”Arena AI Assistant är ännu ett exempel på PTC:s satsning på Arena för att kunna ge våra användare de verktyg de behöver för att vara så produktiva som möjligt så snabbt som möjligt”, säger David Katzman,
Arena AI-assistenten är tillgänglig direkt i Arena-användargränssnittet och baseras på en omfattande samling Arena-hjälpmaterial och andra resurser.

Naturlig språkinteraktion och guidade arbetsflöden
Viktiga funktioner i Arena AI Assistant inkluderar:
• Ett spännande utvecklingskliv är kapaciteten för naturlig språkinteraktion i ett samtalsbaserat gränssnitt, som nu finns direkt integrerat i Arena-upplevelsen.
• Konfiguration inom Arena-gränssnitten för att stödja guidning genom olika arbetsflöden – från granskning av materialförteckningar och ändringsorder till CAPA och övervakning av risker i leveranskedjan.
• Tillgänglig på mer än 15 språk, däribland svenska, för att stödja globala ingenjörsteam.
• Kontinuerlig uppdatering med varje ny Arena-release säkerställer att assistenten alltid är uppdaterad med de senaste funktionerna och de mest effektiva arbetsmetoderna.
Förstärkning av kapaciteten att hantera leveranskedjorna
Förutom lanseringen av Arena AI Assistant stärker de nya systemversionerna motståndskraften i företags leveranskedjor genom nya funktioner som Arena Supply Chain Intelligence (SCI) och Onshape-Arena Connection. Funktionen Arena SCI™ övervakar kontinuerligt nya risker från förändrade förhållanden i leveranskedjan och eliminerar behovet av separata leveranskedjeverktyg genom att integrera AI-driven komponentövervakning i realtid och riskreducerande insikter direkt i produktutvecklingsarbetsflödena. Onshape-Arena Connection gör det möjligt för maskiningenjörer att smidigt hantera processen för lansering, revision och förändringshantering mellan CAD- och PLM-system för att påskynda produktutvecklingsprocessen och förenkla samarbetet med partners i leveranskedjan.




