Annons

SOLIDWORKS möter molnrusning med ”lösningar som skapar en ny spelplan”: 3D Creator & Sculpture

De här produkterna, 3D Creator, 3D Sculptor, och Project Planner, är alla delar av bolagets 3DEXPERIENCE Works-plattform, som lanserades under det årliga jätteeventet 3DX World i Nashville nu i februari. Plattformen i sin helhet kommer att släppas till sommaren eller strax efter, gissningsvis beroende på hur Coronakrisen slår mot utvecklingsarbetet.
Men hur som helst är den på gång inom en mycket snar framtid och PLM&ERP News utsände, Verdi Ogewell, konstaterade vid lanseringen under eventet i Nashville – innan några Coronavirus effekter var synliga – att denna molnplattform är den hittills starkaste som Dassault presenterat när det gäller möjligheten att kliva upp i molnet och på 3DEXPERIENCE-plattformen för användarcommunityn inom SOLIDWORKS. ”Om man någon gång i SW-världen kan tala om en helt ny spelplan så är det – vid sidan av denna 3D desktop CAD-lösnings revolutionerande entré på marknaden 1995 – nu i och med 3DEXPERIENCE Works,” menade Ogewell. Hur då?

CAD i molnet, i din browser, har framtiden för sig
Vi ska inledningsvis konstatera att de tre lösningar man nu kampanjar för alltså är delar av denna plattform.Men trots att det inte blir hela plattformen man kan få nu så är det här ändå mycket bra och användbara lösningar. Särskilt, som jag tidigare sa, för såna som inte i dagsläget är existerande on-premise-kunder med de ”vanliga” licenserna, säger Thomas Andersson.
CAD i molnet har stora fördelar och är i högsta grad en teknikplattform med framtiden för sig, menar han. Det är dessutom en bra väg in till det ”vanliga” desktop-CAD-programmet SOLIDWORKS. Den senare lösningen kommer, som PLM&ERP News tidigare rapporterat, att vara en kärna i den paketering som följer med 3DEXPERIENCE Works och dessutom helt kompatibel med gamla SW-data. Det kommer inte att bli några problem med att migrera dessa för återanvändning på den nya molnbaserade plattformen. Mer om detta längre ner i artikeln.
– När vi nu talar om 3D Creator och 3D Sculptor så är det också en finess att de data och 3D-modeller som skapas i dessa CAD-lösningar, jag skulle vilja beskriva dem som kapabla friformverktyg, kommer att vara helt kompatibla med SOLIDWORKS ”traditionella” CAD-mjukvara. Det är bara att dra och droppa modellerna i SW och de blir direkt tillgängliga för avancerat färdigställande, förklarar Andersson.

Gränssnitt som visar 3D Creator-lösningen i aktion. Det är en lättanvänd SW-kompatibel produkt som ingår i DS SOLIDWORKS nya molnbaserade plattform 3DEXPERIENCE Works.

Lättanvända verktyg
Saken är nämligen den att även om Creator och Sculpture är lättanvända och bra verktyg för formgivning, så kan de s a s inte lika mycket som det vanliga CAD-programmet. Fördelen är å andra sidan att man kan skapa former och lösningar som är betydligt svårare och mer krävande att nå fram till i den traditionella SW CAD-mjukvaran. Nu kan man forma de nya modellerna i 3D Creator och 3D Sculpture och dra in dem i SOLIDWORKS, för vidare hantering och färdigställande för produktion där. Det blir sålunda ett bra sätt att konnekta SW till den kommande plattformen.
– Precis, säger Andersson. När man sedan fått in data på plattformen kan alltså göra en rad andra saker för att vässa och förfina sin produktmodell. Man kan säga att vi i och med detta (Works-plattformen på 3DEXPERIENCE) ger användarna tillgång till samma verktyg som Volvo, Ericsson och andra storföretag använder för att utveckla produkter i världsklass.

SOLIDWORKS-basen, Gian Paolo Bassi säger att den nya molnbaserade SW-plattformen 3DX Works är en ”gamechanger”.

3DX Works – skapar en ny spelplan”
Som noterades i början av artikeln så fick den nya 3DEXPERIENCE Works plattformen ett mycket positivt mottagande av både användare, press och analytiker under SWs globala användarevent i februari.
Det var alltså inte utan skäl som SOLIDWORKS-basen, Gian Paolo Bassi, slog an en passionerad ton när PLM&ERP News intervjuade honom i Nashville under bolagets globala användarevent i februari. Han talade entusiastiskt om ”the Platform”, den nya 3DEXPERIENCE Works, som den heter och som Bassi påpekade:
– Det här är en fantastisk portfölj av verktyg med vår klassiska CAD-lösning SOLIDWORKS (SW) i den absoluta kärnan. Till denna har vi plockat ut de mest kraftfulla kapabiliteterna från SIMULIA (simulering och analys) och ENOVIA (PDM). Alla applikationerna är fokuserade på specifika uppgifter i produktframtagningsprocessen. De är sömlöst integrerade, lätta att använda, kostar snarare mindre än mer, jämfört med SOLIDWORKS idag och på köpet får man tillgång till de nya browserbaserade lösningarna i världsklass, 3D Creator och 3D Sculptor. 3DX Works är en ”gamechanger”.
De användare och analytiker som PLM&ERP News utsände talade med under eventet var också eniga om att aldrig tidigare har förutsättningarna varit bättre för att migrationen till 3DX ska lyckas.

Gränssnitt sub-division i DS 3D Sculpture.

Instegslösningar idealiska för startups och molnarbete
Och nu passar DS SOLIDWORKS alltså på att i skuggan av Coronavirusets effekter med en enorm efterfrågan på lösningar för distans- och hemarbete att erbjuda sina molnbaserade lösningar till marknaden.

  • Det här erbjudandet passar i ett första hand mer som en ingångsvariant till upstart-bolag och sådana som inte har investerat in sig tungt i en existerande CAD/PLM/PDM-lösning eller kanske ser det ut så här när det gäller DS SOLIDWORKS och deras molnerbjudande:
  • 3D Creator: Skapa, granska och utvärdera 3D modeller enkelt i detalj
  • 3D Sculptor: Konstruera snabbt och enkelt och samtidigt samarbeta med kollegorna på molnet
  • Project Planner: Planera, övervaka och genomför dina projekt i realtid

Bolaget konstaterar att det är i detta som, ”det roliga börjar för produktdesigners.”
Det är inte svårt att hålla med. Att designa molnbaserat gör att man kan agera var som helst och när som helst.
”Med 3DEXPERIENCE WORKS kan du snabbt skapa, granska och utvärdera 3D-konceptuella och detaljerade modeller med 3D Creator (inkl. xDesign). Generera enkelt komplexa organiska former med 3D Sculptor (inkl. xShape). Samtidigt samarbeta utan störningar och använda lösningar som fungerar sömlöst på 3DEXPERIENCE-plattformen, vilket gör att du kan designa, validera och få dina produkter tillverkade snabbare.”

Skärmarbete med en 3D-modell av en hjälm i DS Ses 3D Sculpture.

Migration av gamla SW-data
Så långt verktygen man tar upp i sitt senaste erbjudande.
Men hur var det nu med migrering av gamla data till den nya plattformen?Hur kan man migrera gamla data, som är filbaserade, till den nya aggregerade databasen i 3DX Works?
Har man jobbat i den klassiska SW-världen under alla år har man sannolikt också byggt upp en omfattande databas med produktdata som absolut bör kunna återanvändas, även om man kliver upp en nivå till 3DX WORKS, från filbaserat till aggregerat. Hur fungerar det? Måste man bygga allt från nytt på ”the Platform”?
– Nej, säger Bassi, alls inte. I vårt nya erbjudande så kommer, precis som du säger, det centrala att vara att du ser parter och objekt istället för filer. Därmed är filhantering historia; det behövs inte längre när det blir objekt istället för filer. Du sparar bara det du gjort och allt lagras som objekt i databasen. Så långt de nya jobben. När det gäller tidigare jobb som är filbaserat uppbyggda och som du vill plocka in i dina nya konstruktioner från gamla SW-versioner, så har vi lösningar som anpassar data till objektsupplägget i det nya aggregerade formatet.

Bygger upp en digital tvilling
PLM&ERP News talade mer om detta med en som kan sakerna på djupet i DS SW-världen, svensken, Kenneth Hallberg, senior ”Portfolio Manager”, på Dassault Systemes. Hur går det till?
– När en existerande assembly, producerad i en tidigare SW-version, tas in på plattformen görs en analys av sammanställningen och en digital tvilling av produkten byggs upp. Denna tvilling fångar upp intentionerna med designen snarare än filstrukturen och bygger upp en representation av denna. Filen blir därmed inte längre en lika bärande komponent på databassidan. Nu går vi istället till en mer produkt- eller modellbaserad lösning.
Hallberg tillägger att marknaden också är redo att gå framåt mot den nya 3DEXPERIENCE-lösningen av framför allt två skäl:
Vi är intresserade av innehållet i filen, inte filen. Vi går från filparadigmen till en paradigm där intentionerna med produktdesignen kommer i första rummet.
Med 3DX WORKS platform kopplar vi ihop hela företaget och demokratiserar design- och engineering-information och tillgängliggör den för alla intressenter i företaget eller projektet. Alla får tillgång till en digital representation och en 3D-modell av produkten. I realtid.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title