HÄR ÄR DE SENASTE NYHETERNA
EUs hållbarhetskrav – CSRD: ”UTMANANDE att möta,” anser 4 av 5 ansvariga chefer, visar...
En ny era för hållbarhetsrapportering inleds för många företag med EUs nya krav CSRD. Enligt affärssystemsleverantören Xledgers nya rapport ser hela fyra av fem ansvariga chefer det nya hållbarhetskravet som utmanande att genomföra. Utmaningen ligger framför allt i att skapa ett fungerande mätsystem, något som inte minst leverantörer av affärssystem på framför allt ERP-sidan har ambitioner att möta. Xledger är en av dessa aktörer. Bolaget har utvecklat ett molnbaserat affärssystem som, ”automatiserar vår plattform flertalet affärskritiska kärnprocesser och effektiviserar mer än 10 000 företag i olika branscher över hela världen.”
Den största konsekvensen för företagen av de nya kraven blir ökade kostnader, enligt rapporten.
Med de nya kraven för hållbarhetsredovisning ställer EU tydligare och högre förväntningar på företagens insatser för en mer hållbar framtid. Rapporten ”CSRD – så möter företagen de nya kraven” är baserad på en färsk undersökning bland 200 ekonomi- och hållbarhetschefer på företag med över 250 anställda om deras syn på de nya kraven.
Rapporten visar att hela fyra av fem av de ansvariga ser de nya hållbarhetskraven som ganska eller mycket utmanande att uppfylla. En av de största utmaningarna med det nya direktivet blir att skapa ett fungerande mätsystem, uppger 62 procent av ekonomicheferna och 43 procent av hållbarhetscheferna. Ungefär hälften av cheferna ser en stor utmaning i att skapa ett effektivt sätt att samla in relevant data (55 procent av ekonomicheferna respektive 44 procent av hållbarhetscheferna). Hållbarhetscheferna kommer även utmanas i att skapa en tydlighet internt om ansvaret (43 procent) och ekonomicheferna i att samordna insamling av data längs hela leverantörskedjan (48 procent).
”I takt med att kraven höjs på redovisningen av hållbarhetsarbetet, behöver företagen i allt högre grad kunna kräva mer av sitt affärssystem. Systemet måste klara redogörelse av hållbarhetsarbetet i detalj, exempelvis när det gäller transporter och förbrukning. Samtidigt behöver affärssystemet givetvis - även i framtiden - alltid vara tillgängligt och garantera säkerheten för all data,” säger Thomas Falk, CEO för Xledger.
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
Den största konsekvensen för företagen av de nya kraven blir ökade kostnader, enligt rapporten.
Med de nya kraven för hållbarhetsredovisning ställer EU tydligare och högre förväntningar på företagens insatser för en mer hållbar framtid. Rapporten ”CSRD – så möter företagen de nya kraven” är baserad på en färsk undersökning bland 200 ekonomi- och hållbarhetschefer på företag med över 250 anställda om deras syn på de nya kraven.
Rapporten visar att hela fyra av fem av de ansvariga ser de nya hållbarhetskraven som ganska eller mycket utmanande att uppfylla. En av de största utmaningarna med det nya direktivet blir att skapa ett fungerande mätsystem, uppger 62 procent av ekonomicheferna och 43 procent av hållbarhetscheferna. Ungefär hälften av cheferna ser en stor utmaning i att skapa ett effektivt sätt att samla in relevant data (55 procent av ekonomicheferna respektive 44 procent av hållbarhetscheferna). Hållbarhetscheferna kommer även utmanas i att skapa en tydlighet internt om ansvaret (43 procent) och ekonomicheferna i att samordna insamling av data längs hela leverantörskedjan (48 procent).
”I takt med att kraven höjs på redovisningen av hållbarhetsarbetet, behöver företagen i allt högre grad kunna kräva mer av sitt affärssystem. Systemet måste klara redogörelse av hållbarhetsarbetet i detalj, exempelvis när det gäller transporter och förbrukning. Samtidigt behöver affärssystemet givetvis - även i framtiden - alltid vara tillgängligt och garantera säkerheten för all data,” säger Thomas Falk, CEO för Xledger.
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
TERMISK ANALYS/Integrerade kretsar: Blir Siemens nya Calibre 3DThermal ett genombrott för mainstream 3D-IC?
”En robust plattform som fångar och analyserar termisk data genom hela IC-designprocessen.” Utan att renderas någon större medial uppmärksamhet har Siemens Digital Industries Software under sommaren introducerat en innovativ programvara för termisk analys, verifiering och felsökning i 3D-integrerade kretsar (3D-IC), Calibre 3DThermal. Rätt eller fel hävdar bolaget att lösningen kan bli ett genombrott för mainstream 3D-IC. Varför är detta ett stort steg?
Skälen är flera, säger Michael Buehler-Garcia, VP för Calibre Product Management, inom Siemens Digital Industries Software, men övergripande pekar han på de stora värden som ligger i att man med bolagets integrerade och kapabla designverktyg kan sätta upp en robust plattform som fångar och analyserar termisk data genom hela designprocessen av chip och 3D-montering från 3D-monteringsutforskning till design-signoff.
”Detta är ett betydande framsteg bl a just för detta, att konstruktörer inom 3D-IC-design och -verifiering ges de möjligheter de behöver att hantera termiska utmaningar tidigt i designprocessen, säger han och tillägger: "Genom att integrera termisk analys direkt i alla stadier av IC-designflödet gör vi det möjligt för våra användare att skapa mer pålitliga, högpresterande 3DICer med större tillförsikt och effektivitet."
Som en bakgrund kan noteras att termisk analys handlar om hur värme kan skapa kemiska, fysikaliska och strukturella förändringar i ett material, integrerade kretsar inkluderade. Temperaturen är i princip en grundläggande tillståndsvariabel som påverkar de flesta kemiska processer, fysikaliska egenskaper och strukturella omvandlingar. Hur detta påverkar ICer och deras funktionella kapaciteter är förstås av väldigt stor betydelse. Alla integrerade kretsar genererar värme när de utsätts för spänning. För att hålla temperatur under det maximalt tillåtna för optimal funktion är därför en analys av värmeflödet genom paketet av stor vikt.
Med Calibre 3DThermal blir det möjligt för chipdesigners att snabbt modellera, visualisera och mildra termiska effekter i sina konstruktioner under hela designresan. Detta genom att Siemens integrerat delar av Calibre-verifieringsprogram och Calibre 3DSTACK-programvara tillsammans med företagets Simcenter Flotherm som mjukvarumotor för lösningarna. ”Calibre 3DThermal tillhandahåller de utgångar som krävs för att termiska effekter ska beaktas i elektriska simuleringar. Dessutom kan Calibre 3DThermal både konsumera som ingångs-gränsvillkor och ge utsignal till Simcenter Flotherm – vilket möjliggör äkta IC till systemtermisk modellering från IC till paket eller till kort på systemnivå,” summerar Siemens i pressmaterialet, som rubricerats med att den nya lösningen är, "ett stort steg mot upptaget av 3D-IC på mainstream-sidan.
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
Skälen är flera, säger Michael Buehler-Garcia, VP för Calibre Product Management, inom Siemens Digital Industries Software, men övergripande pekar han på de stora värden som ligger i att man med bolagets integrerade och kapabla designverktyg kan sätta upp en robust plattform som fångar och analyserar termisk data genom hela designprocessen av chip och 3D-montering från 3D-monteringsutforskning till design-signoff.
”Detta är ett betydande framsteg bl a just för detta, att konstruktörer inom 3D-IC-design och -verifiering ges de möjligheter de behöver att hantera termiska utmaningar tidigt i designprocessen, säger han och tillägger: "Genom att integrera termisk analys direkt i alla stadier av IC-designflödet gör vi det möjligt för våra användare att skapa mer pålitliga, högpresterande 3DICer med större tillförsikt och effektivitet."
Som en bakgrund kan noteras att termisk analys handlar om hur värme kan skapa kemiska, fysikaliska och strukturella förändringar i ett material, integrerade kretsar inkluderade. Temperaturen är i princip en grundläggande tillståndsvariabel som påverkar de flesta kemiska processer, fysikaliska egenskaper och strukturella omvandlingar. Hur detta påverkar ICer och deras funktionella kapaciteter är förstås av väldigt stor betydelse. Alla integrerade kretsar genererar värme när de utsätts för spänning. För att hålla temperatur under det maximalt tillåtna för optimal funktion är därför en analys av värmeflödet genom paketet av stor vikt.
Med Calibre 3DThermal blir det möjligt för chipdesigners att snabbt modellera, visualisera och mildra termiska effekter i sina konstruktioner under hela designresan. Detta genom att Siemens integrerat delar av Calibre-verifieringsprogram och Calibre 3DSTACK-programvara tillsammans med företagets Simcenter Flotherm som mjukvarumotor för lösningarna. ”Calibre 3DThermal tillhandahåller de utgångar som krävs för att termiska effekter ska beaktas i elektriska simuleringar. Dessutom kan Calibre 3DThermal både konsumera som ingångs-gränsvillkor och ge utsignal till Simcenter Flotherm – vilket möjliggör äkta IC till systemtermisk modellering från IC till paket eller till kort på systemnivå,” summerar Siemens i pressmaterialet, som rubricerats med att den nya lösningen är, "ett stort steg mot upptaget av 3D-IC på mainstream-sidan.
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
THERMAL ANALYSIS/Integrated Circuits: Is Siemens’ New Calibre 3DThermal a Major Leap Towards Mainstream 3D-IC...
“A ROBUST PLATFORM that captures and ANALYZES THERMAL DATA throughout the IC DESIGN PROCESS” Without much media attention, Siemens Digital Industries Software has introduced during the summer an innovative software for thermal analysis, verification and debugging in 3D integrated circuits (3D-IC), Caliber 3DTermal. Rightly or wrongly, the company claims that the solution could be a breakthrough for mainstream 3D-IC. Why is this a big step?
There are several reasons, says Michael Buehler-Garcia, VP of Caliber Product Management, within Siemens Digital Industries Software, but overall he points to the great value that lies in that with the company's integrated and capable design tools, you can set up a robust platform that captures and analyzes thermal data throughout the chip and 3D assembly design process from 3D assembly exploration to design signoff.
"This is a significant step forward for, among other things, that designers in 3D-IC design and verification are given the capabilities they need to deal with thermal challenges early in the design process," he says, adding: "By integrating thermal analysis directly into all stages of the IC design flow, we enable our users to create more reliable, high-performance 3DICs with greater confidence and efficiency."
As a background, thermal analysis deals with how heat can create chemical, physical and structural changes in a material, integrated circuits included. Temperature is basically a fundamental state variable that affects most chemical processes, physical properties, and structural transformations. How this affects ICs and their functional capacities is of course of great importance. All integrated circuits generate heat when exposed to voltage. In order to keep the temperature below the maximum allowed for optimal function, an analysis of the heat flow through the package is therefore of great importance. It is essential to avoid the overheating that can cause circuit malfunctions.
Calibre 3DThermal enables chip designers to quickly model, visualize and mitigate thermal effects in their designs throughout the design journey. This is because Siemens integrated parts of the Calibre verification program and Calibre 3DSTACK software together with the company's Simcenter Flotherm as software engine for the solutions.
“Calibre 3DThermal provides the outputs required for thermal effects to be considered in electrical simulations. In addition, the software can both consume as input boundary conditions and provide output to Simcenter Flotherm – enabling true IC to system thermal modeling from IC to package or to board at the system level,” Siemens writes in the press material, claiming that it is, "a major leap toward mainstream 3D-IC adoption."
Click on the headline to read the full article on PLM&ERP News.
There are several reasons, says Michael Buehler-Garcia, VP of Caliber Product Management, within Siemens Digital Industries Software, but overall he points to the great value that lies in that with the company's integrated and capable design tools, you can set up a robust platform that captures and analyzes thermal data throughout the chip and 3D assembly design process from 3D assembly exploration to design signoff.
"This is a significant step forward for, among other things, that designers in 3D-IC design and verification are given the capabilities they need to deal with thermal challenges early in the design process," he says, adding: "By integrating thermal analysis directly into all stages of the IC design flow, we enable our users to create more reliable, high-performance 3DICs with greater confidence and efficiency."
As a background, thermal analysis deals with how heat can create chemical, physical and structural changes in a material, integrated circuits included. Temperature is basically a fundamental state variable that affects most chemical processes, physical properties, and structural transformations. How this affects ICs and their functional capacities is of course of great importance. All integrated circuits generate heat when exposed to voltage. In order to keep the temperature below the maximum allowed for optimal function, an analysis of the heat flow through the package is therefore of great importance. It is essential to avoid the overheating that can cause circuit malfunctions.
Calibre 3DThermal enables chip designers to quickly model, visualize and mitigate thermal effects in their designs throughout the design journey. This is because Siemens integrated parts of the Calibre verification program and Calibre 3DSTACK software together with the company's Simcenter Flotherm as software engine for the solutions.
“Calibre 3DThermal provides the outputs required for thermal effects to be considered in electrical simulations. In addition, the software can both consume as input boundary conditions and provide output to Simcenter Flotherm – enabling true IC to system thermal modeling from IC to package or to board at the system level,” Siemens writes in the press material, claiming that it is, "a major leap toward mainstream 3D-IC adoption."
Click on the headline to read the full article on PLM&ERP News.
AUTOMOTIVE/Sustainable logistics: VOLVO Group’s Venture Capital Company Invests in American AI-Powered Truck Player
Aifleet has secured near $50 million in funding rounds. Volvo Group Venture Capital (VGVC), the group's venture capital company, invests in the US-based company Aifleet, a trucking company that above all uses proprietary AI technology to reshape the future of trucking. A heavy point in this is truck utilization. Joe Darcy, investor at VGVC, states that good reasons for the investment are a well-known inefficiency in the freight transport industry.
"Exactly, Aifleet is addressing this inefficiency in a differentiated way, building technology and proving its capability through the operations of its own fleet," says Darcy, adding: "They are not only increasing the utilization of the trucks on the road but also ensuring that the drivers have an optimized working environment."
Aifleet, founded in 2020, operates in the segment “U.S.A. full-truckload” (FTL) in the trucking industry, where the full capacity of a truck is purchased to transport larger loads between set destinations. The segment is currently fragmented and challenged by low driver utilization. In short, driving many so-called "empty miles" makes the supply chain inefficient.
Marc El Khoury, co-founder and CEO of Aifleet, states in a comment that the market they are addressing is about big money:
"The full truckload (FTL) market in the US is worth $400 billion, but it is a hugely inefficient and fragmented market with half a million carriers, with even the largest having less than 1% of the market. Because truck utilization has been trending downward since 2018, Aifleet has developed a technology to mitigate the usability problem, which radically improves truck efficiency, while bringing real human values back to the driver experience," he says. "We're excited about Volvo's investment and look forward to continuing to leverage our technology to create a more sustainable fleet and industry."
Powered by its proprietary AI technology, Aifleet builds a truck fleet that increases truck utilization with better planning tools and smarter algorithms. By optimizing route planning and scheduling, and building end-to-end automation, the company's own operations generate over 40% higher driver utilization than the industry average.
In total, Aifleet has now secured near $50 million in funding rounds. In addition to Volvo's investment, the company-according to Trucknews.com-recently secured $16.6 million in Series B funding, led by Heron Rock's Tom Williams, with participation from Volvo Group Venture Capital and other investors. The company's total funding is now close to $50 million. With the new capital, Aifleet says it will drive its technology research and development, expand its operations team to support the fleet at scale, expand its sales organization and further develop scalable infrastructure and processes.
Click on the headline to read the full article on PLM&ERP News.
"Exactly, Aifleet is addressing this inefficiency in a differentiated way, building technology and proving its capability through the operations of its own fleet," says Darcy, adding: "They are not only increasing the utilization of the trucks on the road but also ensuring that the drivers have an optimized working environment."
Aifleet, founded in 2020, operates in the segment “U.S.A. full-truckload” (FTL) in the trucking industry, where the full capacity of a truck is purchased to transport larger loads between set destinations. The segment is currently fragmented and challenged by low driver utilization. In short, driving many so-called "empty miles" makes the supply chain inefficient.
Marc El Khoury, co-founder and CEO of Aifleet, states in a comment that the market they are addressing is about big money:
"The full truckload (FTL) market in the US is worth $400 billion, but it is a hugely inefficient and fragmented market with half a million carriers, with even the largest having less than 1% of the market. Because truck utilization has been trending downward since 2018, Aifleet has developed a technology to mitigate the usability problem, which radically improves truck efficiency, while bringing real human values back to the driver experience," he says. "We're excited about Volvo's investment and look forward to continuing to leverage our technology to create a more sustainable fleet and industry."
Powered by its proprietary AI technology, Aifleet builds a truck fleet that increases truck utilization with better planning tools and smarter algorithms. By optimizing route planning and scheduling, and building end-to-end automation, the company's own operations generate over 40% higher driver utilization than the industry average.
In total, Aifleet has now secured near $50 million in funding rounds. In addition to Volvo's investment, the company-according to Trucknews.com-recently secured $16.6 million in Series B funding, led by Heron Rock's Tom Williams, with participation from Volvo Group Venture Capital and other investors. The company's total funding is now close to $50 million. With the new capital, Aifleet says it will drive its technology research and development, expand its operations team to support the fleet at scale, expand its sales organization and further develop scalable infrastructure and processes.
Click on the headline to read the full article on PLM&ERP News.
HÅLLBAR LOGISTIK: Volvo Groups riskkapitalbolag investerar i AI-drivet amerikanskt lastbilsföretag
Aifleet har fått in motsvarande drygt EN HALV MILJARD KRONOR i sina finansieringsrundor. Volvo Group Venture Capital (VGVC), koncernens riskkapitalbolag, investerar i det USA-baserade företaget Aifleet. Det handlar om ett lastbilsföretag som framför allt utnyttjar en egenutvecklad AI-teknik för att omforma framtiden för lastbilstransporter. En tung poäng i detta är lastbilsutnyttjandet. Joe Darcy, investerare på VGVC, konstaterar att goda anledningar till satsningen är en i sammanhanget känd ineffektivitet i godstransport-industrin.
"Precis, Aifleet tar itu med denna ineffektivitet på ett differentierat sätt, bygger teknik och bevisar sin förmåga genom sin egen fordonsflottas verksamhet", säger Darcy, och tillägger: "De ökar inte bara utnyttjandet av lastbilarna på vägen utan ser också till att förarna har en optimerad arbetsmiljö."
Aifleet, som grundades 2020, är verksamt i segmentet ”U.S.A. full-truckload” (FTL) inom lastbilsindustrin, där en lastbils fulla kapacitet köps för att frakta större laster mellan fastställda destinationer. Segmentet är för närvarande fragmenterat och utmanas av lågt förarutnyttjande. Att köra många s a s ”tomma mil” gör kort sagt försörjningskedjan ineffektiv.
Marc El Khoury, medgrundare och VD för Aifleet, konstaterar i en kommentar att marknaden man adresserar handlar om stora pengar:
"Marknaden för full lastbil (FTL) i USA är värd 400 miljarder dollar, men det är en enormt ineffektiv och fragmenterad marknad med en halv miljon transportörer, där även den största har mindre än 1% av marknaden. Eftersom lastbilsutnyttjandet har trendat nedåt sedan 2018, har Aifleet utvecklat en teknik för att mildra användningsproblemet, som radikalt förbättrar lastbilseffektiviteten, samtidigt som den återför verkliga mänskliga värden till förarupplevelsen,” säger han. "Vi är glada över Volvos investering och vi ser fram emot att fortsätta att utnyttja vår teknik för att skapa en mer hållbar flotta och industri."
Drivna av sin egenutvecklade AI-teknik, bygger Aifleet en lastbilsflotta som ökar lastbilsutnyttjandet med bättre planeringsverktyg och smartare algoritmer. Genom att optimera ruttplanering och schemaläggning, och bygga end-to-end-automation, genererar bolagets egen verksamhet över 40 % högre förarutnyttjande än branschgenomsnittet.
Totalt har Aifleet nu fått in motsvarande drygt en halv miljard kronor i finansieringsrundor (50 miljoner dollar). Utöver Volvos investering säkrade bolaget nyligen 16,6 miljoner dollar i en serie B-finansiering, ledd av Heron Rocks Tom Williams, med deltagande från Volvo Group Venture Capital och andra investerare. Bolagets totala finansiering är nu nära 50 miljoner dollar. Med det nya kapitalet säger Aifleet att det kommer att driva på sin tekniska forskning och utveckling, utöka sitt verksamhetsteam för att stödja flottan i stor skala, utöka sin försäljningsorganisation och vidareutveckla skalbar infrastruktur och processer.
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
"Precis, Aifleet tar itu med denna ineffektivitet på ett differentierat sätt, bygger teknik och bevisar sin förmåga genom sin egen fordonsflottas verksamhet", säger Darcy, och tillägger: "De ökar inte bara utnyttjandet av lastbilarna på vägen utan ser också till att förarna har en optimerad arbetsmiljö."
Aifleet, som grundades 2020, är verksamt i segmentet ”U.S.A. full-truckload” (FTL) inom lastbilsindustrin, där en lastbils fulla kapacitet köps för att frakta större laster mellan fastställda destinationer. Segmentet är för närvarande fragmenterat och utmanas av lågt förarutnyttjande. Att köra många s a s ”tomma mil” gör kort sagt försörjningskedjan ineffektiv.
Marc El Khoury, medgrundare och VD för Aifleet, konstaterar i en kommentar att marknaden man adresserar handlar om stora pengar:
"Marknaden för full lastbil (FTL) i USA är värd 400 miljarder dollar, men det är en enormt ineffektiv och fragmenterad marknad med en halv miljon transportörer, där även den största har mindre än 1% av marknaden. Eftersom lastbilsutnyttjandet har trendat nedåt sedan 2018, har Aifleet utvecklat en teknik för att mildra användningsproblemet, som radikalt förbättrar lastbilseffektiviteten, samtidigt som den återför verkliga mänskliga värden till förarupplevelsen,” säger han. "Vi är glada över Volvos investering och vi ser fram emot att fortsätta att utnyttja vår teknik för att skapa en mer hållbar flotta och industri."
Drivna av sin egenutvecklade AI-teknik, bygger Aifleet en lastbilsflotta som ökar lastbilsutnyttjandet med bättre planeringsverktyg och smartare algoritmer. Genom att optimera ruttplanering och schemaläggning, och bygga end-to-end-automation, genererar bolagets egen verksamhet över 40 % högre förarutnyttjande än branschgenomsnittet.
Totalt har Aifleet nu fått in motsvarande drygt en halv miljard kronor i finansieringsrundor (50 miljoner dollar). Utöver Volvos investering säkrade bolaget nyligen 16,6 miljoner dollar i en serie B-finansiering, ledd av Heron Rocks Tom Williams, med deltagande från Volvo Group Venture Capital och andra investerare. Bolagets totala finansiering är nu nära 50 miljoner dollar. Med det nya kapitalet säger Aifleet att det kommer att driva på sin tekniska forskning och utveckling, utöka sitt verksamhetsteam för att stödja flottan i stor skala, utöka sin försäljningsorganisation och vidareutveckla skalbar infrastruktur och processer.
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.