Annons

GÄSTKRÖNIKA: ”Digital tillverkning för en on-demand värld förändrar allt”

”Vinyl har visserligen fått ett uppsving på senare år, men väldigt få köper CD-skivor eller DVD idag. Alla konsumerar via streamingtjänster, eftersom vi vill ha omedelbar tillgång till låtar, filmer och TV-serier, när som helst och var som helst. Spotify och Netflix förutsåg skiftet, medan traditionella giganter inom musik, film och TV inte alls hängde med, utan satt stilla och funderade på hur de skulle förhålla sig till förändringen.
Andra exempel är Uber och Lyft. Med några knapptryckningar kan du se om det finns bilar i närheten, få korrekt prisuppgift, beställa och följa bilen när den kör fram. I många länder har traditionella taxi-bolag tvingats utveckla liknande tjänster för att kunna konkurrera.
En av de största bland dessa disruptiva innovatörer är förstås Amazon som ryktas vara på väg in i Sverige i år. I USA kan de som köper produkter från deras marknadsplats få dem levererade till sin dörr inom en timme, med hjälp av drönare. Häri ligger en stor del av deras framgång, dvs deras förmåga att tillgodose sina kunders behov. De har gjort det enkelt att beställa och du får din vara levererad supersnabbt. Enda sättet för andra företag att överleva har helt krasst varit att anpassa sig.

Det går inte att vara bekväm
Idag, mer än någonsin, gäller det för företag att inte bekvämt nöja sig med att sitta still, utan att hela tiden tänka som en startup. Snabbhet, innovation, villighet att testa nya saker, bygga ett team med energi och passion för det företaget jobbar med, allt det är viktiga ledstjärnor oavsett hur stort företaget blir.

Tillverkningsindustrin har traditionellt dominerats av hårdvara och manuella processer. Men mjukvaruprogrammering, automatisering och dataanalys har ändrat på det. På samma sätt som inom andra branscher kommer tillverkare som inte tar till sig den nya digitala teknologin få svårt att konkurrera. De som däremot tar steget in i den digitala världen får istället stora fördelar i form av snabbare processer, effektiviseringar i produktionen, bättre kvalitetskontroll och tillgång till data som gör att de bättre kan tillgodose sina kunders behov.
Och digitalisering inom industrin är helt nödvändig för att kunna hantera de stora trendskiften vi står inför. Ett exempel är flyget vars transformation dessutom nu drivs på ytterligare av coronakrisen och där branschinnovatörer febrilt letar efter sätt att nyskapa. Ett av de områden där vi ser mycket innovation för tillfället är inom ”low space”, dvs luftrummet närmast marken. Enligt Protolabs nyligen genomförda undersökning, Horizon Shift, anser 50% av beslutsfattare i den europeiska flygbranschen att kommersiella drönarleveranser kommer att vara vanliga redan inom tre år.
Kunder vill kunna beställa hem varor och tjänster, anpassade efter deras specifika önskemål, on-demand. Företag som kan tillgodose det, oavsett om det handlar om personanpassade konsumentprodukter, medicinsk utrustning eller självkörande fordon som drönare, är de potentiella vinnarna.
Men hur ska det gå till? Jo, genom att korta produkternas livscykel och genom individualisering och storskalig kundanpassning. Som tillverkare måste det finnas flexibilitet i utbudet av produkter också efter marknadslansering med låg produktionsvolym av varje enskild produkt. Sättet att göra det är genom digital tillverkning på beställning dvs on-demand.

Produkter har allt kortare livscykel
En av de mest tydliga makrotrenderna idag är att produkters livscykel blir allt kortare, samtidigt som antalet produktintroduktioner ökar. Med i det närmaste omedelbar feedback från marknaden kan design- och utvecklingsteam hela tiden anpassa produkterna utifrån marknadens krav. De kan också ha itererade fysiska produkter i handen efter bara några dagar, och därmed snabbt kunna introducera uppdaterade produkter på marknaden. Det handlar inte bara om små modifieringar av existerande produkter, utan också helt nya produkter som utvecklas och lanseras i takt med att efterfrågan ändras. För att det ska fungera krävs att hela ekosystemet av leverantörer kan hantera on-demand.

Individualiserade produkter
Personanpassade produkter blir allt vanligare. Inte minst inom medicinteknik där individualisering av exempelvis ryggradsimplantat och proteser öppnar upp nya affärsmöjligheter, samtidigt som det gagnar patienterna. Hörapparater kan till exempel formas exakt efter användarens öra och därmed passa perfekt. Om den andra industriella revolution handlade om massproduktion, är det storskalig individualisering som driver den fjärde revolutionen.
Ett sätt att hantera produktion för storskalig individualisering är genom att erbjuda många produktvariationer, men producera små volymer av varje produktvariant. Om efterfrågan på en viss produkt plötsligt minskar har du minimala omkostnader och sitter på små lager. Om efterfrågan däremot ökar kan en lyhörd supply chain snabbt producera och tillgodose marknadsbehovet. Det är som att ha ett virtuellt lager, fast med mycket mindre risk och lägre kostnader.
Covid-19 pandemin har skärpt och fokuserat många företag och flera har lyckats göra helomvändningar för att möta ny efterfrågan på marknaden. Och stora förändringar kan ofta vara en katalysator för innovation.
Det märks också i Horizon Shift-undersökningen som genomfördes före och under pandemin. Av de som svarade före den 19 februari ansåg 42% att drönarleveranser kommer att vara vanligt inom tre år, jämfört med 53%, av de som svarade mellan den 5 och 20 mars, dvs under början av pandemin.

Det kommer att bli viktigare än någonsin att lyssna på marknadstrender, och nya teknologier är absolut nödvändiga för dem som vill ta tillvara de möjligheter som uppstår. Företag och deras produktionspartners måste våga utmana sig själva, släppa det gamla utdaterade och med hjälp av digitaliseringen hitta nya affärsmodeller. Det är vad företag som Spotify, Netflix och Amazon gjorde och se på dem nu!”

Av Bjoern Klaas, VD Europa, Protolabs

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title