Men även om hans text andas mycket av ”business as usual” finns det vissa reservationer, eller egentligen förhållningssätt, som visar att man tar hänsyn till det utmanande läget:
”När ni beställer varor, tänk på att er godsmottagning måste vara öppen så ni kan ta emot godset. Vår orderavdelning står beredda att hjälpa till.”
Han konstaterar också att även den närmaste tiden ser hygglig ut: ”Vi har från våra leverantörer fått försäkringar om att leverans av råmaterial, reservdelar och utrustning tillsvidare fungerar precis som vanligt.”
Supporten öppen som vanligt
Vidare noterar Ottopsson att supportavdelningen är tillgänglig och precis som vanligt svarar man på frågor via e-post och telefon. Detta emedan rese- och besöksrestriktioner gör det svårt att skicka ut supporttekniker till de ställen där maskinerna står på plats.
”Men,” säger han,”vi har flera möjligheter att hjälpa befintliga kunder om olyckan skulle vara framme. Bland annat guidning via telefon, inskickning av 3D-skrivare till vårt kontor eller hjälp att hitta stödkörningsmöjligheter.” För den som följt de senaste årens utveckling när det gäller AR, Augmented Reality, blir det tydligt hur värdefull denna teknologi kan vara i situationer som dessa, förutom de vanliga där även oinsatta personer allmänt kan vägledas i hur t ex en serviceåtgärd ska utföras.
”Passa på att utbilda vid eventuellt produktionsstopp”
Slutligen slår Evald Ottosson ett slag för möjligheten att under ett eventuellt stopp i den producerande verksamheten på företagen vidareutbilda personalen.
”Nuläget kan vara ett utmärkt tillfälle att förkovra sig i eller att ta tag i tanken att börja tillverka produkter med 3D-skrivare. Vi finns här och kan hjälpa till med utbildning och diskutera idéer via telefon eller webbaserade möten.