Annons

PRODUKTUTVECKLING Svenska Candelas ”flygande” elbåtar en miljösmart lösning för Venedig

Venedig står inför ett svårt val mellan att använda snabba motorbåtar på kanalerna och att skydda stadens ikoniska kulturarv. Venedig har ett unikt trafiksystem där det primära transportmedlet är båtar. Detta undantar dock inte staden från trafikrelaterade buller och trängsel. Unikt för Venedig är dock ”moto ondoso”, vakuumföroreningar, som redan har orsakat skador på 60 procent av stadens byggnader, enligt en studie.
De största syndarna är vattentaxi och turistbåtar. När de passerar genom de smala kanalerna genererar de vakna som tvättar mot kanalväggar och fundament med stor energi, vilket påskyndar erosion och så småningom leder till byggnadskollaps.

Gustav Hasselskog grundade 2014 företaget Candela, inspirerad av superentreprenören Elon Musks enorma utväxling kring Tesla och deras elbilar. FOTO: Forbes.

SOFISTIKERADE KATALYSATORER SAKNAS
De flesta motorbåtsmotorer saknar de sofistikerade katalysatorerna som finns i bilar och emitterar därför kväveoxider och förorenande partiklar. Föroreningens sura natur antas påskynda erosionen av stadens medeltida byggnader, som redan sjunker ner i lagunen – en process som påskyndas av de konstanta strömmarna som orsakas av det stora antalet fartyg som passerar genom kanalerna.
Under det senaste året har Venedigs vanligtvis mörka vattenvägar blivit renare på grund av frånvaron av motorbåttrafik. Och förhoppningsvis kan de hålla sig klara – eller åtminstone är detta den vision som Candela, har för avsikt att demonstrera med sina flygande elektriska båtar under Salone di Nautica i Venedig, som började i helgen.

Precis som ett modernt flygplan styrs C-7s bärplan av datorer, som justerar attackvinkeln kontinuerligt. Bärplanskonstruktionen rör sig 100 gånger per sekund för att balansera båten, vilket resulterar i en konstgjort stabil åktur även i starka vindar och större vågor.

NÄSTA GENERATIONS TEKNIK FÖR MOTORBÅTAR
Candelas båtar körs på bärplan, datorstyrda undervattensvingar, som lyfter skrovet över vattnet och minskar vattenfriktionen med 80 procent jämfört med konventionella taxibåtar. Med mycket liten energiåtgång och sin tysta motorgång producerar Candelas fritidsbåt C-7 en våg, eller egentligen krusning, som är mindre än 5 cm hög – eller ungefär lika stor som den som genereras av Venedigs traditionella gondoler.
– Bärplanslösningar är nästa generations teknik för motorbåtar. De låter dig gå snabbt på batteriet utan att vakna, buller eller smälla, säger Erik Eklund, chef för kollektivtrafik på Candela.
Klart är viodare att bärplanen ger C-7 flera fördelar som inte finns i andra båtar, vare sig det är el- eller förbränningsmotorbåtar. Modellen kan kryssa i höga hastigheter i mer än 2 timmar med en fart på 20 knop, långt längre än någon annan elektrisk båt. Båten ”flyger” över hackiga vågor snarare än att slå genom dem, vilket resulterar i överlägsen komfort för sina passagerare.

– Med C-7 ville vi bygga den första kompromisslösa elbåten, säger Erik Eklund.

EN KOMPROMISSLÖS ELBÅT
– Med C-7 ville vi bygga den första kompromisslösa elbåten. Den kan gå snabbt och långt, som förbränningsmotorbåtar, men den är också helt tyst, mycket mjukare att åka i, rolig att köra, skapar inga vågor att tala om och är mycket ekonomiskt att köra – den är ungefär 99 procent billigare att använda än en bensinbåt av samma storlek, säger Erik Eklund.
Tilläggas kan att precis som ett modernt flygplan styrs C-7s bärplan av datorer, som justerar attackvinkeln kontinuerligt. Bärplanskonstruktionen rör sig 100 gånger per sekund för att balansera båten, vilket resulterar i en konstgjort stabil åktur även i starka vindar och större vågor.
Candela bygger vidare på sin fritidsbåtsteknik och utvecklar idag dessutom också en större passagerarbåt som kallas P-30, som PLM&ERPÅ News tidigare rappoprterat om. Detta 30 personers passagerarfartyg är för närvarande under uppbyggnad i Stockholm, där det kommer att köras i kommersiell trafik från 2023 och framåt.
– Föreställ dig ett framtida Venedig där vattenburna transporter inte bara är utsläppsfria, tysta och inte skadar stadens ikoniska byggnader utan också mycket billiga att driva och kan ge en ny, fantastisk upplevelse för både turister och lokalbefolkningen. Det är vad vi hoppas kunna åstadkomma med P-30, säger Erik Eklund.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title