pressmaterialet att innovation för många företag är en viktig del av framgången när det gäller att navigera i dessa osäkra tider, samt att kunna använda molnteknikens skalbarhet för att snabbt kunna införa lösningar för att upprätthålla kontinuitet och hitta nya sätt att arbeta. För att underbygga denna tes citeras ett par Infor-kunder som satsat på bolagets molnsviter.

Burton Snowboards, ett av världens ledande snowboardföretag, använder Infor CloudSuite Fashion, ett affärssystem som är skräddarsytt för modebranschen, och Infor Nexus digitala leverantörsnätverk för att optimera lagret för olika kanaler, öka sin direktförsäljning till konsumenter, operationalisera sin expansion till flera marknader och uppgradera sin teknologi till molnet.
– På Burton är vi konsumentorienterade och långsiktiga när det gäller att använda de bästa verktygen för att säkerställa vår produktion, produkthantering och verksamhet, säger Josee Larocque, Burton senior VP med ansvar för driften. Vi samarbetar i detta med Infor och uppgraderar vårt affärssystem till molnet.

Saarioinen, en av marknadsledarna för kylda livsmedelsprodukter i Finland, använder Infor CloudSuite Food & Beverage för att hjälpa bolaget att standardisera, förenkla och påskynda produktutvecklingen, förbättra kundupplevelsen och bli ett mer datadrivet företag.
– Vi siktar framåt, säger Eero Kinnunen, affärsutvecklingschef på Saarioinen. Denna moderna teknik kan hjälpa till att skapa en plattform, inte bara för bättre processer, utan också för snabbare, mer responsiv innovati

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title