Det är en nöjd Aleksander Patz Cholakov som summerar PDS Forum 2024-eventet. Han konstaterar att världen för industriellt IT-stöd, som PLM-bitarna, har blivit allt mer komplicerade i takt med den teknologiska utvecklingen i dagens produkter. Det finns mer av elektronik, mer av mjukvara och när vi, som under de senaste åren, börjar påverkas av och även få loss också AI-relaterade lösningar blir det uppenbart att en PLM-utvecklare eller VAR-partner ensam knappast kan lösa problem och utmaningarna som kommer med komplexiteten:
– Idag är produktutveckling och framtagning ingen dans på rosor. Vi kommer inte att lösa allting själva, men inom ramen för vårt ekosystem och nätverk kan vi alltid hitta det som behövs. Det här börjar fler och fler inse och vi är väldigt noggranna med att få in aktörer som har funktioner att fylla. Sen är produktframtagningens värdekedja sådan att dessa roller och funktioner kommer in vid olika tidpunkter. Detta kräver en logistisk kontroll och en orkestrering i större skala. Det är komplext med stora datamängder, varierade konfigurationer, distribuerade insatser, reservdels- och servicehantering, och annat. För att klara detta behövs en aktör som kan jobba brett, specialiserat, högt, lågt och mjukt med siktet inställt på att skapa förståelse och enkelhet i hanteringen så långt det är möjligt och vårt ekosystem och nätverk är centralt för att detta ska lyckas, säger PDSVISIONs nordiske VD.
Tung PLM-arsenal från PTC en grundpelare
I ett teknologiskt perspektiv är det vidare tydligt att PTC-arsenalen på PLM-sidan betytt mycket. Windchill PLM, Creo CAD, ThingWorx, Vuforia, Kepware (”verkstads-IT”) och de andra bitarna har tagit ledande positioner tidigt i utvecklingen av nya kapabiliteter inom PLM-området. Men få områden är så dynamiska som produktutveckling och idag är det artificiell intelligens, AI, som ligger i fokus. Hur ser det där? – Det är svårt att ge ett enkelt svar på, säger Aleksander Patz Cholakov. Allmänt ligger alla på PLM-området ännu i tidiga utvecklingsfaser när det gäller hur det hela kan komma att se ut. Med detta sagt vill jag påstå att PTC redan gått in på AI och tagit fram lösningar som idag automatiserar mycket som tidigare krävde manuella eller kombinerade insatser. Inte minst har Frustrum-köpet för några år sedan betytt att vi fått in en hel del kompetens. Ta generativa design-verktyg på 3D-printingsidan (3DP) t ex. När det gäller generativa designalgoritmer konstaterar han att de i 3DP-sammanhanget är ”opartiska” – obehindrade av den mänskliga tankeprocessen. Programmet väljer ”själv” ut de optimala lösningsförslagen, t ex med tanke på materialpåfrestningar eller vätskegenomströmning e t c. Finessen är att användare ”bara” behöver definiera designproblemet, sedan bestämmer CAD-motorn en rad optimala lösningar, ofta sådana som ingen människa skulle göra. Detta innebär att man på timmar eller dagar kan uppnå vad som tidigare tog designers veckor eller månader att göra. Detta förutsatt att de då också hade både tid och budget avsatt för att utforska så många alternativ som möjligt.
Detta, menar han, är bara ett exempel som visar hur AI kommer att skapa generellt smidigare processer som drar full nytta av fördelarna med parametrisk CAD. Det är detta som gör generativ design till en drivkraft för betydande innovation, istället för ”halvanvändbara” punktlösningar som är bara delvis påkopplade, eller t o m helt bortkopplade, från resten av processerna.
– AI har sina sidor men frågan är om det är teknologin i sig som är det svåra. När vi pratar med våra kunder så är det inte teknologin man pekar på utan svårigheten att få organisationerna att tolka, förstå och integrera den i sina operativa processer. De säger t ex: ”Det finns en stor skara medarbetare som är extremt kompetenta inom sin domän och kan sitt hantverk sedan 30 år tillbaka. Det innebär att de kan vara på väg att lämna arbetsplatsen inom ett par år. Då kan det vara bättre att vänta till dess med att införa den nya tekniken, tills en ny generation kommer på plats som har ett större intresse i att anamma teknologierna för att dra skalfördelar av dessa över tid”. Och det är klart att den unga kommande generationen har helt andra preferenser och möjligheter att direkt plocka upp, förstå på djupet och utveckla användningen av den nya AI-baserade teknologin.
Extrem ”kunden-först-filosofi”
Vad är det i de ovan nämnda bitarna som PDSVISION är duktigt på?
– Det är flera faktorer som spelar ihop för att nå framgång. Vi har haft en bra och tydlig strategi, präglad av ”customer first-tanken”. Vi har satsat på en extrem närhet till kunderna, det är inte bara ”customer first” som gäller, utan också ”customer second” och ”customer third”. Detta parat med att vi har fått behålla extremt kompetenta medarbetare – som inte bara velat stanna kvar hos oss, utan ytterligare byggt på och utvecklat sin kompetens – har blivit ett framgångskoncept parallellt med att kunderna utökat sina engagemang och sett vad vi kan leverera, vilket gör att de gärna fortsätter att engagera oss när komplexiteten blir hög. Det är klart att vi i startup-fasen för så där femton år sedan inte hade kunnat leverera som på dagens nivå men idag har vi byggt upp en erfarenhets- och kunskapsbank och en kundstock som på ett allt bredare vis täcker in marknadens behov och där vi har haft förmågan att utveckla oss själva och stiga ur vår komfortzon, varje dag. Samtidigt som våra verktyg teknologiskt spetsat utvecklingen och SaaS-affärsmodellen (Software-as-a-Service) vunnit mycket god marknadsacceptans, säger han.
Snabb utveckling mot att bli ett miljardföretag
Det är vidare tydligt att bolaget också lyckats med att kommersiellt omsätta de här faktorerna i god tillväxt. Aleksander Patz Cholakov igen:
– Så är det. På koncernnivå växer vi och 2023 landar i regionen 120-125 miljoner dollar (motsvarande nära 1,3 till 1,4 miljarder kronor). Tillväxten är tvåsiffrig över tio procent. Ändå hade 2023 två ansikten: Dels en lite trög start 2023s två första kvartal på grund av den makroekonomiskt instabila situationen med diverse spänningar mellan länder och en svårkontrollerad inflation. Dels en bättre andra halva där vi mot slutet av året fick upp takten fint, en trend som fortsatt in i Q1 2024, säger han och tillägger att Norden-rörelsen står för runt en fjärdedel av koncernens intäkter.
– Tillväxten här ligger på ca 12 procent avseende Sverige, Finland, Norge och Danmark. De senaste åren har vi nära nog dubblat intäkterna. 2023 drog vi in 307 miljoner och siktet för 2024 är inställt på tvåsiffrig tillväxt, med en målbild omkring 335-340 miljoner kronor.
Detta sagt om finanserna och hur den allmänna utvecklingen kring PDSVISION ska vi i en kommande artikel gå in lite närmare på Forum-eventets intressanta case-stories, som Vestas, JBT och XYLEM.