Det är följdaktligen heller ingen överraskning att PTC placerats i topp av analytikern även i de senaste två utvärderingarna i IDC MarketScapes plattformar för hantering av servicehantering, inklusive 2020 och 2021-2022.
Om PTCs lösning för service- och reservdelshantering, Servigistics, ska sägas att den allmänt ger logistikorganisationer möjlighet att kontrollera balansen mellan lager (tillgång) och servicenivåer (efterfrågan) till lägsta kostnad. Denna förmåga leder till tillgänglighet på delar upp till 98,5 % och en potentiell minskning om 30-40 procent vad avser antalet delar i lagerhållningen.
När det gäller IFS kan noteras, vilket framgår av grafiken nedan, placeras högt relaterat till de konkreta kapabiliteterna i mjukvaran. I en kommentar skriver bolaget till PLM&ERP News att:
”IFS position inom IDCs Marketscape för serviceparts management påvisar styrkan av IFS Cloud-plattform för logistiktunga branscher och processflöden, där vi är ensamma i ledarkvadranten med att leverera ledande ERP, FSM och EAM-lösningar med samma djup inom logistikområdet som specialistleverantörer.”
Bygger på både kvalitativa och kvantitativa kriterier
Hur är då IDC MarketScape-leverantörsanalys-modell utformad? Tanken är att ge en översikt över IKT-leverantörernas konkurrenskraft på en given marknad. Forskningsmetoden använder sig av en noggrann poängsättnings-metod baserad på både kvalitativa och kvantitativa kriterier. Denna resulterar i sin tur i en enda grafisk illustration av varje leverantörs position utifrån två axlar. Vertikalt är det kapaciteten som bedöms och horisontellt är det strategierna som utmärker de olika lösningarna.
Kapacitetspoängen mäter leverantörens produkt, marknadsutveckling och affärsutförande på kort sikt. Strategipoängen mäter anpassningen av leverantörsstrategier till kundens krav inom en tidsram på 3-5 år. Säljarens marknadsandel representeras av storleken på ikonerna.
Så här ser grafiken ut i den senaste utvärderingen:
Optimering av flera lagernivåer
PTCs VP och ansvarige för Servigistics-mjukvaran, dr Vipul Agrawal, säger i en kommentar:
– PTCs upplägg vid lageroptimering med flera nivåer använder AI-tekniker för att samtidigt optimera alla delar och platser för att möta affärs-KPIer på det mest optimala och automatiserade sättet. Att införliva en exakt förutsägbar digital modell av hela den cirkulära leveranskedjan med hjälp av maskininlärning introducerar betydande fördelar.
Från IDCs sida pekar också Aly Pinder Jr, forskningschef för globala eftermarknadstjänster, på detta med lageroptimering med flera nivåer. Styrkan här är att företag kan strategiskt hantera sitt lager över alla led i sin försörjningskedja. Den behandlar lageroptimering ur ett heltäckande eller globaliserat perspektiv, vilket hjälper till att framgångsrikt optimera lager i hela försörjningskedjan.:
– Precis, säger Pinder. PTC stöder optimering designad för eftermarknaden som samtidigt kan optimera delar på varje plats på en gång. PTC innehåller vidare en korrekt modell av tjänsteförsörjningskedjan, en global optimering med kundfokuserade mål och omfattande scenariobaserad ”´what-if-modellering.” Erbjudandet kan optimera för tillgänglighet/produktupptid, flerperioder, budget, hållbarhetsmål, utrymmesbegränsningar, hänvisningsplats, churn-kontroll, återförsäljare/detaljhandelslager, kontraktstyp, multi-indenture och rotables.”
Pålitlig digital tvilling
Pinder noterar vidare att parallelliserad lageroptimering som täcker flera parat med förmågan att skapa en pålitlig digital tvilling i tjänsteförsörjningskedjan och utnyttja AI/ML för att uppnå ett semi-autonomt självläkande system, utmärker bolaget på marknaden.
I rapporten skriver IDC att:
”Eftermarknadsservice-organisationer bör överväga PTC när de söker efter en teknikpartner som har en djup kapacitet, resurser och domänkunskap i planeringen av servicebitarna. PTC har en bevisad meritlista av innovation och tekniska framsteg till stöd för service- och reservdelsplanering och bredare möjligheter inom servicelivscykeln. Genom organisk och köpt tillväxt har PTC hjälpt sina kunder att optimera planeringsfunktionen kring servicebitarna för att möta behoven i en allt mer komplex servicemiljö.”
AI-drivna optimeringsmöjligheter
Leslie Paulson (bilden t v), GM för Servigistics Business Unit på PTC säger att PTCs vision för Servigistics innovation stämmer överens med de flesta OEMs digitala transformationsprogram för att möjliggöra och stärka den digitala tråden med kraftfulla digitala trådar som ger toppserviceresultat.
– Vi är hedrade över att återigen bli erkända av IDC MarketScape som en ledare inom planeringsapplikationer för servicedelar, tillägger han och konstaterar att, ”Servigistics har utsetts till en ledare i varje analysrapport för servicehantering som någonsin skrivits i mer än 35 år och är den enda leverantören som åstadkommer denna bedrift. Vi är stolta över vårt arv som levererar värde till våra kunder och känner djup tillfredsställelse med att hjälpa OEM-tillverkare att maximera utrustningens drifttid och tillgänglighet med AI-drivna optimeringsmöjligheter, vilket säkerställer att våra bidrag till branschen överensstämmer med principerna om hållbarhet och cirkularitet.”
Fyra moduler i PTC Servigistics
Allmänt skriver IDC om PTC att bolaget har betjänat eftermarknaden och planeringsmarknaden för servicedelar i 38 år. ”Under de senaste tre åren har PTC förvärvat Onshape, Arena Solutions, Intland Software, Codebeamer och ServiceMax som stöd för sina eftermarknadstjänster. PTC har strategiska partnerskap specifikt för eftermarknaden och planering av servicedelar med Accenture, Amazon Web Services (AWS), Capgemini, Cognizant, Deloitte, Ducker Carlisle, Infosys, ITC Infotech, Kalypso, L&T Technology Services, Microsoft, OnProcess Technology, Tata Consultancy Services , och Tech Mahindra.
PTC erbjuder ett brett utbud av möjligheter till stöd för planering av servicedelar, inklusive planering av reservdelsefterfrågan, prognoser för serviceefterfrågan, prissättning av delar, returer av delar, spårning av delar, lagerhantering för återförsäljare, nätverksoptimering, multi-echelon-optimering, hantering av kritiska delar, defekta delar identifiering, prediktiv analys och affärsintelligens, artificiell intelligens och maskininlärning, uppkopplade produkter och Internet of Things, besättnings/arbetares geolokalisering, bärbart stöd och ett modernt användargränssnitt för kunder. PTC Servigistics består av fyra moduler: Service Parts Management, Service Parts Pricing, Connected Service Parts Management och Performance Analytics and Intelligence.”