Annons

Göteborg ett ”litet Detroit”: Volvos syskon Lynk & Co 01 i Europa-premiär med en ny typ av ägande

Det finns, menar Lynk-chefen, en rad fördelar med detta.
– Om man delar med sig av sin bil när du inte använder den kan man exempelvis sänka kostnaden hela vägen ned till noll, säger Visser och tillägger att 500 euro är det maximala beloppet som man behöver betala.

BYGGER PÅ SAMMA PLATTFORM SOM VOLVO XC 40
Det Geelyägda Lynk & Co-fordonet, f ö byggd på samma plattform som systerbolagets, Volvo, XC 40, lanseras nu inte bara i Sverige utan ocksåp i hela Europa.
Man kan likna ägandet vid att man blir medlem i en klubb. I praktiken handlar det om att som medlem betala en månatlig avgift som ger full tillgång bilen. Egentligen precis som att man äger den.
Till fördelarna hör dock att avgiften inte behöver vara den samma hela tiden. Skulle man av något skäl inte behöva bilen under en period kan man avsluta eller pausa medlemskapet och slippa betalning. Plus som ovan nämndes: Du kan dela med dig av biolen och därmed få en sänkt avgift.

PLATTFORMEN UTVECKLAD AV CEVT
Priset på ett fullt medlemskap blir 500 euro, motsvarande 5270 kronor, vilket inkluderar försäkring, service och vinterdäck.
Alain Visser tillägger att med all säkerhet kommer att bli möjligt att också köpa bilen, men någon prisnivå är ännu inte satt.
01 heter hur som helst detta fordon erbjuds som elhybrid eller laddhybrid. Denna modell är precis som Volvo XC 40 alltså utvecklad på den plattform som Geely-dottern och göteborgsföretaget CEVT tagit fram, med Siemens Teamcenter som produktdata backbone f ö. Den första Lynk & Co-klubben får sitt säte i Amsterdam och sedan är det Göteborgs tur att få en klubb mot slutet av 2020.
De första bilarna med det lite Porsche SUV-liknande utseendet levereras under våren 2021.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title