Annons

Svenskutvecklade elbilen Uniti: Siktar på DIGITALA TVILLINGAR

Det är inte varje dag en svenskutvecklad bil, som inte är av märket Volvo, ser dagens ljus. Men nu händer det. Det svenska bolaget Uniti – de brukar beskriva sig som ”Sveriges nya elbilstillverkare” - visade idag upp sitt premiärfordon, Uniti One. Denna eleganta skapelse är utformad för att sätta nya standarder i hållbarhet, säkerhet och bekvämlighet för en prislapp under 199 000 kronor.
- Vi är glada att dela med oss av våra framsteg och visa vår vision för framtida mobilitet samtidigt som vi närmar oss massproduktion, säger Lewis Horne, VD för Uniti.
Apropå vision så har man i detta Unitiprojekt spetsat även produktframtagningsverktygen; allt är kreerat i Siemens PLM-mjukvaror. Det kanske mest intressanta i detta är att man använder sig av ett långt drivet digitaliseringskoncept, som inkluderar planer på digitala tvillingar och digitala trådar. Mjukvaruarsenalen är f n på CAx-sidan Siemens NX, PDM- och produktdata "backbone" är Teamcentersviten och på tillverkningssidan har man använt Tecnomatixlösningen.

Enligt planerna blir dagens Unitievent det första årliga lanseringsevent och det hålls i företagets nya produktionsanläggning i Landskrona. Fordonet som man lyfter undan slöjan på heter alltså Uniti One, visas här upp inför tvåtusen entusiaster, investerare, partners och media.

Traditionell ratt eller joystickstyrning. Förhandstitten på fordonets många innovativa funktioner inkluderar sånt som till exempel den imponerande energieffektiviteten (300km med endast ett 22kWh batteri) och den unika och intuitiva användarupplevelsen. Stort intresse blir det också kring de två styralternativ som visas upp. Ett med traditionell ratt och det andra med Unitis egendesignade koncept; med ett centrerat joystickbaserat styrsystem – ett innovativt alternativ till det traditionella sättet att köra.

Två styralternativ visas upp. Ett med traditionell ratt och det andra med Unitis egendesignade koncept med ett centrerat joystick styrsystem – ett innovativt alternativ till det traditionella sättet att köra.

Eventet omfattar också demonstrationer och konferenser med representanter från tjugofyra nyckelpartners, bl a Nvidia, Siemens, Tele2, E.ON., Kuka Robotics, Haldex, BorgWarner, Fanuc Robots. För att illustrera hur den ytterst hållbara Uniti One kommer att släppa ut minst 75% mindre koldioxid under hela livscykeln än andra (el)bilar gör robotpartnern Kuka en demonstration av Unitis lätta och automatiserade tillverkningsmetod, en som är betydligt mer skalbar än traditionella produktionsmetoder för bilar.

Leveranserna påbörjas 2019. Uniti kommer erbjuda tre olika bilmodeller med första leveranstid i början av 2019. Även om alla modeller är i premiumklassen kommer priserna ligga mellan 145 000 kr och 199 000 kr beroende på typ. Ivriga kunder kan ansluta sig till en ständigt växande skala av Uniti-entusiaster (över tusen bilar är redan förbeställda) genom att reservera sin Uniti One för en återbetalningsbar deposition på 1399 kr. Genom att förbeställa Uniti One får kunden möjlighet att anpassa bilen efter sina önskemål, berättigande till ett beta-testprogram och tidigare leverans av bilen bland andra förmåner. Vidare detaljer och andra valbara tillköp finns tillgängliga online på www.uniti.earth/order eller genom Unitis återförsäljningspartner MediaMarkt, www.mediamarkt.se/uniti. Intresserade köpare i Sverige kan besöka in-store showrooms för att se Uniti One på MediaMarkt i Malmö, Svågertorp eller i Stockholm, Nacka. Imorgon, den 8:e december, kl 10.00 öppnas dörrarna för lanseringen av Uniti One i dessa butiker där stor skala besökare förväntas.

Inte rädda för att utmana. VF/PLM&ERP News har tidigare rapporterat om detta innovativa startup-bolaget, som inte varit rädda för att utmana i fordonsbranschen.
Bolaget är sprunget ur Lunds Universitet och planerna har hela tiden varit offensiva: Med en unik, fullt automatiserad, digital produktionsprocess är målet att skapa en anläggning med kapacitet att producera 50 000 fordon om året.
Trovärdigheten för projektet är också stor att döma av de partners man fått med sig i den initiala processen. Inte minst då partnerskapet med Siemens PLM och Siemens AB, med vilka man tänker ta fram en av de första ”Industri 4.0-anläggningarna i sitt slag i världen”. Fokus ligger på uthållig produktion, baserad på kompositmaterial och, som sagt, helt automatiserad fabriksmontering. Full riggning alltså:
– Ja, så är det, säger Siemens PLMs nordenchef, Mats Friberg. Vår PLM-portfölj passar denna verksamhet som hand i handske. Med våra senaste lösningar inkluderade, inte minst på simuleringssidan, har Uniti en verktygsarsenal som gör att den första bilen som rullar av bandet, enligt plan tidigt under 2019, kommer att vara helt digitalt framställd. Inga prototyper behövs, inga fysiska tester, bilen är direkt klar att sätta i händerna på kunden.

Unitichefen, Lewis Horne.

Från Siemens ABs sida konstaterade bolagets svenske CEO, Ulf Troedsson, redan i mars i år:
– Vi har också kommit överens med Uniti att tillsammans definiera hur vi ska etablera Siemens Automationsportfölj som en brygga för att koppla ihop de digitala och de fysiska världarna i detta spännande projekt.
Med tiden räknar Unitichefen, Lewis Horne, att, “vår fullt automatiserade produktionslina kan i praktiken vara igång 22 av dygnets 24 timmar”.
Intressant i sammanhanget är också att man inom Uniti har digitalisering och ett digitalt tänkande i sitt DNA. Bolaget är ungt, man har unga medarbetare, man känner knappt till någon annan verklighet än den digitala.
– Detta blir en utmärkt grund att bygga vidare på när det gäller spetskompetens inom automotive. Inte minst med nya koncept, som digitala tvillingar. Man ska kunna använda detta både vad avser produkten, elbilen, och produktionen. Med digitala tvillingar kan man simulera, styra och validera allt på ett unikt vis. Och some backbone är Teamcenter den digitala tråd som knyter samman alla bitar. Perspektiven är svindlande när det gäller vad det kan bli av detta, säger Siemens PLMs nordiske direktör för Automotive & Transformation, Ola Jansson.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title