Annons

3D-teknologi i fokus när Helly Hansen vässar designarbetet med Dassaultägda Centric PLM

Allmänt om Helly Hansen kan noteras att bolaget erbjuder en rad innovativa produkter för mode, skor, utomhuskläder, konsumentvaror och heminredning. Men mest känt är man för sina högprestanda-kläder inom segling och skidor, liksom för ytterkläder, skor och liknande som säljs i mer än 40 länder.
Till bakgrunden hör också att man utvecklat många nya innovationer på marknaden, inklusive de första smidiga vattentäta tygerna för mer än 140 år sedan. Idag bär också mer än 55 000 proffs runt om i världen, inklusive olympier, landslag och personal på mer än 200 skidorter, Helly Hansen-designade skidkläder.

Exempel på gränssnitt i mjukvaran från Centric PLM.

VARFÖR SATSADE MAN PÅ CENTRIC PLM?
Helly Hansen vilkl med sin satsning hitta effektivare vägar än de traditionella för att uppnå sina strategiska och operativa mål för digital transformation. PLM&ERP News har i ett par andra artiklar berättat om liknande satsningar på området fritidskläder och relaterad utrustning, som visat sig mycket lyckosamma. I flera fall är det svenska Dassault-partnern TECHNIA som stått för implementationsarbetet när företag som Haglöfs, Under Armour, Guess och andra inom segmentet gjort PLM-satsningar. Ofta med liknande utmaningar som de som Helly Hansen stått inför; där man förutom att allmänt kämpa med datahantering, visualisering och versionskontroll över flera mjukvaruplattformar, också haft att möta integrationskrav som kommer med förvärv av nya bolag och verksamheter. Helly Hansen-gruppens köp av MUSTO 2018 är ett exempel på detta.
– Innan Centric PLM var en av våra största utmaningar brist på ansvarsskyldighet, där varje avdelning använde olika verktyg och plattformar. Vi växer snabbt och för att effektivt kunna utveckla innovativa högkvalitativa produkter behövde vi en tydlig översikt över vem som gjorde vad, var och när, säger Ferdinand Diener.

Med de digitala lösningar som tillhandahålls av Centric PLM, där Dassault Systems f ö är majoritetsägare, och deras 3D Connect-teknik, som ger utökad 3D-funktionalitet till PLM-användare, har Helly Hansen kunnat anpassa sig till de senaste marknadsutmaningarna och förbättrat effektiviteten i sin kommunikation mellan olika avdelningar, särskilt kring provtillverkning.

FICK SNABBT UPP ALLA
VARUMÄRKEN PÅ EN PLATTFORM
För att lösa problemet valde Helly Hansen sålunda att implementera Centric PLM, något man klarade av på bara sex månader, samtidigt som man slog samman MUSTO-verksamheterna med de redan existerande.
En av de största initiala fördelarna som Helly Hansen pekar på i sammanhanget var möjligheten att snabbt få upp båda varumärkena på en plattform.
– Eftersom Centric PLM är enkelt att använda och snabbt på exekvering, kan människor göra ett noggrannare och mer omfattande arbete, skapa fler produkter och förbättra kvalitetstillsynen, säger Diener och tillägger:
– Vi är ett kvalitetsdrivet, innovationsfokuserat varumärke, så det är viktigt.
Dessutom var det i början av COVID-19-pandemin med social distansering införd och resor stoppade, vilket gjorde det svårt att granska fysiska prover, med provproduktionen kraftigt försenad eller till och med helt avbruten.
Men med de digitala lösningar som tillhandahålls av Centric PLM och 3D Connect-teknik, som ger utökad 3D-funktionalitet till PLM-användare, har Helly Hansen kunnat anpassa sig till de senaste marknadsutmaningarna och förbättrat effektiviteten i sin kommunikation mellan olika avdelningar, särskilt kring just provtillverkning.

MINSKAD MILJÖBELASTNING
Tillkommande värden i satsningen, sånt som s a s fick på köpet, var att man kunde utveckla mer hållbara processer och minska sina koldioxidavtryck relaterat till det minskade behovet av fysiska prover, färre frakter, materialreduktioner etc.
– Centrics 3D Connector hjälper oss nu med kommunikationen och vi kan göra saker i sista minuten, som vi inte kunde göra tidigare. Om till exempel ett fysiskt prov inte är tillgängligt, eller om vi inte vill vänta veckor på att en prototyp ska komma fram, kan vi skapa en 3D-version på några timmar, säger designern Mhairi Bannerman, som arbetar inom skidåkning. och seglingsteam på Helly Hansens tekniska kläder.

Vilka är Centric PLM?
Detta sagt om Helly Hansens satsning ska konstateras att Centric PLM, med Centric 8 som flaggskepp, har lyckats bra i sitt segment med närmare 370 kunder i allt från high fashion som Louis Vuitton till detaljhandelslösningar. 

PLM är inte längre, menar man, ”allmänt trevligt att ha” för dagens mode- och detaljhandelsmärken. Det är viktigt för effektivitet, global kommunikation och öppenhet. 
Här är bolagets sju främsta skäl att hitta en PLM som passar behov,en oavsett företagets storlek. 
1. Press på go-to-market kalendern 
2. Tillväxt 
3. Att vara och förbli kompatibel 
4. Tala samma språk med en enda version av sanningen 
5. Dataintegration 
6. Riskhantering på tidslinjen 
7. Du kan inte föra en produkt effektivt på marknaden utan teknik 

Precis som internet är PLM inte längre en lyx, och det behöver inte vara ett enormt system som kräver mycket hårdvara och resurser. 

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title