Annons

SIMULERING: VI-grades nya lösning för snabbare utveckling av självkörande bilar

Allmänt utvecklar VI-grade npågra av de bättre mjukvaruprodukterna och tjänsterna för avancerade applikationer inom systemsimulering. Med dagens introduction av VI-WorldSim får användare tillgång till en högupplöst grafisk miljö, som man menar, ska ge ”påskyndad utveckling inom den avancerade fordonsmarknaden.”

BASERAD PÅ UNREALS GRAFIKMOTOR
Den nya programvaran VI-WorldSim har alltså försetts med en användarvänlig och helt integrerad grafisk miljö på körsimulatorer i VI-klass med realistiskt trafik- och sensorbeteende. Programvaran ger inte bara traditionell spårmodellering till en högre nivå av realism baserat på Unreal högpresterande grafikmotor, utan lägger också till de funktioner som behövs för att testa på CAV-platser – CAV står för Connected and Autonomous Vehicles –
stadsmiljöer och allmänna vägar för ADAS (”Advanced Driver-Assistance Systems”)
och ”Autonomous Vehicle Testing”. VI-WorldSim-funktionerna handlar om en rad faktorer runt detta: trafik, fotgängare, belysning, väder, sensorer och annat som gör det möjligt för användare att skapa och testa scenarier för fordonsutvecklingsprogram genom en intuitiv och lättanvänd skrivbordsredigerare. Bilar, fotgängare och djur är AI-drivna aktörer som följer normala rutter eller kan styras genom definition av specifikt beteende.

ADAS-MARKNADEN KRÄVER ”STÖRRE YTOR”
– Vi fick snabbt klart för oss att ADAS-marknaden krävde förarsimulatorer med större arbetsytor, mer ihållande rörelseindikatorer och en mycket mer uppslukande och helt integrerad, realtidsvisuell miljö för stadskörning. Användare ville ha en visuell miljö som förenar de höga bildhastighetsåtergivningsfunktionerna i vår VI-GraphSim-programvara med mycket modern och realistisk trafik- och sensorsimulering samt stadsvägsinnehåll som visas i en högkvalitativ renderingsmotor, säger Guido Bairati, VP för försäljning och marknadsföring, VI-klass.

Han tillägger att man vände sig mot mjukvaruleverantörer för autonoma fordon och upptäckte RightHook, ett Silicon Valley-företag som delar VI-grades värderingar och har djup kompetens inom multimedial trafiksimulering, sensorsimulering och djupa funktioner i Unreal-spelmotorn.
RightHook, nu en del av VI-grade, nu tillbringat de senaste arton månaderna tillsammans med VI-grades utvecklingsteam för att bygga, ”den bästa integrerade visuella miljön för körsimulatorer som någonsin producerats.”
– Vi kunde inte vara nöjdare med de fantastiska prestationerna i detta team och ser fram emot att dela den här spännande nya produkten med vår kundbas, säger Bairati.

EN MOTOR FÖR ALLA MILJÖER OCH DISCIPLINER
Allmänt gäller att VI-WorldSim förser användarna med en enda motor för alla typer av miljöer, simuleringar och discipliner: chassiutveckling, förarutbildning, CAV-testplats, offentlig vägtestning av ADAS/AV och EuroNCAP-testning.
Användare kan dra nytta av en enda högkvalitativ grafikmotor med ett intuitivt och lättanvänt gränssnitt. Kraftfull trafik och deltagare i denna miljö, som olika fordon, fotgängare, djur, förkonfigurerade scenarier och ett omfattande bibliotek med sensorer gör VI-WorldSim till vad man hävdar är, ”det perfekta verktyget för att möjliggöra uppslukande subjektiv känsla och feedback.”
Programvaran, som idag stöder alla VI-graders körsimulatorer, finns i flera konfigurationer och kommer snart att vara tillgänglig även för offline-användning.

EN GLOBAL AKTÖR
Om VI-grade kan i övrigt noteras atrt det är en ledande leverantör av simuleringsprogramvara i realtid och relaterade simulatorer med drivrutiner. Bolaget grundades 2005 och levererar innovativa lösningar för att effektivisera utvecklingsprocessen för transportfordon från koncept till avstängning inom fordons-, flyg-, motorcykel-, motorsport- och järnvägssektorn. Med kontor i Tyskland, Schweiz, Italien, Storbritannien, Japan, Kina och USA och ett världsomspännande kanalnätverk med mer än 20 partners är VI-grade ett dynamiskt och växande företag med ett skickligt tekniskt team.
VI-grade är en del av Spectris plc.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title