Annons

POLESTAR 0-PROJEKTET: Volvo Cars ”elbilssyster” tar nya steg mot en verkligt klimatneutral bil och fordonsproduktion till 2030

Volvo Cars prestandamärke för el-bilar, Polestar, har många järn i elden när det gäller hållbarhetsbitarna. En av satsningarna är det svenska elbilsföretagets Polestar 0-projekt.
Detta projekt lanserades 2021 byggt på tanken att bilindustrin behöver nå en fullständigt CO2-neutral position. Visst, bytet till elbilar eliminerar avgasutsläppen, men detta är bara en del av ett transportindustriellt nollställningsbehov: ”Vi måste snarast också komplettera med att utveckla processer som tar itu med utsläpp som härrör från produktionen. Det ambitiösa målet med Polestar 0-projektet är därmed att eliminera alla källor till CO2e genom hela försörjningskedjan, från utvinning av råmaterial till material- och fordonsproduktion, leverans och uttjänt livslängd, utan att förlita sig på vilseledande kompensationssystem.
- Klimatneutralitet inget solojobb, kommenterade Polestar-chefen Thomas Ingenlath, saken, och under fjolåret har man fått upp några av världens ledande leverantörer iniom fordonsindustrin på satsningen: SSAB, Hydro, ZF, ZKW och Autoliv är några exempel.
Dagens nyhet är att bolaget nu har fått ytterligare åtta partners till Polestar 0-projektet. Nya samarbetspartners i projektet inkluderar Vitesco Technologies, Schloetter, Autoneum, Stora Enso, TMG Automotive, Gränges, Borgstena och Stena Aluminium. De kommer från länder som Tyskland, Schweiz, Portugal, Finland och Sverige och täcker områdena elektriska växelriktare, galvanisering, inre och yttre material, förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träkonstruktion, beläggning och textilier, plattvalsat aluminium, stickat och vävda material och återvunnet aluminium.

Hans Pehrson, chef för Polestar 0-projektet, kommenterar dagens besked, med att peka på projektets potential:
– Min övertygelse om möjligheterna till framgång med Polestar 0-projektet bekräftas varje gång vi träffar nya medarbetare. Det är uppenbart att det finns en enorm potential att utnyttja runt om i världen. Att uppnå det till synes omöjliga är aldrig en enmansshow. Det är bara genom kollektiva åtgärder som vi kan uppnå de genombrott som verkligen gör skillnad och hitta de transformativa lösningar som går bortom bilindustrin.

Ovako är ett av företagen och deltagarna i projektet.

Forskning kring bas- och råmaterial grundläggande
Han säger vidare att forskning kring basmaterial är grundläggande, vilket gör biokälla och gruvdrift, följt av raffinering och konstgjorda material, nyckeln till framgång. Fler partners, både från det akademiska och företagsmässiga området behövs, och sökandet fortsätter efter partners för råvaror, biobaserade kemikalier, polymerer, elektriska komponenter, ädelgaser och annan basmaterialproduktion. Med målet att leverera bilen till 2030 är det ytterst brådskande att lösa de saknade delarna.
Den nordiska stål- och metallproducenten SSAB är ett bra exempel i sammanhanget. Bolaget avser att samarbeta med Polestar om fossilfritt stål, som potentiellt kan ersätta inte bara konventionellt stål i en bil utan även andra material med betydande koldioxidavtryck.
En annan aktör, norska aluminium- och förnybar energiföretaget Hydro, har för avsikt att samarbeta med Polestars experter på koldioxidfri aluminium; medan bilsystemleverantören ZF och Polestar ska utforska hur deras innovation inom elektriska drivlinor och övergripande systemkompetens kan eliminera koldioxidutsläpp och spara resurser.

Inget solojobb
För bilsäkerhetsleverantören Autoliv handlar samarbetet med Polestar om säkerhetsutrustning som krockkuddar och säkerhetsbälten utan utsläpp, och bilbelysningstillverkaren ZKW avser också att samarbeta med Polestar om klimatneutrala elektriska styrsystem och ledningar.
– Det var tydligt från början att detta inte är ett solouppdrag och vi är mycket glada över att kunna presentera en så stark line-up av intresserade partners, alla ledare inom sina områden. Vi utnyttjar innovation och samarbete för att hantera klimatkrisen, har Thomas Ingenlath sagt i en tidigare kommentar.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title