Satsningen på den nya digitala plattformen kommer att utöka att signifikant utöka Daimler Trucks användning av Siemens Xcelerator-portföljen. Grunden i satsningen blir implementering av PLM-plattformen Teamcenter, som i Daimler plattformstappning utökas med Bill of Materials (BOM)-hantering som den framtida PLM-standardlösningen. Denna miljö sammanför och integrerar Daimler Truck-teamens arbetsflöden, deras system och tillhörande mekanisk design, elektriska design och simuleringsdata.
En ytterligare följd är den utökade satsningen på Daimler Trucks användning av lösningar från hela Siemens Xcelerator-portföljen, inklusive CAD-mjukvaran NX.
Världens största lastbilstillverkare
Till saken hör att Daimler Trucks är världens största lastbils- och buss tillverkare. Man håller branschledande branschledande positioner i Europa, Nordamerika och Asien, och har fler än 40 huvudkontor runt om i världen. Med mer än 100 000 anställda förenar bolaget också sju olika varumärken under ett tak: Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses, Mercedes-Benz, Setra, BharatBenz och FUSO.
Lastbils- och bussbitarna ingick tidigare i Daimler Mercedes-koncernen, men knoppades vid årsskiftet 2021 av och blev ett ”eget” börsnoterat bolag. Den numera bolagsmässigt självständiga fordonstillverkaren hade 2021 intäkter på runt 45 miljarder dollar, vilket gjorde företaget betydligt större än både svenska Volvo- och tyska Volkswagen-koncernerna inom lastbilssegmentet.
I tuff kamp mot PTC
När man nu byter ut sin äldre, egenutvecklade produktdatabas SMARAGD mot Siemens Digital Industries Softwares toppmoderna cPDm-mjukvara (collaborative Product Definition management) så sker det efter en tuff kamp mot framför allt PTCs PLM-lösning Windchill. Den nya plattformen blir alltså PLM-backbone inom bolaget och ersätter alltså legacy-systemet SMARAGD, som funnits i drift sedan början på år 2000.
Som noterades ovan kommer den också den så lönsamhetskritiska BOM-hanteringen att skötas inom ramen för Teamcenter. Framgång och effektiv fordonsutveckling kräver oerhört mycket av sina system. Att ha effektiva digitala verktyg för för att hantera BOM-data, produktstrukturer och konfiguration är A och O. Konfiguration och BOM-hantering är kort sagt fordonssidans smör och bröd. Tillverkningen handlar bokstavligen om att producera miljontals stycklistor (BOMar) varje år. Summan av kardemumman är att detta är nära kopplat till hur väl ett företag kommer att lyckas i affärer, kanske är det en av de mest avgörande faktorerna för att skapa lönsamhet.
Men satsningen på Siemens Digital Industries Softwares’ Teamcenter version 14 som bas för också med sig att affären gissningsvis också innehåller integrationslösningar till Daimler Trucks andra större Siemens-installationer, som CAD-systemet NX, simuleringslösningen StarCCM + och Capital (elektriska system), och annat, t ex SAP (ERP).
Lastbils- och bussdivisionen knoppades av från Mercedes Daimler-koncernen 2021
Notabelt är vidare att Daimler Trucks sedan etableringen som en oberoende enhet har påbörjat ett digitaliseringsinitiativ för att migrera bort från Daimler AGs äldre system. Den strategiska avsikten med detta är att leda hållbara transporter med intelligenta IT-innovationer. För att utveckla framtidens lastbilar och bussar följer Daimler Truck en tydlig teknikstrategi där fordon i en koldioxidneutral framtid kommer att drivas av både elektriska batterier och vätgasbaserade enheter. Dessa fordon kommer sannolikt också att bli mer intelligenta genom ökad digitalisering som möjliggör tjänster på nästa nivå, såsom autonoma lastbilstransporter
– Lastbilar är ryggraden i globala leveranskedjor och Siemens kommer att hjälpa Daimler Truck att kartlägga framtiden för koldioxidneutrala transporter, säger Cedrik Neike, styrelseledamot för Siemens AG och CEO för Digital Industries, och tillägger: ”Daimler Truck kommer att bygga sin koldioxidneutrala framtid med hjälp av vår ledande teknologiplattform, med hjälp av vår ledande produktutveckling, livscykelhantering och simuleringsverktyg.”
Bytte ut CATIA mot Siemens NX på CAD-sidan redan 2015
Ett av de mer dramatiska dragen i Daimler-koncernens statsningar på toppmodert PLM-stöd var steget man tog mot den miljö man har idag i samband med att man under åren runt 2015 beslutade sig för att fasa ut Dassault Systemes CAD-program CATIA V5, för att istället gå över till en mer renodlad produktutvecklingsmiljö, baserad på Siemens flaggskeppsprodukt inom CAD, NX.
Att man nu går vidare och expanderar Siemens-miljön på Teamcenter-sidan och ersätter den tidigare konfigurationsdatabasen och legacylösningen SMARAGD, innebär, som noterades ovan, att lösningen bl a kommer att hantera BOM-sidan (Bill of Materials), som alltså ska ses som en av de mer avgörande bitarna för framgång.