Annons

IFS-partnern Addovation öppnar tre kontor i Finland: Starkt 2021 banar väg för nordisk storsatsning

Utvecklingen på partnersidan är ett av de tunga skälen till att svenska affärssystemutvecklaren IFS gått mycket bra de senaste åren. De satsningar på att expandera denna sida av verksamheten som initierades av förre CEOn, Alastair Sorbie, och som tagit ordentlig fart under Darren Roos ledarskap fortsätter att ge utdelning och en av aktörerna som lyckats osedvanligt bra är Addovation.
Efter CEO Joakim Hugossons tillträde i början av 2020, har bolaget vuxit lavinartat. Under 2021 har intäkterna ökat med 45 procent till 170 miljoner, medan antalet anställda ökat med ett 35-tal nya medarbetare, till totalt ca 150 personer, under det gångna året.
Nu tar Addovation nästa steg, vilket är att dra igång tre nya kontor i Finland: - Vårt östra grannland är en viktig del i vår fortsatta tillväxtplan, säger Hugosson till PLM&ERP News. Potentialen är mycket stor för att expandera och är ett viktigt inslag i våra ambitioner att bli den ledande nordiska partnern på SMB-sidan (små- och medelstora företag) inom IFS-sfären, säger Joakim Hugosson.
Bland annat av dessa skäl öppnar Addovation tre nya kontor i Finland: Helsingfors, Åbo och Tammerfors. I Hugosson planer ingår också att anställa ett drygt 20-tal nya medarbetare till dessa.

IFS går bra i Finland, och där bolagets Applicationssvit finns behövs implementations-, process- och support-kompetens, vilket är precis vad vi erbjuder, konstaterar Addovation-basen.
– Vi ser den nordiska marknaden som vår hemmaplan, där många av våra kunder också har ett starkt nordiskt avtryck. Med vår nyetablering kan vi lokalt serva kunder och bygga långsiktiga partnerskap med nordisk utgångspunkt. Tidigare har vi levererat konsultinsatser till våra finska kunder via den svenska rörelsen, det har varit bra, men med lokala kontor finns mer att hämta.
Hugosson pekar i sammanhanget på att lokal närvaro inte bara skapar allmänt djupare band, utan bidrar framför allt till konsultleveranser med mer specifik kompetens baserad på kundernas individuella förhållanden.
– Långsiktiga relationer där våra konsulter ”kan” sina kunder på djupet, känner och förstår deras processer, specifika behov och utmaningar är viktiga grunder för ordentliga utväxlingar på affärssystem-satsningarna. Med den kompetenta lokala bemanning vi ser framför oss kommer vi att kunna vara en betydligt med aktiv partner, säger han.

IFS Cloud bygger på en enda teknologiplattform som kombinerar en intuitiv användarupplevelse, där öppenhet och kompatibilitet är en viktig poäng, med 100 procent öppna APIer och mycket annat, som kapabilitet för maskininlärning och optimering, rapportering, analys och processautomatisering i hela IFS Cloud. Detta stöds av applikationslivscyklar med en rad verktyg som bidrar till att man kan få ut det mesta av affärsvärdet från varje specifikt skede i implementeringen.  

IFS NYA MOLNPLATTFORM DRAR
Addovations CEO berättar vidare att man redan har existerande kunder i Finland och att samtal pågår med flera kunder om expanderade insatser på IFS-sidan.
Man har f ö också en finsk verksamhet kring NetSuite-portföljen, som är Addovations andra mjukvaruben. 2020 startade man upp ett NetSuite-kontor i Esbo, som stadigt vuxit och snabbt fått nya kunder.
– Allmänt vill jag säga att det idag händer mycket både på den nordiska marknaden och specifikt på den finska. Man vill modernisera sina lösningar, anpassa processer till nya teknologier och affärsmodeller. I detta är finns också det som är en av våra viktigaste styrkor, kompetens och förståelse för affärs- och teknikprocesser. Det är en av de tyngsta bitarna för att nå snabb framgång i uppgraderings- och moderniseringsarbetet hos våra kunder.
Inte minst spelar IFS nya molnplattform, IFS Cloud, en viktig roll som drivkraft på marknaden.
– Efterfrågan har tagit ordentlig fart, inte minst baserat på Coronapandemins effekter, där krav på förändrade affärsprocesser och modeller blivit tydliga hos kundföretagen. Med IFS Cloud har vi fått ett utmärkt verktyg som förbättrat vår konkurrensposition ordentligt, säger Addovation-chefen.
Men det finns andra positiva efterfråge-effekter och med lösningar kring plattformar som Microsofts Azure Cloud, Oracle och Boomi har bolaget alla viktiga bitar på plats som krävs för att hantera molnutmaningarna.

FRÅN 250 TILL 400 MILJONER KRONOR
Och som sagt, 2021 har varit ett fantastiskt år för Addovation och mycket talar för, menar Joakim Hugosson, att 2022 också kommer att bli lyckat sett ur tillväxtperspektivet:
– Absolut, säger han. Gällande den finska satsningen blir det förstås en uppbyggnadsperiod, men jag tror ändå på ett starkt resultat med intäkter på mellan 15-20 miljoner. Och för hela företagets verksamhet ser det som sagt bra ut, där vi räknar med att kunna öka intäkterna med 30 procent, för att år 2024 nå målet på 400 miljoner i omsättning.
Det är ytterligare ett mått på de framgångar bolaget haft efter Hugossons tillträde 2020. När PLM&ERP News intervjuade den då nytillsatte bolagschefen låg 2024-målet på 250 miljoner i intäkter. Idag är det uppskruvat till 400 …

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title