Annons

PTC’s David Katzman kliver på i AI-spåret: ”Ny samtalsbaserad AI-assistent ett lyft för Arena PLM”

”Som att ha en PLM-expert vid din sida,” säger chefen för Arena PLM och Onshape. När PTC i dagarna lanserat en AI-assisten för sitt molnbaserade PLM- och QMS-system (Quality Management System) Arena tar denna lösning ett steg som idag är ett måste för en plattform med aspirationer på att följa med sina användare in i framtiden. Med den nya assistenten får Arena PLM, som i kombination med PTC’s moln-CAD-system Onshape är tänkt att vara bolagets mainstream-kombination, en välmotiverad teknologisk knuff framåt. Detta genom att leverera realtidsexpertis och bästa praxis för PLM- och QMS-arbetsflöden i ett samtalsbaserat gränssnitt, vilket gör det möjligt för användarna att via assistenten effektivt navigera tekniska ändringsorder, hantera korrigeringar och förebyggande åtgärder (CAPA), såväl som att upprätthålla spårbarhet och relaterade efterlevnadskrav.
”Precis,” säger David Katzman, chef för både Onshape- och Arena-bitarna inom PTC, och tillägger: ”Att använda Arena AI Assistant är som att ha en Arena-expert vid din sida som hjälper dig med nästa steg i en process eller svarar på frågor utan att du behöver söka igenom dokumentation eller kontakta supporten. Det är perfekt för både nya och erfarna användare – oavsett om de befinner sig i de tidiga stadierna av onboarding eller navigerar i mer komplexa tekniska utmaningar.”
Allmänt om Arena och Onshape ska sägas att de alltså är tänkta att vara PTC’s mainstream moln- och SaaS-baserade (mjukvara som tjänst) PLM- och CAD-paket. Det var i alla fall den utgångspunkt förre PTC-basen Jim Heppelmann hade när han lite överraskande å PTC’s vägnar köpte Arena för 715 miljoner dollar 2020.
Generellt används Arena PLM-delen dock främst inom högteknologi-/elektronik-, medicintekniska- och konsumentprodukt-industrin för att hantera produktutvecklings- och kvalitetsprocesser från koncept till tillverkning. Som molnbaserad programvara är den också särskilt väl lämpad för medelstora till stora företag att effektivisera samarbetet mellan spridda team och globala leveranskedjor. Det senare för övrigt också en approach som givit Onshape, som också har inbyggd PDM-funktionalitet, en snabb tillväxt.
Med Onshapes CAD-plattform och Arenas PLM- och kvalitetshanterings-funktioner positionerade sig PTC för att leverera ett enhetligt, molnbaserat system för företag att samarbeta kring produktdesign, tillverkning och den utökade leveranskedjan. Genom sömlös integration har paketet möjliggjort effektiva arbetsflöden då man kan koppla samman design-, teknik-, drift- och leveranskedjepartners. Det innebär att till exempel BOMar som skapas i Onshape kan synkroniseras med Arena PLM via funktionen Onshape-Arena Connection, vilket möjliggör realtidssynkronisering av BOM-data mellan teknik- och driftteam. Därmed kan man skapa en enda, integrerad process för design- och ändringshantering, vilket säkerställer att produktdata, inklusive stycklistor och revisioner, uppdateras automatiskt och är tillgängliga över båda plattformarna.
Men dagens besked om AI-assistenten tillför nya intressanta kapaciteter – vilka då?

”Arena AI Assistant är ännu ett exempel på PTC:s satsning på Arena för att kunna ge våra användare de verktyg de behöver för att vara så produktiva som möjligt så snabbt som möjligt”, säger David Katzman,
Arena AI-assistenten är tillgänglig direkt i Arena-användargränssnittet och baseras på en omfattande samling Arena-hjälpmaterial och andra resurser.

Naturlig språkinteraktion och guidade arbetsflöden
Viktiga funktioner i Arena AI Assistant inkluderar:
•    Ett spännande utvecklingskliv är kapaciteten för naturlig språkinteraktion i ett samtalsbaserat gränssnitt, som nu finns direkt integrerat i Arena-upplevelsen.
•    Konfiguration inom Arena-gränssnitten för att stödja guidning genom olika arbetsflöden – från granskning av materialförteckningar och ändringsorder till CAPA och övervakning av risker i leveranskedjan.
•    Tillgänglig på mer än 15 språk, däribland svenska, för att stödja globala ingenjörsteam.
•    Kontinuerlig uppdatering med varje ny Arena-release säkerställer att assistenten alltid är uppdaterad med de senaste funktionerna och de mest effektiva arbetsmetoderna.

Förstärkning av kapaciteten att hantera leveranskedjorna
Förutom lanseringen av Arena AI Assistant stärker de nya systemversionerna motståndskraften i företags leveranskedjor genom nya funktioner som Arena Supply Chain Intelligence (SCI) och Onshape-Arena Connection. Funktionen Arena SCI™ övervakar kontinuerligt nya risker från förändrade förhållanden i leveranskedjan och eliminerar behovet av separata leveranskedjeverktyg genom att integrera AI-driven komponentövervakning i realtid och riskreducerande insikter direkt i produktutvecklingsarbetsflödena. Onshape-Arena Connection gör det möjligt för maskiningenjörer att smidigt hantera processen för lansering, revision och förändringshantering mellan CAD- och PLM-system för att påskynda produktutvecklingsprocessen och förenkla samarbetet med partners i leveranskedjan.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title