Annons

Scaniachefen Christian Levin i dubbla chefsroller – tar också över VD-skapet i Traton Group

Levin säger vidare i ett uttalande i samband med chefsbytena att utvecklingen av TRATON GROUP fortsätter och bygger på den strategi som etablerats av den nuvarande ledningsgruppen.
– Men där lägger vi nu in en ny växel. Strategin inkluderar ett starkare fokus på hållbarhet, inte minst genom e-mobility, digitalisering och uppkoppling; fortsatt integration av Navistar och tillväxt på den nordamerikanska marknaden, samt fortsatta investeringar i Kina de kommande åren. Denna förändring kommer att bestå av flera steg över tid och innan årets slut kommer en plan att presenteras.

LEDA IN BOLAGET I EN HÅLLBAR FRAMTID
Han påpekar också att man i detta steg i TRATONs resa till fullo kommer att utnyttja styrkan, kompetensen och affärslogiken från de olika varumärkena i gruppen – MAN, Navistar, Scania and Volkswagen Caminões e Ônibus.
– Vi lyckades implementera Global Champion-strategin snabbare än väntat. Detta betyder att TRATON nu har ett stabilt internationellt fäste. Uppgiften nu är att leda TRATON in i en hållbar framtid bortom konventionella affärsmodeller och tankesätt. Med Christian Levin vid rodret kommer TRATON GROUP nu att kunna dra än större nytta av dess ledande varumärke Scania. Christian Levin är helt rätt person för uppdraget och jag önskar honom och hela TRATON-laget all framgång, säger Matthias Gründler, VD TRATON GROUP.

Global champion-strategin, han refererar till går ut på att TRATON strävar efter att bli en global ledare i lastbils- och transporttjänstindustrin. Man bygger I detta vidare på sin starka bas genom att ytterligare utöka varumärkesnärvaron och utnyttja sitt starka nätverk av strategiska partners för att få tillgång till alla större vinstpooler.
”Koncernen strävar efter att uppnå betydande synergier genom samarbete mellan TRATONs varumärken och strategiska partners,” skriver man på sin webbsajt och noterar att målet är att bli branschledande när det gäller lönsamhet med ett avkastningsmål på 9 porocent över cykeln:
”Våra varumärken bidrar till detta arbete med sina fokuserade operativa excellensprogram för att öka lönsamheten.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title