Annons

F d BMW- och MAN-chef tar plats i styrelsen hos uppstickaren på ellastbils-sidan, Volta Trucks

Det bolag som professor Schaller nu kliver in i har som noterades i ingressen gjort hemläxan på flera sätt. Tekniskt är den första tillverkade produkten Volta Zero världens första specialbyggda helelektriska fordon på 16 ton designat för stadslogistik, vilket man menar, minskar miljöpåverkan från fraktleveranser i stadskärnor. Fordonet, som är designad från grunden med en räckvidd på 150 – 200 kms (95 – 125 miles), kommer att eliminera uppskattningsvis 1,2 miljoner ton CO2 per år 2025.
Men även kommersiellt har Volta Trucks lyckats synnerligen väl med hela 6 400 förbeställda fordon, bl a med europeiska logistikjätten, DB Schenker, på kundlistan med ca 1400 lastbilar.

Tunga meriter
Om professor Schaller ska sägas att det är en person med mycket tunga meriter som nu tar plats i Voltastyrelsen. Senast, mellan 2014 och 2019, var han EVP för ”Motorcycle Engineering” hos BMW AG. Dessförinnan var han medlem av styrelsen och CTO, Chief Technology Officer, för MAN Truck and Bus, med ansvar för ingenjörs- och inköpsbitarna i bolaget. I denna roll ansvarade han för produktutveckling, inköp och planering. Apropå MAN har Schaller också varit direktör för affärsenheten Heavy Trucks på MAN. I dessa andra roller har han lett utvecklingen av alternativa drivsystem, inklusive batterier, hybrider, naturgas, väte i förbrännings- och bränslecellstillämpningar, samt avancerade förarassistanssystem och tunga lastbilar. Vid sidan av dessa näringslivsuppdrag har en rad akademiska meriter på CVn, bl a som hedersprofessor vid Münchens tekniska universitet.  

En bild från tillverkningen av den första Volta Zero-lastbilen i MAN-fabriken i Steyr, Österrike.

”Enastående lösningar”
I ett uttalande konstaterar Karl Viktor Schaller att Volta Trucks resa mot resa mot ett nytt och koldioxidneutralt leveranssystem i städerna är av stor samhällelig och miljömässig vikt.
– Efter att ha arbetat för Volta Trucks som konsult för att stödja homologeringsprocessen, har jag sett utmaningarna och de enastående lösningarna för att få allt detta till en kvalitetsbaserad produktionsprocess. Inom dessa områden är jag angelägen om att stödja med 30 års erfarenhet av fordon, säger han.

Tillför viktig kompetens
Douglas Snyder, VD för Luxor Capital Group och styrelseordförande för Volta Trucks, säger i en kommentar att professor Schallers ankomst sammanfaller med betydande, positiva tekniska och tillverkningsmässiga utvecklingar för företaget.
– Det ligger väl i linje med att vi går in i produktion av de första helelektriska Volta Zero-prototypfordonen på vår produktionslinje i Steyr, Österrike. Inom bara några månader kommer Volta Trucks att starta produktionen av kundfordon och övergå från en nystartad till en fordonstillverkare. Karl Viktor Schaller tillför i denna process styrelsen en mängd ingenjörs- och produktutvecklings-kompetens som kommer att hjälpa oss att stödja ledningsgruppen att nå sina ambitiösa mål och inom branschledande tidsskalor.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title