Men hur är det då med den totala batterikapaciteten? Vilken effekt har drivlinan? Och hur ser vridmomentet ut? De sakerna fick inte några svar, men längre ner i denna artikel finns några uträkningar och funderingar kring detta. Men accelerationen togs upp och den var bra: Från 0-100 km/h på 5 sekunder utan last, medan det fullastade fordonet klarar detta på 20 sekunder.
Cool design. Semi-lastbilen ser också cool ut rent designmässigt. Klart futuristisk. Förarhytten kan beskrivas som snygg och användarvänlig med en 360-gradig utsikt baserat på en kombination av fönster, bildskärmar och bildskärmar. Vindrutan hållbarhet diskuterades bland de närvarande motorjournalisterna; något som Elon Musk hävdade inte alls är något problem. ”Den kan tåla en termonukleär explosion”, avfärdade han det med.
Även om lastbilen inte är autonom, har den fått ett antal bakomliggande autopilottekniker. Exempel på detta är en ”filbytar-varnare”, automatisk nödbromsning och en lösning för att undvika fällknivseffekter mellan släp och truck.
Som vanligt i eldriftssammanhang finns ingen växel på Semin.
Semi får fyra motorer. Motormässigt är fordonet utrustat med fyra motorer. Det blir en per hjul på de bakre båda axlarna. Denna konfigurering har, menade Musk, positiva effekter när det gäller just fällknivseffekter. Hytt och släp fäller inte ihop sig då hjulen kan bromsas och gasas individuellt.
Som nämndes ovan är Semis räckvidd ofta tillräckligt för de flesta transportbehov. Batteripacket kan laddas till 80% kapacitet på 30 minuter. Detta motsvarar 65 mils körning.
Denna laddning sker med hjälp av s k ”Mega Chargers”. För att ge ett batteri 800 kWh om en halvtimme måste laddaren ”trycka in” 1,6 MegaWatt ström. För att göra det hela än mer tilltalande berättade Musk att ”Mega Chargers” kommer att bli soldrivna.
Men motoreffekten då? VF/PLM&ERP News amerikanska systersajt, ENGINEERING.com, räknade på saken och reportern Tom Lombardo kom fram till att, ”baserat på batterikapacitet och -intervall, skulle motoreffekten (vid typisk marschhastighet) vara 120 kW eller 30 kW per motor.” Han noterar vidare att, ”lastbilen bara behöver 160 hk för att upprätthålla en stadig högre hastighetsnivå”. Regenerativ bromsning utnyttjar tröghet, vrid motorerna till generatorer för att ladda batterierna och minska slitage på bromsarna. Tesla säger att de fabriksmonterade bromsarna är konstruerade för att hålla lastbilens livslängd.
”Kan spara närmare 1,5 miljoner i bränslekostnader.” Tesla hävdar vidare att Semi använder mindre än 2 kWh energi per engelsk mile, vilket under fordonets livscykel skulle kunna ge stora driftskostnadsbesparingar jämfört med vanliga lastbilar med dieseldrift. 200 000 dollar räknade Musk med. Han konstaterade i sammanhanget att de billigare kostnaderna med eldrift i kombination med minskade underhållskostnader kommer att kompensera det höga inköpspriset (jämfört med traditionella lastbilar), vilket ger en tvåårig återbetalningstid och klassens lägsta totala ägandekostnad.