Annons

MEB-plattformen i fokus: Volkswagen ångar på i elbilsspåret med nya SUV-coupén ID.5 GTX nära serietillverkning

ID.5 GTX blir den första eldrivna SUV-coupén från Volkswagen. Av de bilder som visats upp av modellen framgår den med sina svepande linjer som både elegant och sportig. Korta överhäng och stora hjul framhäver karaktären på fordonet.
Till saken hör vidare att ID.5 GTX är helt uppkopplad till nätet och kan ta emot uppdateringar den vägen – ”Over-The-Air”, brukar man säga – och den är utrustad med Car2X-teknik.

FYRA MODULÄRA ELBILSPLATTFORMAR
Innan vi går vidare i presentationen av den nya ID.5 GTX-modellen ska noteras att Volkswagen-koncernen idag allmänt är en bra bit på väg in i den första vågen av cirka 15 miljoner planerade helt eldrivna bilar baserade på MEB-plattformen. Denna är f ö också är öppen för och används av andra fordonstillverkare; Ford är ett exempel på det senare.
Totalt ska VW enligt planerna investera nästan 44 miljarder euro – motsvarande svindlande 450 miljarder kronor – i elektrifiering digitalisering, mobilitetstjänster och autonom körning fram till 2023, varav 30 miljarder euro är öronmärkta för e-mobilitet enbart. Elektriska fordon väntas att före år 2025 stå för cirka en fjärdedel av bolagets modellportfölj. MEB-plattformen spelar alltså en nyckelroll i satsningen. Vad går den ut på?
Klart är att den är en av fyra modulära plattformar som Volkswagen Group utvecklat för att stödja elbilar över hela sin portfölj av varumärken. Några av dessa kommer man att öppna upp för konkurrenter – exempelvis har redan amerikansk Ford slagit till och signerat upp sig för MEB-plattformen – för att sprida kostnaderna för att införa elektrifiering.
Du ser koncernens plattformar för EV-bilar på bilden ovan.

MEB-PLATTFORMEN ÄR CENTRAL I PRODUKTFRAMTAGNINGSARBETET
MEB-plattformen utvecklades med start 2015 med målsättningen att bli en rationell grund kring utvecklingen av elfordonen. Det handlar om ett modulsystem (MEB står på tyska för ”Modularer E-Antriebs-Baukasten“, alltså ”Modular Electric Propulsion Platform” på engelska) som är uppbyggt för att optimera EV-designen (Electrical Vehicle) och effektivisera tillverkningsprocessen. MEB-funktionaliteten omfattar t ex sånt som vridmoment, kraft och hastighet för huvudhjulsdrift och för valfri framhjulsdrift, som används i versioner av fyrhjulsdrift.
Plattformen består av ett batteri och två axlar, varav den ena eller båda är eldrivna, beroende på design. Till saken hör vidare at produktionsanläggningarna för MEB-modellerna är baserade på sjätte generationen av VWs s k VASS-standard. Denna inkluderar övergripande automatiseringslösningar för hårdvara, programvara och visualisering samt material för applikationsutbildning och kompetensutveckling.
Bilden av en bil som en rullande dator på hjul var en gång lite av en framtidsvision. Det är den inte längre, idag är framtiden här även i breddsegmentet inom automotive. Volkswagens nya eldrivna modeller ID.3 och ID.4 kan i Europa få nya funktioner och tekniska uppdateringar via W-LAN eller mobilnätet, vilket förstås också gäller för den nya ID.5 GTX SUV-coupén.

Dassault’s CATIA i V5-versionen (bilden) är VW-koncernens huvudverktyg på CAD-sidan, medan bolaget använder Siemens Teamcenter som cPDm-plattform (collaborative Product Definition management) och produktdataryggrad.

SIEMENS TEAMCENTER OCH DASSAULTS CATIA
När det gäller produktutvecklingsarsenalen jobbar VW-koncernen allmänt med Siemens Teamcenter som produktdataryggrad, medan man på CAD-sidan jobbar i Dassault Systemes’ CATIA som huvudsystem.
På produktionsområdet har VW tagit sikte på att knyta ihop sina 122 tillverkningsanläggningar över hela världen med konceptet ”Industrial Cloud”. Den tyska biltillverkaren tänker kort sagt konsolidera all information till detta molnbaserade system.

MODERN SPORTIGHET I NYA GTXen
”Beteckningen GTX injicerar ny, modern sportighet i Volkswagens utbud av elbilar och följer märkets framgångsrika tradition med GTI, GTD och GTE-modeller,” skriver VW i pressmaterialet. Bokstavskombinationen GT står sedan länge för ”sportig körglädje” och tillägget X bildar en länk till dagens e-mobilitet.
Det finns en elmotor på både fram- och bakaxeln. Fyrhjulsdriften med dubbla elmotorer svarar för en idealisk balans mellan maximal effektivitet, kraftfull prestanda, stark dragkraft och sportig körupplevelse.
Det stora litiumjonbatteriet mellan axlarna möjliggör en räckvidd på upp till 497 km (beräknat WLTP-värde för ID.5 GTX med batterikapaciteten 77 kWh netto).

Strålkastarna i nya SUV-coupén genererar ett intelligent kontrollerat helljus. Onekligen rätt iögonfallande. Ljusslingan, som avsmalnar mot VW-emblemet, har kombinerats med tre upplysta element i bikakemönster på både förar- och passagerarsidan.

I den utrycksfulla fronten sitter IQ.Light LED matrix-strålkastarna, som genererar ett intelligent kontrollerat helljus. Onekligen rätt iögonfallande. Ljusslingan, som avsmalnar mot VW-emblemet, har kombinerats med tre upplysta element i bikakemönster på både förar- och passagerarsidan. De kompletterar halvljusets signatur och förmedlar den sportiga karaktären även när den står still.

De platta sluttande A-stolparna placerade nära fronten ger taklinjen ett snyggt flöde – den sträcker sig lågt över karossen och smalnar ut i en integrerad bakspoiler.

Baktill framhäver horisontella linjer bilens bredd, med ljusrampen som lockar mest uppmärksamhet. LED-bakljusen med 3D-design kompletterar den exklusiva känslan.

ANDRA GTX-MODELLEN
När ID.5 GTX kommer till återförsäljarna under nästa år blir bilen den andra GTX-modellen efter ID.4 GTX, som f ö nu går att beställa.
ID.5 GTX kommer att ge Volkswagens ACCELERATE-strategi ytterligare ett lyft. Bolaget siktar på att bli det mest populära bilmärket när det gäller hållbar e-mobilitet. Målet är att öka andelen helt eldrivna bilar i Europa till 70 procent av märkets försäljning år 2030.
Volkswagen strävar efter att vara nettokoldioxidneutralt senast år 2050.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title