Annons

KRAFTGENERERING PÅ NY NIVÅ: Bakom kulisserna i Volvo Pentas D8-motorprojekt för generatorer

PRODUKTUTVECKLING. Att utveckla en ny generatormotor är inte bara en stor investering utan också en tuff teknisk utmaning. Volvo Penta-ingenjörer tillbringade tre år på att utveckla, testa och optimera den nya D8 Stage II och Stage IIIA/Tier 3-generatormotorn. Detta för att säkerställa att den levererade branschledande effekt, låg bränsleförbrukning och låg ljudnivå.
Men lite mer exakt: hur går det till att bygga en ny motor av denna typ? Hur ser man till att den uppfyller kundernas krav?
Volvo Pentas Anders Wernersson, ingenjör och projektledare för medelstora motorer, berättar i en artikel på bolagets sajt mer om saken.
När det gäller digitala produktutvecklings-verktyg jobbar Volvo Penta generellt i PTC-lösningarna CREO på CAD-sidan och PLM-systemet Windchills PDM Link. Klicka på rubriken för att läsa hela artikeln.

Klart är att man inom Volvo Penta har utvecklat en kultur som i högsta grad sätter kundens önskemål och behov i centrum.
”Vi fokuserar på vad som ger värde för våra kunder och sätter deras behov i kärnan i vår designprocess. Det är därför vi startade vårt nya 8-liters motorprojekt för kraftproduktions genom att diskutera med våra kunder för att ta reda på vad de ville se i en ny industriell generatormotor,” konstaterar Anders Wernersson.
Baserat på den input man fick kunde man göra en prioriteringslista. Vad de ville ha var:
• hög effekttäthet
• en kompakt storlek
• låg bränsleförbrukning
• låga ljudnivåer
• enkel installation och
• tillförlitlighet.
”De berättade för oss att de huvudsakligen skulle använda den nya motorn som en pålitlig källa till reservkraft, liksom kostnadseffektiv primärkraftproduktion i områden där energin är knapp,” berättar Wernersson och tillägger att det krävdes att motorn skulle kunna användas i både mobila och stationära applikationer för kraftproduktion.
”Detta gav oss några mycket tydliga mål och såg till att alla som deltog i projektet drog i samma riktning och visste exakt vad vi behövde för att uppnå.”

Utnyttjat bredden och kraften i hela Volvokoncernen
Vidare påpekar Pentas produktionsledare för medelstora motorer att man är priviligierade i det att man är en del av den stora Volvokoncernen. Man har en fördel genom den styrka som koncernens upplägg kring delning av teknologier kan ge. Vi har sett flera exempel på detta, t ex i samband med utveckling av eldriftslösningar och autonomifunktioner i Volvo Construction Equipment (VCE), där man utnyttjat just redan vunnen kunskap ifråga om tekniska lösningar. Sak samma för Volvo Penta.
”Detta innebar att vi inte behövde uppfinna hjulet på nytt, eftersom vi kunde starta vårt utvecklingsarbete med den beprövade D8-basmotorn. D8:an har redan använts globalt för en mängd olika tillämpningar inom Volvokoncernen. Den beprövade designen är baserad på mogna teknikkoncept som har genomgått hundratusentals testtimmar och verklig användning, så våra kunder kommer att dra nytta av beprövade, pålitliga komponenter.”
Genom att kombinera produktupplevelsen från Volvo Trucks med Pentas kund-, marknads- och applikationskunskap, har man fått lösningarna att närma sig perfektion för sina ändamål genom att optimera designen för kraftproduktionssegmentet och skapat en optimal lösning för alla applikationer, klimat och miljöer som bolagets kunder arbetar med.
”Volvo Pentas nya D8 Steg II och Steg IIIA/Tier 3-gensetmotor ger branschledande effektdensitet, låg bränsleförbrukning och låga ljudnivåer,” summerar Anders Wernersson.

Volvo Pentas nya D8 Steg II och Steg IIIA/Tier 3 generatormotor ger enligt bolaget, ”branschledande effektdensitet, låg bränsleförbrukning och låga ljudnivåer.”

Testad under tuffast tänkbara förhållanden
Testning är en viktig del av utvecklingsprocessen och bolagets utvecklare har testat motorn maximalt – vid temperaturer från -25 ° C upp till 60 ° C svallande värme.
”Vi har testat allt möjligt, till sista skruv och under de mest krävande förhållandena. Allt för att verifiera prestanda, tillförlitlighet och hållbarhet. Detta involverade motorkalibreringstester för att säkerställa effekt- och utsläppsmålen, funktionstestning, specifik komponenttestning, fullständig testning av generator-uthållighet, stresstester, kundinstallationstester och verkliga fälttester.”

Volvo Penta har för närvarande cirka 20 prototyper av D8-motorer som genomgår verkliga fälttester med kunder, i olika applikationer och miljöer. Detta har givit ovärderlig feedback från kunder som uppskattar motorns kompakta design för sin effektklass – vilket har uppnåtts utan att kompromissa med kylprestanda, berättar Pentas projektledare och tillägger att övrig feedback har koncentrerats kring det höga ”effekt-till-vikt-förhållandet”, som bidrar till branschledande effekttäthet, låg bränsleförbrukning, låga ljudnivåer, snabb och enkel installation samt enkel drift och underhåll.

”Attraktiv total ägandekostnad”
Sammantaget är D8 är en modern och enkel motor, som inte bara levererar kraft när den behövs, utan den har också, hävdar Wernersson, en ”extremt attraktiv total ägandekostnad” under hela livslängden.
”När jag tittar på den nya D8 och baserat på testresultaten och kundåterkopplingen som vi hittills fått, är det tydligt att vi har fokuserat på det som ger våra kunder mest värde och vi har levererat efter deras krav. För mig betyder det att detta projekt har varit en framgång.”

När det gäller digitala produktutvecklings-verktyg jobbar Volvo Penta generellt i PTC-lösningarna CREO på CAD-sidan och PLM-systemet Windchills PDM Link.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title