Annons

Automotive: Volvo Cars tar nytt kliv inom elbilsproduktion och inviger ny linje för batterimontering

Det kommer alltså att hända en hel del på el-fronten i Volvo Cars framöver. De kommande fem åren är ambitionen att lansera en helt elektrisk bil varje år och målet är att helt elektriska bilar ska stå för 50 procent av den globala försäljningen 2025, och där hybrider utgör resterande 50 procent. Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvobilar med helt elektrisk eller laddhybrid-drivlina.
– Jag är glad över att kunna fira denna betydelsefulla händelse med våra anställda här i Ghent, säger Geert Bruyneel. De kommande åren kommer batterimonteringen att bli en viktig del av Volvo Cars globala tillverkningsverksamhet när företaget fortsätter att elektrifiera hela modellprogrammet. Fabriken i Ghent kommer att ge viktiga lärdomar till andra tillverkningsorter när det gäller processoptimering och effektivitet.

Även South Carolina-fabriken får en batterimonteringslinje
Till saken hör f ö också att Volvo Cars tidigare i år meddelade att man planerar att bygga en batterimonteringslinje vid sin amerikanska anläggning utanför Charleston i South Carolina. Byggandet av den monteringslinjen beräknas starta i höst.
Företaget kommer också att bygga batteridrivna elfordon vid en Volvodriven tillverkningsfabrik i Luqiao i Kina, där Volvobilar baserade på CMA-plattformen byggs vid sidan av modeller från systermärkena Polestar och LYNK & CO.
Om Ghentanläggningen ska vidare noteras att det är en av två tillverkningsfabriker som drivs av Volvo Cars i Europa och har byggt Volvobilar sedan 1965. För tillfället sysselsätter den cirka 6 500 personer.
XC40 Recharge P8 är den första i en familj av helt elektriska Volvobilar. Det är företagets första elbil och den första Volvon med ett helt nytt infotainmentsystem som drivs av Googles operativsystem Android.
XC40 Recharge P8 är baserad på CMA-plattformen, en avancerad fordonsarkitektur som Volvo har utvecklat tillsammans med Geely Group. Som en helt elektrisk version av storsäljaren XC40 SUV, var detta den första Volvon att vinna det prestigefyllda ”Årets bil-priset” i Europa.

XC40 Recharge P8 är baserad på CMA-plattformen, en avancerad fordonsarkitektur som Volvo har utvecklat tillsammans med Geely Group.

Volvo känner inte av samma ”batterioro” som Volkswagen
Det som har följt Volvo Cars olika insatser på batteriområdet på PLM&ERP News har vidare noterat att Volvo Cars förra året tecknade långsiktiga avtal med två ledande globala batterileverantörer, CATL från Kina och LG Chem från Sydkorea. Avtalen täcker försörjningen av batterier det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestarmodeller, inklusive XC40 Recharge P8.
Till skillnad från t ex Volkswagen och framför allt de stora tyska fordonstillverkarna tycks man inom Volvo Cars inte alls vara lika oroliga över att vara tungt beroende av asiatiska batterileverantörer.
Som PLM&ERP News nyligen rapporterade i en längre artikel om Peter Carlssons svenska storsatsning på batterisidan, Northvolt, menar man t ex inom Volkswagen att det är otillfredställande att vara ensidigt beroende av de stora asiatiska batteritillverkarna.

Volvo sitter tryggare i Klina med Geely som ägare
Dessa europeiska fordonsföretag vill inte att framstegen inom denna viktiga elfordonsteknik enbart ska bero på beslut som fattas i avlägsna styrelserum, där möjligheten till kontroll och inflytande är låg. Ett faktum som alltså inte gäller för volvoägaren Geely, som ju är djupt etablerade och involverade i Kina och har en helt annat närhet till de beslut som tas på olika nivåer inom den kinesiska samhälls- och företagsstrukturen än de tyska tillverkarna. När fordonstillverkare som VW, Audi och andra ”europeer” känner en oro över vad som händer i nästa utvecklingsfas – där begränsande faktorer som teknikutveckling, prissättning, handelskrig, Brexit, råvaruförsörjning och annat som påverkar produktionen och prisbildningen på fordonssidan kommer att omgärdas av betydligt osäkrare omständigheter – sitter Geely betydligt lugnare. Detta emedan de ”stora” europeerna i denna situation funderar över frågan hur man kan få bättre kontroll över den egna situationen.
Det är dock tydligt att konkurrens, partnerskap och förmågan att uppfinna framtiden kan förändra bilden. Det är därför vi ser ett antal initiativ relaterade till batteriproduktion i Europa.
PLM och smarta fabriker, som kännetecknas av toppmodern tillverkningsteknik – typ Siemens senaste Industri 4.0-relaterade koncept, ”closed-loop manufacturing” – tror man kan bli trumfkort i denna ”batterikamp”.

Peter Carlssons Northvol-projekt kommer att gå på över 40 miljarder kronor. Bland satsningarna inom ramen för projektet finns förutom gigafabriken i Skellefteå (Northvolt Ett) också en R&D-anläggning i Västerås (bilden ovan från första spadtaget) och en fabrik åt Volkswagen i Tyskland (Northvolt Zwei).

Bygger världens modernaste batterifabrik
Peter Carlsson, den före detta Tesla-mannen och nu VD och grundare av batteriföretaget Northvolt, har tagit ledningen i detta med sitt initiativ att bygga världens mest moderna – och Europas största – batterifabrik. Siemens Digital Industries och ABB kommer att spela nyckelroller när det gäller PLM- och IT-support, tillverkningsautomation och anläggningselektrifiering.
– Europa kommer att ha minst tio gigafabriker på några år, säger Carlsson i en artikel som PLM&ERP News’ chefredaktör, Verdi Ogewell, publicerat på vår amerikanska systersajt, engineering.com (klicka på rubriken, ”Northvolt, Siemens and a Goddamn Good Digital Twin”, för att läsa hela denna synnerligen uppmärksammade artikel).
Carlssons gigafactory-projekt – baserat i Sverige, men med anläggningar också i Tyskland och Polen – är en av de starka utmanarna i batterikampen, och ett som har kommit längst. Northvolt gigafactory är ett kostsamt projekt som kräver investeringar i närheten av 4,5 miljarder dollar. Men mellan partners och kommande kunder inklusive Volkswagen, BMW, Scania, Siemens och ABB är de ekonomiska resurserna säkrade och gigafactory planeras vara i full produktion fram till 2023.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title