Annons

50 mils räckvidd: Volvos första helt eldrivna bil klar 2019

Det verkar i dagsläget som att Volvo Cars kommer att lyckas hålla tidsschemat när det gäller släppet av den första helt eldriva bilen. Den kommer, som tidigare kommunicerats i planerna, nästa år, 2019. Det rapporterar tidningen Autocar. Utvecklingschefen, Henrik Green, säger i intervjun vidare att man satsar på lång räckvidd. 50 mil krävs för att kunna konkurrera med kommande tyska elbilar i Volkswagens ID-serie.
- Det är den räckvidd vi siktar på, säger Green och tillägger att, ”det är mycket annorlunda att utveckla en bil idag jämfört med för fem eller tio år sedan. Förr satte vi upp mål tre till fyra år före lanseringen och jobbade mot det målet.
Idag är det mycket annorlunda. Händelseutvecklingen och förändringar i konkurrensläget är så snabbt att nya mål tillkommer hela tiden.

Enligt Volvo Cars tidigare deklarationer ska alla nya bilmodeller som lanseras från och med 2019, vara helt eller delvis drivna på el. Sortimentet kommer att innehålla både sånt som ”mildhybrider”, som plug-inhybrider, och rena elbilar.
– Det här är egentligen vår reaktion på kundernas efterfrågan på elektrifierade bilar. Det är också ett sätt för oss att få ner koldioxidutsläppen och minska vårt klimatavtryck, säger Håkan Samuelsson i en GP-intervju.

Fem nya modeller mellan 2019 och 2021. Han berättar vidare att mellan åren 2019 och 2021 kommer man att presentera fem nya modeller, helt drivna på el. Vilket av Volvoföretagen som släpper respektive fordonsmodell varierar mellan det gamla vanliga Volvo Cars-märket och det nya fristående prestandamärket Polestar, det senare med säte i Kina. Av de fem nu planerade bilarna kommer tre under varumärket Volvo Cars och två under Volvos nya Polestar.

Det är också klart att de kommer att tillverkas baserat på både på CMA-plattformen (mindre bilar) och SPA-plattformen för de större modellerna.
Noteras i sammanhanget kan också att även om den första modellen tillverkas i Kina, kommer resten av modellerna, ”att byggas globalt”. Detta för med sig att fabrikerna i såväl

Flera fabriker ställs om för elbilsproduktion. Torslanda som Gent och den i USA ska på sikt ställas om för att klara av att producera elbilar.  Vem som blir batterileverantör är inte bestämt ännu.

– Dagens tydliga besked från oss är också en inbjudan till alla som vill investera i batteritillverkning – vi behöver fler aktörer och hårdare konkurrens på den marknaden. Det gäller också dem som vill investera i infrastruktur för elektrifierade bilar – de kan nu räkna med att ha Volvo som kund, säger Håkan Samuelsson till GP.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title