Annons

ELDRIVET: VCE dumpar diesel i mindre lastare och grävare

Från år 2020 kommer VCE, Volvo Construction Equipment att lansera ett rakt igenom elektrifierat utbud av kompakta hjullastare och grävmaskiner. Bolaget konstaterar att man därmed blir en pionjär på området i sitt industrisegment.
- Vi levererar helt enkelt på vårt engagemang för "Building Tomorrow" genom att driva ledarskapsrollen inom elektromobilitet och leverera hållbara lösningar som stöder kundframgång på området, kommenterar bolagschefen, Melker Jernberg.
- Den teknik som vi har utvecklat är nu tillräckligt robust och detta, tillsammans med förändringar i kundbeteende och ett ökat miljöregelverk betyder att det nu är rätt tid att etablera elektromobilitet i hela vårt utbud av kompakta maskiner.

Med detta drag tar Volvo CE spets inom detta industrisegment. Det helt elektrifierade sortimentet kompaktlastare och grävmaskiner är som helhetsdrag banbrytande. Det blir nu verklighet från mitten av 2020 då lanseringen av en rad elektriska kompaktgrävmaskiner (EC15 till EC27) och hjullastare (L20 till L28), tar över och ny dieselmotorbaserad utveckling av dessa modeller förpassas till historiens bakgård.

Flera framgångsrika demos av eldrivet. Bolaget har tidigare, som PLM&ERP News rapporterat i flera artiklar, tagit fram och demonstrerat sin elteknologi i flera prototyper.
I augusti 2017 presenterade man exempelvis prototypen för den nya lastdumpern HX2. Fordonet är både autonomt och innefattar batteri-elektrisk drift. På VCE beskriver man det som en andra generationens konceptmaskin, som också är en del av ett el- och fjärrstyrningsprojekt syftandes till att omvandla detta industrisegment genom att minska koldioxidutsläppen med upp till 95 % och totala ägandekostnaden med upp till 25%. Maskinen är en vidareutveckling av bolagets HX1-modell, som var den första generationen av prototypen HX-maskiner.
Detta är nu bara ett exempel på flera konceptmaskiner inom elektromobilitet, som enligt VCE fått ett ”överväldigande positivt mottagande från marknaden”.
Dagens besked är f ö också helt i linje med Volvokoncernens strategiska inriktning elektromobilitet på alla affärsområden.

Det var vid årskiftet 2017 – 2019 som Melker Jernberg tillträdde som VD för Volvo CE. Närmast kom han då från metallpulverföretaget Höganäs AB, men i grund och botten är han ingenjör och har jobbat inom Scania och SSAB. Men VCE-maskiner har han i blodet då han är uppvuxen i en ”dalamiljö” där entreprenadmaskiner var vardag. Nu ska han se till att VCE tar det stora klivet in på elektromobilitet i och med lanseringen av de mindre, kompakta lastarna och grävmaskinerna.

Premiärvisning i april. De första maskinerna kommer att presenteras vid Bauma-utställningen i april 2019, följt av en serie introduktioner inriktade på att kommunicera marknad efter marknad och anpassat till hur dessa skilda marknader ser ut. Det hela kommer sedan att släppas loss under 2020.
Företaget betonar dock att dieselmotorer inte helt har spelat ut sin roll, utan förblir den mest lämpliga kraftgeneratorn i bolagets större maskiner; medan elframdrivning och batteriteknik visat sig speciellt lämpad för Volvos mindre utrustningar.
Men hur som helst, menar Melker Jernberg, att man nu fokuserar forskning, utveckling och investeringar på elektriska kompaktlastare och grävmaskiner i sortimentet av mindre maskiner.
– Så är det, tillägger Jernberg. Volvo CE tar nu en rad steg mot dieselfri kompaktutrustning i framtiden.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title