Annons

Slutet för räckviddsångesten? Mercedes-Benz når drömgräns – 100 mil på en laddning … med design i Siemens PLM-miljö


Det var i mitten av fjolåret som Mercedes-Benz presenterade sina planer för Vision EQXX-modellen inför världspremiären 2022. Bland de löften som gavs var att fordonet skulle ha en ”verklig räckvidd på mer än 1 000 km”. Dessutom låg inriktningen när det gäller kWh per 100 kilometer på att nå ensiffriga tal för kWh per 100 kilometer vid normal körhastighet på motorväg.

Mercedes Benz AGs styrelseordförande är svensken Ola Källenius: ”Att klara mer än 1 000 kilometer med lätthet, på en enda batteriladdning och en förbrukning på endast 8,7 kWh/100 km i verkliga trafikförhållanden gör VISION EQXX-modellen till den mest effektiva Mercedes som någonsin byggts.”

Rekordartat låg energiförbrukning per 100 kilometer
Ambitiösa och knappast några enkla mål att nå alltså, men förra veckan avslöjade Mercedes-Benz att man på en resa från Sindelfingen i Tyskland, över de schweiziska alperna och norra Italien, ner till destinationen Cassis på Côte d’Azur vid Franska Rivieran, fick sin EQXX-modell att köra över 1 000 kilometer på en enda batteriladdning.
Enligt Mercedes-Benz genomförde Vision EQXX resan med start i kalla och regniga förhållanden och körde i en mängd olika vägförhållanden i vanliga väg-hastigheter, stötte på globalt allmänt förekommande vägarbeten och färdades i långvarig körning med snabba filer på upp till 140 km/h på den tyska autobahn och nära hastighetsgränsen på andra håll.
Vid ankomsten till Côte d’Azur bilens batteriladdning på cirka 15 %, vilket motsvarar en återstående räckvidd på cirka 140 kilometer. Det hade alltså kunnat bli mer än 100 mil.
Den genomsnittliga förbrukning lär enligt flera mediarapporter ha landat på rekordartade 8,7 kWh per 100 kilometer.

Optimerad aerodynamik, däckfriktion och regenerativa bromsar
Totalt tog den runt 100 mil långa resan något över 12 timmar, eller 11,5 timmars körtid. Till saken hör också att man fick hjälp av sina regenerativa bromsar. Dessa kan återvinna energi på alla typer av lutning och under bromsmanövrar.
Annat av betydelse är bilens aerodynamiskt optimerade form. Denna, menar man, ”gav energieffektivitetsvinster”, liksom att däck med ett extremt lågt rullmotstånd (4,7) och en ”noga genomtänkt lättviktskonstruktion” med en tomvikt på endast 1 755 kilo, alla var faktorer som bidrog till den extrema räckvidden.
– Vi har nu visat att effektivitet är den nya valutan, säger Markus Schäfer, styrelseledamot för Mercedes-Benz Group AG. Och framgången visar också tydligt värdet på vår nya utvecklingsprocess för kors-samarbete. Vi har i detta t ex fått många lärdomar från Mercedes-AMG F1-teamet och dess spetskompetens inom elektriska drivlinor.

 Han konstaterade vidare att VISION EQXX är resultatet av ett omfattande program som ger en plan för framtidens fordonsteknik.
– Många av de innovativa utvecklingslösningarna har redan integrerats i produktionen, några av dem finns redan med i nästa generations modulära arkitektur för kompakta och medelstora Mercedes Benz-fordon, tillade Schäfer.

Kan man lita på Mercedes uppgifter? Absolut, Vision EQXX körningen genomfördes med laddningsuttaget förseglat och åtföljd av en oberoende expert från certifieringsorganet TÜV Süd.

Totalt tog den runt 100 mil långa resan något över 12 timmar, eller 11,5 timmars körtid.

Utvecklad i Siemens PLM-miljöer med NX, Simcenter och Teamcenter
Vi ska, som noterades i ingressen, också konstatera att Mercedes sedan 2015 jobbar konsekvent med digitala verktyg från Siemens Digital Industries Software på produktutvecklingssidan. Detta år var man klara med övergången från en Dassault Systemes-miljö på CAD-sidan, CATIA, och andra DS-verktyg, kombinerat med Siemens Teamcenter som produktdata backbone, till en renordlad Siemensmiljö med NX, Teamcenter och sedan steg för steg med simuleringslösningar, huvudsakligen kopplade till CAE-program på Simcenter-plattformen. Alla dessa bitar är idag delar i Siemens PLM-portfölj, Xcelerator.

Just simuleringssidan är hyperintressant i detta, inte minst relaterat till att en av nyckelelementen i bilelektrifiering är ellagringstekniken. Elektriska lagringssystem kommer med en mängd olika konstruktioner och kemi för att passa i det stora spektrumet av applikationer, fordon och förväntade prestandanivåer.
Som en konsekvens resulterar design, dimensionering och val av det lämpligaste lagringssystemet alltid i en avvägning mellan nyckelattribut som räckvidd, tillförlitlighet, storlek, vikt och livslängd.
På detta område har Siemens Digital Industries Software flera simuleringslösningar, som tillsammans med tekniska tjänster för att stödja flerskalig batterimodellering och -testning – från mikrostrukturelektrokemi, cellkomponent till batterisystemmodell och övergripande utvärdering av batteriprestanda under integration – är av kritisk betydelse i EV-utvecklingen.

Noteras kan f ö att svenska Northvolt, också de, jobbar i Siemens-miljön ifråga om både design och tillverkning.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title