Annons

“Klimatneutralitet INGET SOLOJOBB”: Därför drar Polestar igång en rad strategiska samarbeten med sin försörjningskedja

Det svenska elbilsföretaget har undertecknat Letter of Intent för att samarbeta med ett urval av strategiska partners inom metaller, säkerhet, körsystem och elektronik, på varje fokusområde på Polestars livscykelanalyser (LCAer) av sina nuvarande fordons koldioxidavtryck. LCAerna har som underlag att peka ut de komponenter och processer som är involverade i att tillverka bilar och som behöver omformas för att minska och i slutänden eliminera koldioxidutsläpp.

FOSSILFRITT STÅL FRÅN SSAB
Den nordiska stål- och metallproducenten SSAB avser exempelvis att samarbeta med Polestar om fossilfritt stål, som potentiellt kan ersätta inte bara konventionellt stål i en bil utan även andra material med betydande koldioxidavtryck.
En annan aktör, norska aluminium- och förnybar energiföretaget Hydro, har för avsikt att samarbeta med Polestars experter på koldioxidfri aluminium; medan bilsystemleverantören ZF och Polestar ska utforska hur deras innovation inom elektriska drivlinor och övergripande systemkompetens kan eliminera koldioxidutsläpp och spara resurser.
För bilsäkerhetsleverantören Autoliv handlar samarbetet med Polestar om säkerhetsutrustning som krockkuddar och säkerhetsbälten utan utsläpp, och bilbelysningstillverkaren ZKW avser också att samarbeta med Polestar om klimatneutrala elektriska styrsystem och ledningar.
– Det var tydligt från början att detta inte är ett solouppdrag och vi är mycket glada över att kunna presentera en så stark line-up av intresserade partners, alla ledare inom sina områden. Vi utnyttjar innovation och samarbete för att hantera klimatkrisen, säger Thomas Ingenlath, i en kommentar.

Fossilfritt stål, exempelvis från SSAB, kan potentiellt ersätta inte bara konventionellt stål i en bil utan även andra material med betydande koldioxidavtryck.

ÖPPEN INBJUDAN TILL ANDA AKTÖRER ATT DELTA
Polestar har annonserat en inbjudan till andra leverantörer, forskare, universitet, entreprenörer, investerare och statliga och icke-statliga organisationer för eventuellt samarbete. Utöver den öppna utlysningen kommer Polestar att nå ut till forskare från hela världen genom SDSN, världens största akademiska nätverk, som arbetar för att stödja målen för hållbar utveckling och Parisavtalet.
Hans Pehrson, ledare för Polestar 0-projektet och tidigare chef för FoU på Polestar, säger:
– Vi tror på den exponentiella utvecklingen av klimatlösningsteknologier. För detta projekt måste vi utnyttja lösningar som fortfarande är i innovationsstadiet. Ännu mer spännande är att de lösningar vi utvecklar inte bara kommer att gynna fordonsindustrin överlag utan också hjälpa till att minska koldioxidutsläppen i tillverkningen och samhället i större utsträckning. Var vi än tittar i världen ser vi material som stål, aluminium, elektronik och gummi. Tänk när vi kan göra dessa material klimatneutrala att producera. Tillsammans kan vi göra det till synes omöjliga möjligt.”

POLESTAR 0-PROJEKTET
Polestar och dess partners kommer att fokusera sin uppmärksamhet på Polestar 0-projektet. Detta tillkännagavs 2021 och är Polestars branschledande initiativ med målet att skapa en verkligt klimatneutral bil till 2030 genom att eliminera utsläppen från leveranskedjan och förändra sättet att tillverka bilar, snarare än att plantera träd för att kompensera för CO2-utsläppen.
Polestar bestämde sig för att uppfylla detta mål av en enkel anledning: transportsektorn är den snabbast växande sektorn som släpper ut växthusgaser (GHG), som förväntas nå en andel på mer än 30 procent av de totala växthusgasutsläppen i framtiden.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title