Annons

3D-PRINTING: Protolabs köp av 3D Hubs (numera bara Hubs) skapar global storspelare

– 3D Hubs ger Protolabs en plattform att vidareutveckla vår tjänstemodell på så att vi kan ge våra kunder en tidigare aldrig sedd produktionsflexibilitet, säger Rob Bodor, Protolabs CEO, VP med ansvar för Nord- och Sydamerika och tillträdande styrelseordförande.
De kombinerade verksamheterna, hävdar han, kommer att ge branschen en ledande digital tillverkningslösning som kan hantera allt från idé och prototyp till fullskalig slutproduktion av delar:
– Tillsammans kan vi genomföra nästan vilket specialtillverkningsprojekt som helst, genom hela produktcykeln.

SNABBVÄXARE GRUNDAD 2013
3D Hubs grundades 2013 och har underlättat tillverkningen av mer än sex miljoner specialdelar via sin online-plattform. ”3D Hubs ger kunderna omedelbara prisuppgifter och återkoppling vad gäller design för att sedan utföra kundernas order via noggrant kontrollerade förstklassiga tillverkningspartners i över 20 länder globalt,” skriver Protolab i ett pressmeddelande.
Det handlar sålunda om en mycket stor tillverkningskapacitet och ett brett utbud av tillverkningsfunktionalitet i varierande, konkurrenskraftiga prisnivåer.
– Hela 3D Hubs team ser fram emot att bli en del av Protolabs och fortsätta revolutionera tillverkningsindustrin genom innovation. Vårt mål på 3D Hubs är att hjälpa företag skapa nya innovativa produkter med hjälp av effektiva och tillförlitliga leverantörskedjor. Vi är övertygade om att vi genom vårt partnerskap med Protolabs tar oss närmare den missionen, konstaterar Bram de Zwart, medgrundare och CEO på 3D Hubs.

KÖPESKILLINGEN ÄR 280 miljoner dollar
Enligt avtalet finansieras den slutliga köpesumman på 280 miljoner dollar med 130 miljoner dollar i kontanter och 150 miljoner dollar i Protolabs stamaktier. Ytterligare 50 miljoner dollar i villkorad ersättning, kommer att betalas ut mot prestationsmål under två år efter avslutad affär, finansierat med 50 % i kontanter och 50 % i stamaktier.
Protolabs har även etablerat en fond för 3D Hubs medarbetare, baserat på att finansiella målsättningar och personalomsättningsmål nås.
Köparen räknar med att förvärvet av 3D Hubs kommer att öka tillväxttakten, men har en marginellt utspädande effekt på icke GAAP-vinst per aktie under 2021. 3D Hubs intäkter under 2020 beräknas till 25 miljoner dollar och företagets intäkter har en kumulerad årlig tillväxttakt på över 200% sedan 2017. Transaktionen väntas genomförd i slutet av januari, med förbehåll för sedvanliga stängningsvillkor.
– Förvärvet av 3D Hubs är en del av Protolabs utveckling som ledare inom digital tillverkning, genom att hela tiden kunna ta hand om allt fler av våra kunders behov, säger Vicki Holt, Protolabs nya CEO och tillägger:
– Protolabs ledande in-house, teknologistödda produktionstjänster kombinerat med 3D Hubs globala nätverk av förstklassiga tillverkningspartners kommer att vara oerhört värdefullt för våra kunder under många år framöver.

3D HUBS NÄTBASERADE PLATTFORM
Poängen med 3D Hubs är, som noterats ovan, den nätbaserade tillverkningsplattformen som ger ingenjörer on-demandtillgång till ett globalt nätverk med tillverkningstjänster. Användare kan enkelt ladda upp sin design, omedelbart få en prisuppgift och starta tillverkning genom en enkel knapptryckning. 3D Hubs grundades i Amsterdam 2013 och har tillverkat mer än sex miljoner delar med flera olika tillverkningsmetoder inklusive CNC-svarvning, 3D-printing, formsprutning och tillverkning i metallplåt.
Företaget har tagit in investeringar på närmare 30 miljoner dollar från Balderton Capital, EQT Ventures, Endeit Capital, Hearst Ventures, DOEN, Future Shape, Rockstart och andra investorer.

Detta kommer nu alltså att kombineras med Protolabs verksamhet, som innebär att bolaget är världens ledande leverantör av digitala tillverkningstjänster.
Företaget producerar specialkomponenter på så kort tid som en dag med hjälp av automatiserad 3D-printing, CNC-svarvning, metallplåtstillverkning och formsprutningsprocesser.
Protolabs digitalisering av tillverkningen innebär att produkter kan nå ut på marknaden snabbare. Det leder också, menar man, till lägre tillverkningskostnader och agilitet i leverantörskedjan genom hela produktens livscykel.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title