HÄR ÄR DE SENASTE NYHETERNA

Stellantis Invests in Cool Painting Technique for its New EV Flagship DS N°8

PRODUCT DEVELOPMENT in PLM from both SIEMENS and DASSAULT SYSTEMES. One of the Stellantis automotive group’s many subsidiaries in the automotive sector is DS Automobiles, a brand that has its roots in the iconic French manufacturer Citroen and their DS model series. However, since 2014, the DS pieces have stood on their own two feet and focus on exclusive and innovative cars inspired by French haute couture and avant-garde. This can of course take many forms, but one of the more visually significant elements is the paintwork.
Today the company announces that Stellantis’ manufacturing facility in Melfi, Italy – known as one of the company’s centers of excellence – is investing in ABB’s innovative PixelPaint technology with monocoat paint from Nippon Paint. The point is to give DS Automobiles’ new flagship DS N°8 the elegant two-tone paint finish. The groundbreaking technology will be scaled up in production in the second half of 2025 in a fully automated and sustainable process.
Silvio Licitra, Head of Paint Process Engineering at Stellantis, comments:
“The DS N°8 redefines the ‘French Art of Travel’. Its sleek contours invite long journeys in quiet and peaceful electric comfort, while the elegant two-tone paintwork with its clearly defined lines is an ultra-modern reinterpretation of the historic art of French carriage building. ABB’s PixelPaint enables both design and sustainability, a technological excellence that is combined with aesthetics.”
Joerg Reger, Head of ABB Robotics’ Automotive Business, adds that PixelPaint is increasingly being used by some of the world’s leading automotive designers who want to create an extraordinary finish. Traditionally, the deep black two-tone paintwork on the DS N°8 required complex manual masking and repeated runs through the paint shop. PixelPaint improves efficiency, saves energy and significantly reduces emissions. With two robots working in coordination, this precision paintwork can be applied faster and without manual handling.”
PixelPaint consists of a paint head with over 1,000 very small, individually controlled nozzles. The head is mounted on an ABB robot, such as the IRB 5500 robot in the paint series. Together with 3D vision systems and coordinated by ABB's RobotStudio software, it ensures that 100 percent of the paint is sprayed onto the car without overspray or air dispersion of the spray. Spillage is eliminated and the requirements for environmental treatment are reduced, which significantly contributes to DS Automobiles' sustainability goals.
On the PLM and CAD side, the Stellantis group companies work in two main environments: The French PSA companies (Peugeot, Citroën, DS Automobiles) work in a Dassault environment with 3DEXPERIENCE and CATIA, while the Fiat Chrysler side and most of the other brands in the group work in Siemens environments with Teamcenter as a PLM base and NX CAD. Other brands in the group include Alfa Romeo, Jeep, Dodge, Lancia and Opel.) In global sales in 2024 The Stellantis Group comes in fifth place with just over 5.5 million vehicles sold.
So, what does the DS PixelPaint solution for the DS N°8 look like in more detail and what makes it better than traditional methodology from a sustainability perspective?
Click on the headline to read more on. PLM&ERP News.

Fordonstillverkaren Stellantis satsar på ABBs lackeringsteknik till sitt nya eldrivna flaggskepp DS N°8

PRODUKTUTVECKLAR i PLM både från SIEMENS och DASSAULT SYSTEMES. En av fordonsgruppen Stellantis många dotterbolag inom automotive är DS Automobiles, ett märke som har sina rötter i den ikoniska franska tillverkaren Citroen och deras DS-modellserie. Sedan 2014 står emellertid DS-bitarna på egna ben och fokuserar på exklusiva och innovativa bilar med inspiration från fransk haute couture och avantgardism. Detta kan förstås ta sig många uttryck, men av de mer visuellt betydelsefulla inslagen handlar om lackeringen.
Här meddelar nu bolaget att man i Stellantis tillverknings-anläggning i Melfi i Italien – känt som ett av företagets spetskompetenscenters – gör en satsning på ABBs innovativa PixelPaint-teknik med monocoat-lack från Nippon Paint. Poängen är att ge DS Automobiles nya flaggskepp DS N°8 den eleganta tvåtonslacken som finish. Den banbrytande tekniken ska skalas upp i produktionen under andra halvan av 2025 i en helt automatiserad och hållbar process.
Silvio Licitra, chef för Paint Process Engineering på Stellantis, säger i en kommentar:
”DS N°8 omdefinierar ”the French Art of Travel”. De slimmade konturerna inbjuder till långa sträckor i tyst och lugn eldriven bekvämlighet, samtidigt som den eleganta tvåtonslacken med sina tydligt definierade linjer är en ultramodern omtolkning av den historiska franska vagnbyggnadskonsten. ABBs PixelPaint möjliggör i detta både design och hållbarhet, en teknisk spetskompetens som förenas med estetiken.”
Joerg Reger, chef för ABB Robotics fordons¬verksamhet, tillägger att PixelPaint används allt mer bland några av världens ledande fordonsdesigners som vill skapa en extraordinär ytbehandling. Traditionellt sett kräver den djupsvarta tvåtonslacken på DS N°8 komplexa manuella maskeringar och upprepade körningar genom lackeringsverkstaden. PixelPaint förbättrar effektiviteten, sparar energi och minskar avsevärt utsläppen. Med två robotar som arbetar koordinerat kan den här precisionslackeringen läggas på snabbare och utan manuell hantering.”
PixelPaint består av ett lackeringshuvud med över 1 000 mycket små, individuellt styrda munstycken. Huvudet är monterat på en ABB-robot, som till exempel roboten IRB 5500 i lackeringsserien. Tillsammans med 3D-visionssystem och koordinerat av ABBs programvara RobotStudio säkerställs att 100 procent av lacken sprutas på bilen utan över-sprutning eller luftspridning av sprayen. Spill elimineras och kraven på miljöbehandling minskar, vilket avsevärt bidrar till DS Automobiles hållbarhetsmål.
På PLM- och CAD-sidan arbetar Stellantis-gruppens bolag i huvudsakligen två miljöer: De franska PSA-bolagen (Peugeot, Citroën, DS Automobiles) jobbar i Dassault-miljö med 3DEXPERIENCE och CATIA, medan Fiat Chrysler-sidan och merparten av de andra märkena i gruppen jobbar i Siemens-miljöer med Teamcenter som PLM-bas och NX CAD. Bland andra märken i gruppen finns bl a Alfa Romeo, Jeep, Dodge, Lancia och Opel). I den globala försäljningen 2024 hamnar Stellantis-gruppen på femte plats med drygt 5,5 miljoner sålda fordon.
Hur ser då DS PixelPaint-lösningen för DS N°8 ut mer i detalj och vad gör den bättre än traditionell metodik i ett hållbarhetsperspektiv? Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.

PLM VAR Giant Addnode Beats Second Quarter Expectations and Buys New American Autodesk Business

The Group Owns the World’s Leading Autodesk and Dassault Systemes VAR Resellers.
As usual, a lot of interesting things happen on the acquisition front within PLM when the holiday season arrives. The summer of 2025 will be no exception. The big talking point right now is of course Autodesk’s consideration of a purchase of PLM developer PTC. PLM&ERP News will get back with a comment on the discussion around this deal later this week. But before that, it can be noted that the Swedish Addnode Group, which among other things owns two world-leading VAR level partners (“Value Added Resellers”), TECHNIA and SYMETRI, has made an acquisition: the parts of American Repro Products that handles software from Autodesk. The newly acquired business will be placed in Symetri, one of Autodesk's globally leading VARs. The other large VAR owned by Addnode is PLM consultant TECHNIA, a Dassault Systemes specialist and reseller.
This recent Addnode Group acquisition is not a major purchase – they have eight employees and are expected to generate around $2.5 million in net sales in 2025. But what is more interesting is the customer base that comes with the acquisition: it adds around 900 customers to Symetri's global customer base, which after the deal now amounts to around 22,000.
The part of Repro Products that Addnode/Symetri is now acquiring is based in Smyrna, Georgia, USA, and has been developing and offering services and solutions based on Autodesk software for thirty years. Around 80 percent of their customers are active in the AEC sector and the other 20 percent are active in the manufacturing industry. Around half of the customer base consists of public organizations.
"This is another acquisition that strengthens our market position in the US. We continue to broaden our customer base, expand our expertise, strengthen our local presence, and all this with a team that shares our values and commitment to innovation and customer success. Together with the talented employees from Repro Products, we look forward to nurturing and building on their strong customer relationships," says Jens Kollserud, CEO of Symetri.
Generally, it can be noted that Addnode Group has made an impressive growth journey in both PLM and more specifically also the AEC area, the latter not least through SYMETRI. When the group today delivered its report for the second quarter of 2025, the figures showed that the growth trend is holding up, despite the tough times: the company exceeded expectations, even though sales fell. The latter, however, has a reasonable explanation in Autodesk's changed business model - how? Click on the headline to read more in the article on PLM&ERP News.
"Looking ahead, we are confident in our companies' ability to adapt their offering and organization to demand and economic conditions in each market," says Addnode Group CEO Johan Andersson, in a comment.

Addnode slog förväntningarna för andra kvartalet 2025 och köper ny Autodesk-verksamhet i USA

Inte bara jätteaffärer som AUTODESKs övervägande att köpa PTC... Som vanligt händer det en hel del intressant på förvärvsfronten inom PLM när semester-tiderna infaller. Sommaren 2025 blir inget undantag. Den stora diskussionpunkten just nu är förstås Autodesks övervägande om ett köp av PLM-utvecklaren PTC. PLM&ERP News återkommer med en kommentar kring denna eventuella affär senare i veckan. Men dessförinnan kan noteras att svenska Addnode Group, som bl a äger PLM-konsulten TECHNIA, världsledande VAR (”Value Added Reseller”) för Dassault Systemes, och Symetri, även detta dotterbolag en världsledande partner inom PLM- och designområdet, men då med Autodesks olika produkter som huvudpunkter på programmet, gjort ett förvärv.
Det är nu inget större köp som dagens av Addnode Group annonserade förvärv handlar om: den del av amerikanska Repro Products som hanterar programvara från Autodesk. Någon köpeskilling anges inte i pressmaterialet, men de köpta delarna, som landar i Addnode-divisionen Design Management och Symetri, har hur som helst åtta anställda och förväntas generera cirka 24 miljoner kronor i nettoomsättning under 2025. Men intressant är den kundstock som följer med förvärvet: den adderar cirka 900 kunder till Symetris globala kundbas, som efter förvärvet nu uppgår till cirka 22 000.
Den del av Repro Products som Symetri nu förvärvar är baserad i Smyrna, Georgia, USA, och har i trettio år utvecklat och erbjudit tjänster och lösningar baserade på Autodesks programvara. Cirka 80 procent av deras kunder är verksamma inom AEC-sektorn och de övriga 20 procenten är verksamma inom tillverkningsindustrin. Ungefär hälften av kundbasen består av offentliga organisationer.
"Detta är ytterligare ett förvärv som stärker vår marknadsposition i USA. Vi fortsätter att bredda vår kundbas, utöka vår expertis, stärka vår lokala närvaro, och allt detta med ett team som delar våra värderingar och engagemang för innovation och kundframgång. Tillsammans med de talangfulla medarbetarna från Repro Products ser vi fram emot att vårda och bygga vidare på deras starka kundrelationer", säger Jens Kollserud, CEO för Symetri.
Allmänt kan noteras att Addnode Group har gjort en imponerande tillväxtresa inom både PLM och mera specifikt även AEC-området, det senare inte minst genom Symetri. När bolaget idag redovisar siffrorna för andra kvartalet 2025 så var reaktionerna positiva: bolaget överträffade kort sagt förväntningarna, även om omsättningen sjönk. Det senare har dock en mycket rimlig förklaring i Autodesks förändrade affärsmodell. Hur då? Klicka på rubriken för att läsa mer i artikeln på PLM&ERP News.
"När vi blickar framåt är vi trygga med våra bolags förmåga att anpassa erbjudande och organisation till efterfrågan och konjunktur på respektive marknad", säger Addnode-gruppens CEO Johan Andersson, i en kommentar.
Klicka på rubriken för att läsa mer.

Agent 007 Licensed to Transform… AWS Man to Lead Siemens’ Advanced AI Tools Development

REPORT from REALIZE LIVE in AMSTERDAM. A former AWS man, VASI PHILOMIN, becomes Siemens’ own version of agent 007, James Bond. But it’s not about fighting evil villains; on the contrary, the new signing Vasi Philomin, former AI leader at Amazon (AWS), and his new team, with around 700 patents in their portfolio, will play major roles within Siemens to create intelligent AI Copilots and AI Agents for the company’s customers, both in PLM and smart factories, which will, among other things, take the edge off the complexity of today’s product development.
When Siemens’ PLM event Realize Live came to Europe and Amsterdam this week, this was also the main theme: Mastering the complexity of today’s product development and turning it into a competitive advantage.
“It’s the most challenging task for the world’s engineers today,” said Bob Jones, EVP of Siemens PLM division’s global sales, in Amsterdam. “Explosively growing amounts of electronics, electricity, software, regulations, tough sustainability targets and more have reached avalanche proportions and when sophisticated mechanics are to be integrated with this within the product shell, it is important to walk a tightrope. The right digital tools in this are built on three pillars: The comprehensive digital twin, lifecycle intelligence and adaptive operational concepts.” Of course, AI is of crucial importance in this context, and this is where Vasi Philomin comes into play.
The cast at Siemens in this industrial drama looks super interesting. To continue in the Bond track: Philomin's immediate boss – the equivalent of "M", Bond's superior - is Peter Koerte, Siemens CTO, Chief Technology Officer. While Siemens AG's top manager, Roland Busch, can be seen as the "Minister and Secretary of Foreign Affairs."
So, yesterday, Philomin took on the role of EVP and head of the newly established division for Data & Artificial Intelligence. His resume is impressive: Most recently, he came from Amazon, where he was VP of Generative AI, leading AWS AI product strategy. At Amazon, he played a critical role in building Amazon Bedrock and overseeing the development of foundational models. His expertise spans machine learning, platform architecture, and enterprise-scale AI implementation. He also holds 100 U.S. patents.
“Unparalleled expertise in AI, yes, and his proven leadership in building transformative technologies will be critical to scaling our data and AI capabilities, unlocking new things in our technology stack, and delivering even greater value to our customers,” says Koerte, while Philomin himself notes that the boundaries between the physical and digital worlds are being redrawn by AI.
“That’s right, and the next great frontier for AI is the physical world – powering machines, factories, and infrastructure that sense, reason, and act. Siemens is uniquely positioned to lead this transformation,” he said.
It’s not a bad guess that we’ll hear a lot from Philomin and his group related to PLM. It’s a part of the job to turn complexity into an advantage. Another one is about the Altair acquisition. How so?
Click on the headline to read the full story on PLM&ERP News.