Annons

Autonoma fordon och 3D-printing fokus i ANSYS 2019 R1

Simuleringsföretaget ANSYS har lanserat den första av årets tre mjukvarureleaser. Bland de många nyheterna finns några som berör 3D-printing, additive tillverkning (Additive Manufacturing AM), ett snabbt växande område där ökande komplexitet gör att det krävs avancerad programvara inte bara i designprocessen, utan också för att bättre förstå själva konstruktionen och tillverkningen.
Liksom i övriga uppdateringar är de nya additiva funktionerna kopplade till den traditionella ANSYS-arkitekturen och lösningarna vänder sig inte bara till simuleringsexperter, utan även till konstruktörer och operatörer som inte har specifik erfarenhet av simulering. Att öka tillgängligheten till simulering är något ANSYS satsar hårt på.

Nätstruktur och 3D-design i realtid. ANSYS Workbench Additive, ett verktyg som används vid 3D-printing, bjuder på ett intressant nytt tillägg, möjligheten att designa tetrametiska nätstrukturer. Traditionellt används kvadratiska block för att skapa lager-på-lager-strukturerna i 3D-printing. Den nya mer sofistikerade nätstrukturen innebär att det går att designa betydligt mer avancerade produkter med högre precision. Ett exempel är turbinblad som kräver en nätstruktur eftersom de är tjocka på mitten, men har tunna kanter vilket ställer högre krav på precision.
Med 3D-printing går det att designa produkter som inte går att skapa med traditionella processer och det har bidragit till en uppdatering av ANSYS 3D-designfunktioner som också nu länkas till realtids-lösningen Discovery Live.
Att kunna 3D-designa i realtid förenklar en hel del för utvecklare, samtidigt som det kortar utvecklingstiden rejält.

Tet-baserad nätstruktur i nya versionen av ANSYS, möjliggör avancerad design med högre precision.

Simulering och modellering av autonoma fordon. Spännande är även helt nya ANSYS Motion, en multibody (MBD)-lösning utvecklad av sydkoreanska Virtual Motion Inc. och som nu görs tillgänglig för ANSYS kunder globalt.
Med den applikationsbaserade verktygslådan kan utvecklare enkelt modellera komplexa mekanismer som till exempel drivsystem och fordonshantering.
Andra nyheter inom automatiseringsområdet är den inbäddade mjukvarusviten (Enhanced Embedded Software) som ger ny och bättre funktionalitet för multicore kodgenerering och testning i autonoma applikationer. Med den nya mjukvaran kan utvecklare snabbare och mer effektivt designa och leverera kod för säkerhetslösningar oavsett bransch.
Förbättringar i SCADE-lösningen gör det dessutom enklare och snabbare att tillgodose krav i standarder som AUTOSAR och ISO 26262.

Nya kameramodeller. Vi noterar också slutligen integrationen av två nya kameramodeller i systemsviten ANSYS® VRXPERIENCE® som gör att utvecklare kan testa algoritmer för uppfattningsförmågan hos själkörande bilar vid mörkerkörning. De nya kameramodellerna gör det även enklare att testa autonoma fordonssystem vid farliga situationer som inte går att testa i verkligheten .
I VRXPERIENCE finns också en avancerad simuleringsfunktion för strålkastare, sensorer och HMI, för scenarier med trafik o

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title