Faurecia är som sagt en storspelare inom automotives underleverantörssegment. Med 330 anläggningar, inklusive 30 FoU-center i 34 länder, är man ledande inom sina tre affärsområden: bilstolar, interiörsystem och hållbar transport.
Artificiell intelligens och augmented reality. Faurecia och Accenture kommer att kombinera sin respektive expertis inom innovation och samfinansiera projekt för att utveckla produkter och tjänster för uppkopplade och självkörande fordon. Samarbetet kommer inledningsvis att fokusera på två områden: kognitiv teknik för att förnya den inbyggda användarupplevelsen, och tjänster för att förbättra hälsa och välbefinnande.
Ett övergripande mål är att använda digital teknik som exempelvis artificiell intelligens (AI), avancerade analysverktyg, augmented- och virtual reality, blockchain och kvantdator-teknik för att stötta Faurecias digitala omvandling. Projekten som utförs under samarbetet kommer att organiseras inom en så kallad ”Digital services factory”.
– Det här är ett banbrytande partnerskap mellan två ledande aktörer inom sina respektive områden, där vi kommer att samarbeta för att ta artificiell intelligens och dataanalys till nästa nivå inom bilindustrin. Samarbetet kommer att skynda på omvandlingen av vår verksamhet, och skapa nya affärsmodeller och användarupplevelser för framtidens förarplats. Partnerskapet med Accenture kommer att göra det möjligt för Faurecia att vara mer innovativa och dynamiska i takt med att nya tekniker hela tiden introduceras, särskilt vad gäller områdena hälsa och välbefinnande och intuitiva gränssnitt mellan människa och maskin, säger Patrick Koller, CEO på Faurecia.
Innovationens goda cirkel. – Innovation skapar en god cirkel. Den gör det möjligt för företag att säkra den nuvarande tillväxten, samtidigt som den frigör kapital som kan användas till att investera i nya produkter, tjänster och affärsmodeller för att bibehålla en framtida tillväxt. Det är precis vad vi gör genom det nya samarbetet med Faurecia. Genom att kombinera Accentures förmåga att förvandla disruptiv teknik till affärsresultat med Faurecias kompetens inom avancerad bilteknik och våra två företags gemensamma fokus på innovation, vill vi vara drivande i utvecklingen av bilindustrins framtid, säger Accentures koncernchef, Pierre Nanterme.
Vad innebär digitaliseringen för industriproduktionen? Idag spenderar förare i genomsnitt upp till 500 timmar i sina bilar varje år. Det, tillsammans med den snabba utvecklingen inom självkörande och uppkopplade bilar, gör att bilens interiör blir en förlängning av hemmet och kontoret. Det leder till ökad efterfrågan av nya upplevelser och tjänster i bilen. Faurecias och Accentures gemensamma vision kring denna utveckling kommer vara grundstenen för det nya samarbetet.
Samarbetet är också ett exempel på vad Accenture kallar ”Industry X.0”; den omfattande omställningen som digitala produkter och tjänster innebär för industriproduktionen. Omställningen innebär att företag kontinuerligt behöver hitta nya arbetsmetoder och processer som följer den snabba digitala utvecklingen för att vara fortsatt lönsamma.
Konsulter i strålkastarljuset i dramtisk utvecklingsloop. Sammantaget befinner sig PLM- och ERP-området i en dramatisk utvecklingsloop. Sånt som digitaliseringen, molnet, IoT, digitala tvillingar, Augmented Reality och annat har en enorm inverkan på produktframtagningsområdet. Men kedjan sträcker sig idag längre än så. Kopplingarna till vad som händer med produkterna efter att de levererats till slutanvändarna har i allt större omfattning stärkts. De uppkopplade, intelligenta lösningarna återkopplas till produktutvecklingssidan för att på spå vis sluta produktlivcyklarna. Inte bara inom traditionellt tekniktunga branscher som automotive och aersospace, utan egentligen över hela skalan av industrisegment. Konsulter som Accenture spelar en viktig roll i detta. Så, hur svarar de på utmaningarana?
PLM&ERP News har gjort en längre analys av detta byggt på en djupintervju med både Accentures globale industridirektör, Erich Schaeffer och den snabbväxande svenska PLM-konsulten TechniaTranscats chef, Jonas Gejer. Artikeln är publicerad på engelska på vår amerikanska systersajt, ENGINEERING.com. Klicka på rubriken nedan för att läsa artikeln: