Annons

Tata Technologies i nyckelroll i Jaguar Land Rovers ”Tesla killer- strategi”: Äldre ERP ersätts SAPs molnsystem

Jaguar Land Rover (JLR), som PLM&ERP News skrivit en hel del om i samband med den tuffa och utdragna processen att implementera Dassaults PLM-plattform 3DEXPERIENCE V6-version, berättar nu att man samarbetar med Tata Technologies för att påskynda den digitala omvandlingen av bolaget.
Tata Technologies kommer att implementera molnbaserade ERP-mjukvarulösningar som man hävdar, ”kommer att revolutionera verksamheten för anställda och leverantörer, leverera avancerade gränssnitt, öka effektiviteten och förbättra samarbetena.”
Bakgrunden är att Jaguar Land Rover (JLR) i februari ifjol lade fram strategisk plan, ”Reimagine”, dels för att få fason på bolagets problem med lönsamheten och dels påskynda vägen mot elektrifiering av fordonsflottan. Med stöd av sitt moderbolag, Tata Motors, går satsningen ut på att JLR fokuserar på produktion av elbilar och att fasa ut sina förbränningsbaserade bilar till 2026. I företagets planer ingår också att skapa en helt koldioxidfri tillverkningsprocess till år 2039. Denna ”Reimagine-plan” har kallats Jaguar Land Rovers ”Tesla Killer Strategy".
Tata Technologies kommer att leverera en ”end-to-end” integrerad ERP-lösning för att transformera Jaguar Land Rovers tillverkning, logistik, leveranskedja, ekonomi och inköpsmoduler genom att föra data och kunskap från flera avdelningar till en enda källa.
Förutom att etablera en operativ standardmodell kommer Tata Technologies att integrera SAP S/4 HANA och SAP BTP med den befintliga mjukvaran för att uppgradera Jaguar Land Rovers arkitektur som en del av den digitala transformationsstrategin. I detta representerar SAP S/4 HANA-mjukvarupaketet ett skifte från äldre ERP-lösningar till ett modernt molnbaserat system, vilket driver operativ effektivitet och stabilitet.

Orsaken till Reimagine-planen och andra kopplade effekter är att JLR, som är ett dotterbolag till indiska Tata Motors, har haft en dålig försäljning de två gångna pandemi-åren. Frågan är nu om det vänt på allvar för bolaget som under sitt fiskala tredje kvartal 2023 kunde visa upp sina första svarta kvartalssiffror på två år med en vinst på 265 miljoner pund. JLR, som 2020 stod för nästan 80 procent av Tata Motors intäkter, har under de två tuffa pandemiåren varit en viss börda för företaget. Under 2021 rapporterade bolaget rapporterat en förlust på 3,6 miljarder pund.

JLR siktar hur som helst på att ta itu med problemen och den 2022 i februari antagna strategin, Reimagine, ska bidra till denna återhämtning.
– Jaguar Land Rovers digitala transformation kommer att spela en avgörande roll i att verksamheten blir mer agil som en del av Reimagine och förverkligar sin potential som teknisk ledare. Som en del av vårt Digital 2024-program går vi över till ett molnbaserat digitalt landskap och partnerskapet med Tata Technologies gör det möjligt för oss att ta ytterligare ett viktigt steg på den resan, säger Anthony Battle (bilden t v), CDIO, Chief Digital & Information Officer, för Jaguar Land Rover.

Avancerad digital teknik, tuff PLM-implementation
Det är förstås inte en överraskning att de ERP-relaterade delarna av denna transformation placerades i Tata Technologies famn, bolaget är nämligen ett dotterbolag till Tata Motors, som båda också är delar av gigantkoncernen Tata Group.

På PLM-sidan samarbetar fordons-ikonen Jaguar Land Rover med Dassault Systemes kring de senares 3DEXPERIENCE-lösning vad avser nya fordonsmodeller. Programmet heter i JLRs tappning i-PLM. Medan man när det gäller äldre modeller i programmet har jobbat med Siemens Digital Industries lösningar.
Klart är också att övergången till i-PLM-upplägget varit en synnerligen besvärlig process med långt utdragna implementationstider, i vissa fall på tio-femton år, lite beroende hur man definierar starttiden för projekten. Klart är att JLRs varierande ägarhistoria spelat en viss roll i detta. Med denna bakgrund, senast via Tatas köp av bolaget från Ford, ärvdes en komplex blandning av mjukvara från tidigare ägare. Detta var samarbetet mellan JLR och Dassault tänkt att lösa för att vässa innovation och minska utvecklingstider. Om detta blivit resultatet av samarbetet mellan Dassault och JLR är dock tveksamt, även om man numera tycks ha fått igång 3DEXPERIENCE på de flesta ställen plattformen var tänkt att finnas.

Prisbelönt programvara och intuitiva gränssnitt
När det nu gäller ERP-bitarna kommer Tata Technologies att leva med missionen att påskynda den digitala omvandlingen av Jaguar Land Rovers industriella strategi. Den första fasen kommer att inkludera kärnproduktionsanläggningar i Storbritannien, med lösningar som därefter distribueras till andra globala platser.

Samarbetet med Tata Technologies, menar man, kommer att göra det möjligt för Jaguar Land Rover att leverera sina moderna lyxfordon och upplevelser snabbare, med hjälp av avancerad digital teknik. Jaguar Land Rovers ska kort sagt utvecklas till att etablera en helt uppkopplad, digitala industristrategi.

I pressmaterialet pekar man bl a på det intuitiva nya användargränssnittet i Tata Technologies prisbelönta programvara.

”ERP är nyckeln till att effektivisera och konsolidera information över kärnverksamhetsområden,” skriver man och tillägger: ”Att skapa en dedikerad plattform för data- och hanteringsprocesser över avdelningar är grundläggande för omvandlingen av hur ett företag fungerar. ERP-system kan också aggregera, lagra och tolka data för att ge insikter omedelbart, vilket hjälper företag att reagera på problem, utmaningar och möjligheter på ett smidigt och snabbt sätt.”

Avtalet främjar Jaguar Land Rovers anpassning till Tata Groups företag som en del av dess Reimagine-strategi. Tata Technologies har mer än 30 års erfarenhet av produkt- och digitalteknik, med ett globalt nätverk av över 11 000 anställda och kunder i flera länder.
– Samarbetet med Tata Technologies kommer att tillåta oss att påskynda omvandlingen av vår kärn-ERP-infrastruktur för att leverera den effektivitet och användbarhet vi kräver för framtiden och våra transformationsmål. Det visar också kraften i att vara en del av Tata Group för att hjälpa oss att uppnå mål för vår leveranskedja och bredare industriella verksamheter, kommenterade Barbara Bergmeier (bilden ovan), CEO för Industrial Operations på Jaguar Land Rover samarbetet med Tata Technologies.

Tata Technologies CEO, Warren Harris, kommenterade också han samarbetet i synnerligen positiva ordalag:
– ERP-transformationssamarbetet med Jaguar Land Rover är ytterligare en milstolpe i en nästan två decenniumsrelation med Tata Technologies. Jaguar Land Rovers förtroende bekräftar vår långa expertis inom fordonsteknik och digitala lösningar. Vi tror att detta samarbete kommer att hjälpa bolaget att bygga innovativa och hållbara fordon och uppnå snabbare tid till marknaden med hjälp av nya tidsålders digitala tekniker. Vi är glada över att stärka vårt befintliga engagemang med Jaguar Land Rover och är fullt engagerade i att implementera vår digitala ingenjörskapacitet och hjälpa till med lanseringen av deras nya generation av fordon, sa han.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title