Annons

Nya modeller och framgångar för svenska Volta Trucks ellastbilar

Volta-chefen, Al-Saleh, berättar också att 18-tonsfordonet kommer att börja tillverkas i mitten av 2023.
– Våra kunder berättar för oss att de verkligen uppskattar säkerheten och nollutsläppsegenskaperna hos 16-tons Volta Zero, men att de också behöver mindre 7,5- och 12-tonsfordon i sin verksamhet. Våra ingenjörsteam skalar nu snabbt för att kunna leverera alla fyra fordon i takt, som våra kunder ber oss om.

Essa Al-Saleh, verkställande direktör för Volta Trucks.

Omprövad lastbilsdesign
De nya helelektriska fordonen har en näraliggande visuellt utseende till det större 16-tonsfordonet, som f ö nu genomgår omfattande teknisk utveckling och testning inför kundutvärdering under 2022. Men som sagt, fordonen på 7,5 och 12 ton kommer att vara visuellt identiska vid fronten, med det 12 ton tunga fordonet utrustad med ett längre chassi och kaross, och en andra uppsättning bakhjul och däck, för att klara fordonets ökade nyttolast.
7,5- och 12-tonsmodellerna har sålunda också samma principiella utrustning vad avser den innovativa hytten och goda arbetsmiljön för förare.
Fordonets grunddesign, utan den traditionella förbränningsmotorn, har gjort det möjligt för designers och ingenjörer att helt ompröva lastbilsdesignen i detta segment. Föraren av en Volta Zero har en bred 220-graders direkt sikt runt fordonet. Denna panoramavy över omgivningen genom en hytt i ”växthusstil” är designad för att ge en femstjärnig ”Transport for London Direct Vision Standard-klassificering” för optimal sikt och minskning av döda vinklar.
Skyddet för utsatta trafikanter förbättras också genom användningen av backkameror som ersätter traditionella speglar, en 360-graders fågelperspektivkamera som visar föraren hela sin omgivning och varningssystem för blindsport som upptäcker föremål längs sidorna av fordonet.

Fordonets grunddesign, utan den traditionella förbränningsmotorn, har gjort det möjligt för designers och ingenjörer att helt ompröva lastbilsdesignen.

Utan den äldre förbränningsmotorn sitter föraren i en Volta Zero mycket lägre än i en konventionell lastbil, med sin ögonlinje på cirka 1,8 meter. Detta speglar höjden på fotgängare och andra trafikanter i närheten för enkel visuell kommunikation.
Tack vare Volta Zeros centrala körställning kan föraren gå in och ur fordonet på båda sidor, alltid ut på trottoarerna för sin egen säkerhet sålunda. En säkerhetsaspekt som också gäller dörrana, som skuts, i stället för att svängas, för att även garantera säkerheten för passerande cyklister.

Tillverkningsstart 2023
Den nya 7,5- och 12-tons Volta Zero kommer också att förändra upplevelsen och arbetsytan för förare. Med nästan tysta operationer och minimerad kognitiv överbelastning, tack vare en intuitiv instrumentpanel och gränssnitt, gör körupplevelsen mer lik en premiumbil än dagens traditionella kommersiella fordon.

Efter att ha bekräftat starten av projektet i december 2021, förväntas en pilotflotta av fordon lanseras för kundförsök under 2024, med serieproduktion som ska starta i början av 2025. De kommande 7,5- och 12-tonsfordonen kommer att göra en betydande bidrag till företagets mål att sälja över 27 000 per år till 2025 och öka under åren därefter.

Tilläggas kan när det gäller bolagets 16-tonnare är att Volta Zero, enligt bolaget, ”är världens första specialbyggda helelektriska fordon på 16 ton designat för stadslogistik.”

I övrigt är Volta Zero designad från grunden med en räckvidd på 150 – 200 km (95 – 125 miles) och kommer att eliminera uppskattningsvis 1,2 miljoner ton CO2 år 2025. Bolagets huvudkontor ligger i Stockholm, med sin designarbetet ledningsmässigt förlagt till Storbritannien; medan tillverkningen ska ske i  en anläggning i Steyr, Österrike.
Företaget har också säljteam i Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland och Storbritannien.

…men VOLVO DOMINERAR i EUROPA
när det gäller LEVERERADE ELLASTBILAR

Den globala ellastbils-marknaden värderades till 392,3 miljoner dollar 2020 och beräknas nå 3 861,8 miljoner dollar per 2030. Detta enligt analytikern Allied Market Research.
För Europas del, på märkesnivå och när det gäller levererade ellastbilar, – en annan sak än vad som finns i ”pipen” – ligger Volvo i dagsläget i topp, enligt en annan analytiker, HIS Markit. Statistik från denna analytiker visar att Volvo Lastvagnar var marknadsledare för tunga helelektriska lastbilar i Europa 2021 med en marknadsandel på 42 %. År 2021 tog företaget emot beställningar, inklusive avsiktsförklaringar om att köpa, för mer än 1 100 elektriska lastbilar över hela världen.

– Under 2021 har vi tagit emot beställningar, inklusive avsiktsförklaringar att köpa, för mer än 1 100 lastbilar i över 20 länder. Jag är övertygad om att det håller på att bli en viktig konkurrensfördel att erbjuda eltransporter utan utsläpp, sa Roger Alm (bilden t v), chef för Volvo Lastvagnar när IHS Markits statistik släpptes i februari.
Ännu är dock siffrorna totalt för Europa tämligen låga, även om framtiden ser väldigt ljus ut. Under 2021 registrerades totalt 346 ellastbilar (≥16 ton) i Europa – plus 193 % från 2020.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title