Båda lösningarna, ”Light My Way” och TECHNIA Integration Framework ska implementeras för mer än 6 000 användare över hela världen, noteras vidare i pressmaterialet. Liksom att TECHNIA kommer att samarbeta med kunden för att effektivisera produktutvecklingsprocessen, behålla sin innovatörsstatus i teknologins livscykel och möjliggöra realtidsinsyn i verksamheten och förbättrad datanoggrannhet.
– Våra mjukvarulösningar för användaradoption och systemintegration är viktiga verktyg för företag som vill förbättra sin verksamhet genom att effektivisera produktutvecklingsprocesser och integrera sina PLM-system med andra företagsapplikationer. Vi är övertygade om att våra kunder kommer att se betydande fördelar som ökad effektivitet, förbättrat samarbete, kortare tid till marknaden och förbättrat beslutsfattande, säger TECHNIA-chefen, Magnus Falkman (bilden ovan), i en kommentar.
Beslutet att byta ut Scanias V5-lösningar mot 3DX V6-plattformen togs 2017
Bakrunden till uppgraderingen av Dassaults V5-plattform till V6 3DEXPERIENCE är alltså ett beslut som togs om detta 2017. Tanken var då att rulla ut denna lösning (CATIA V6/ENOVIA) – The Starling Project – och få den att fungera tillsammans med den äldre CATIA V5-versionen och deras egenutvecklade konfigurations- och regeldataplattform OAS etc. En utmaning av stora dimensioner med tanke på att det finns 16 000 medarbetare och partners i utvecklingsarbetet.
Scanias dåvarande PLM-chef, Anders Malmberg, menade i dragning på ett TECHNIA-event i slutet av 2019 att detta var en av Scanias tuffaste utmaningar hittills på PLM-arenan.
Vid denna tidpunkt var planen att under 2021 rulla ut sin nya PLM-plattform baserad på Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE V6. Tveklöst en omfattande historia, inte minst baserat på att flytten alltså beräknades att påverka 16 000 medarbetare och externa intressenter i leverantörskedjan; delvis bara på grund av sin storlek, men ännu mer i ljuset av företagets ansträngningar att hitta en välbalanserad kombination med några ”big bang-liknande” element, men främst baserat på inkrementella, stegvisa faser.
Ett ”fem-femtiofemtio-projekt”
Malmberg var f ö också involverad i lanseringen av Scanias nuvarande PLM-plattform, som är baserad på Dassaults ENOVIA V5-lösning och dess koppling till lastbilsutvecklarens konfigurations- och regeldatabas, OAS, samt ett omfattande SAP-utbyggnadsprojekt.
På TECHNIAs PLM Innovation Forum 2019 illustrerade Malmberg omfattningen av utmaningen med en touch av ironi och självmedvetenhet.
– Jag kallar alltid dessa projekt ’fem-femtiofemtio-projekt’. Det handlar om minst fem år, 50 miljoner euro och fortfarande en femtioprocentig risk att du misslyckas.
Sammantaget ett utmanande jobb, även vad avser de bitar som TECHNIA nu ska ta sig an. Men är det någon som kan klara detta så är det TECHNIA. Tidigare har man implementerat Matrix-konfiguratorn hos Scania. En kvalificerad gissning är att dagens annonserade avtal är kopplat till uppgraderingen av denna och anpassning till den nya 3DX V6-miljön.
I samband med att beslutet om att satsa på Dassaults 3DX/V6 kan noteras att detta beslut togs efter en utvärdering där både PTC och Siemens deltog. Senare har Scania investerat tungt i bl a Siemens Digital Industries Softwares Capital E/E-mjukvara.