Annons

Bernard Charles: ”Ny plattform för TJÄNSTER & PRODUKTER”

Att nätet omvandlat sättet på vilket vi köper varor står idag klart för de flesta. Även om det inte raderat ut detaljhandels och köpcentrens hela betydelse så har mycket förändrats när människor i växande omfattning börjat handla via nätet. Nya köpmönster etableras och nya aktörer blommar upp från ingenting till globalt dominerande handelspositioner, Amazon och Alibaba är bara några uttryck för denna transformation.
Men hur ser det ut på industri- och produktutvecklingssidan? Även här skulle man symboliskt kunna tala om ”detaljhandel” och behov av nätbaserad kommers. Detta finns visserligen redan i olika former, MEN hos PLM-utvecklaren Dassault Systemes, menar man att det finns en hel del kvar att göra för att skapa liknande, men ännu vassare marknadsplatser.
Detta är bakgrunden till den nu lanserade ”3DEXPERIENCE Marketplace”. Det handlar om en samlingsplats för bolagets onlinekopplade ekosystem för industriella tjänster och leverantörer av innehåll.

Totalt har man fått ihop 50 ”digitala tillverkare” med mer än 500 maskiner och 30 miljoner komponenter från 600 leverantörer, som ska kunna assistera företag när de utvecklar sina produkter.
Dassault menar själva att man med detta initiativ ger världen ”en disruptiv onlinebaserad handelsplattform, som är den första detaljhandelslösningen i sitt slag”.

På sista raden kokar det hela ner till att man nu på ett enkelt sätt ska kunna samarbeta och handla med andra industrier och tjänsteleverantörer.

– Renässansen inom dagens industriella verksamheter sträcker sig utöver bara någon slags allmän digitalisering till framväxten av nya aktörer och nya kategorier av lösningar, processer och tjänster som prioriterar hållbar innovation via ökad produktivitet, säger Dassaultchefen, Bernard Charlès.

”Försörjningskedjan ska bli en värdekedja.” Han lovprisar i sammanhanget sin vana trogen 3DEXPERIENCE-plattformen, som han menar lett fram till en kategori han betecknar som, ”en affärsupplevelseplattform”. Denna etablerades 2012 och har utvecklats mycket sedan dess, men nu är det dags för ytterligare ett utvecklingssteg.

– Med 3DEXPERIENCE Marketplace omvandlar vi försörjningskedjan till en värdekedja; ett enda, virtuellt, socialt företagande och ett banbrytande nytt sätt att göra affärer, säger DS-basen. Med denna marknadsplats kan vi innovera och skapa värde inom industrin. Online plattformar och marknadsplatser har redan omvandlat detaljhandel, transport och gästfrihetstjänster – nu gäller det att göra sig redo och industrins värld är nästa hållplarts för transformation.

Erkända experter inom sina domäner. Bernard Charles talar vidare om att företag som vill identifiera nya tillverkare av tjänster – inklusive 3D-printing – och som vill ha specifika komponenter eller tjänster till sin designmiljö, nu har tillgång till efterfrågad tillverkning, leveranser av intelligenta parter/komponenter och tjänster. Detta kommer att effektivisera samarbeten och övergripande innovationsprocesser.

Från och med idag har 3DEXPERIENCE Marketplace 50 digitala tillverkare med över 500 maskiner och 30 miljoner komponenter från 600 leverantörer – alla, enligt Dassault, ”erkända experter på sina domäner”. Med denna samling av aktörer på plattformen kommer det att bli möjligt att iterera på konstruktions- och tillverkningsspecifikationer, se till att en del eller produkt kan tillverkas och minska risker och fel.
”Man kommer också att kunna hantera alla aspekter av en transaktion mellan köpare och säljare, som betalningar, valutor och fakturering, och lämna en dokumentation av varje transaktion för fullständig spårbarhet.”

Kommer att ta tid att förverkliga. Som vanligt är den karismatiske Dassaultchefen en retoriker av stora mått och förmågan att framställa visioner som i stort sett färdiga lösningar är imponerande. Men det finns vissa ”men” i sammanhanget. 50 ”digitala tillverkare” är visserligen en start och klart är vidare att den molnbaserade marknaden är en ny handelsplattform som tveklöst har en hel del ”obesatt” utrymme för sånt som digital design, teknik och tillverkningstransaktioner. Dock, ännu är det en bra bit kvar till förverkligande av Charles storslagna vision. 50 företag är i ett globalt perspektiv ett begränsat antal.
Ambitionen att omvandla industrivärlden på samma sätt som världens största konsumentmarknad transformerats kommer att ta tid och det är vidare långt ifrån säkert att Dassault kommer att vara den enda plattformen i sammanhanget.
Man kan givetvis bli en av flera, men vill man nå längre än så krävs en öppenhet och kompatibilitet som Dassault inte alltid gjort sig känt för.
För de som jobbar med 3DEXPERIENCE-lösningar finns det onekligen en god potential, men det finns flera leverantörer av mjukvara och tjänster i produktframtagningsvärlden. Diversitet är ett typiskt inslag i de industriella IT-landskapen och det man säljer på en allmän marknadsplats måste vara kompatibelt till mycket.
Initiativet är hur som helst både spännande och intressant och även den längsta resan börjar med ett steg. Och Bernard Charles har gjort flera långa, framgångsrika resor förr…

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title