Volvo Cars sålde nästan 46 000 plug-in hybridbilar under 2019, vilket var en ökning med 23 procent jämfört med 2018 och i intäkter mer än dubbelt så stort belopp jämfört med 2017. Under fjärde kvartalet 2019 utgjorde plug-in hybrider mer än 20 procent av alla Volvobilar som såldes i Europa.
Men företaget ser också en stark tillväxt när det gäller online-kundkonfigurationer för ”Recharge-bilar”, som stod för cirka en tredjedel av alla konfigurationer i regionen under det fjärde kvartalet 2019.
– Det är tydligt att kunder gillar vad de ser i vår Recharge-billinje, kommenterar Björn Annwall, chef för EMEA och global kommersiell verksamhet, saken. Våra laddbara bilar står allt som kunderna förväntar sig av en Volvo, med tillägget av en modern, helt elektrisk eller plug-in hybrid drift.
XC40 Recharge P8 först i elfamlijen
XC40 Recharge P8 är den första i en familj av helelektriska Volvo. Den representerar en veritabel milstolpe för Volvo Cars, som företagets första helelektriska bil och den första Volvon med ett helt nytt infotainmentsystem, som drivs av Googles Android-operativsystem.
Som en helt elektrisk version av bästsäljaren XC40 SUV – f ö den första Volvo som vann den prestigefyllda European Car of the Year Award – är XC40 Recharge P8 baserad på Compact Modular Architecture (CMA), en avancerad fordonsplattform som samutvecklas inom Geely-gruppens plattformsutvecklare CEVT.
Den fyrhjulsdrivna XC40 Recharge P8-modellen har en hygglig räckvidd, över 400 km (WLTP) på en laddning och den har en effekt på 408 hk. Batteriet laddar 80 % av sin kapacitet på 40 minuter på ett snabbladdsystem.
Nytt Androiddrivet infotainment-system
Det nya, Android-drivna infotainment-systemet erbjuder kunderna goda nivåer av personlig anpassning, intuitiviteten är bättre och här finns också inbäddat Googles teknik och tjänster. Exempelvis Google Assistant, Google Maps och Google Play Store.
XC40 Recharge P8 får också större uppdateringar av programvara och operativsystem sladdlöst fjärrdistribuerat via molnet.
Gott om lagringsutrymmen
Samtidigt som de bygger på de utmärkta säkerhetsnormerna för den ursprungliga XC40, har Volvo Cars säkerhetsingenjörer helt omarbetat och förstärkt frontstrukturen på Recharge P8 för att möta ”frånvaron” av en motor, uppfylla Volvo Cars höga säkerhetskrav och hjälpa till att hålla människor lika säkra som i någon annan Volvo.
Batteriet är skyddat av en säkerhetskopa inbäddad i mitten av fordonskroppen. Dess placering i golvet i bilen sänker också bilens tyngdpunkt vilket vässar stabiliteten.
Interiört ger en innovativ approach bra allround-funktionalitet för förarna och här finns också gott om lagringsutrymme, till exempel i dörrarna, under sätena och i bagageutrymmet.
Att inte ha en förbränningsmotor innebär slutligen att bilen ger föraren ännu mer lagringsutrymme än i den vanliga XC40, via en så kallad ”frunk” under fronthuven.
KDP, CATIA och Teamcenter
När det gäller produktutveckling ska konstateras att Volvo Cars jobbar med Dassault’s CATIA (V5/V6) på CAD-sidan, den egenutvecklade konfigurationsdatabasen KDP och Siemens PLMs Teamcenter när det gäller PDM, som huvudverktyg.