Annons

VIBRO-AKUSTISK simulering & analys: Lösningen som får bilar och flygplan att tystna…

ESI Groups VA ONE används bl a av AUDI, TOBEY AVIATION och EPIROC. Simulerings- och analysutvecklaren ESI Group har under några veckor puffat intensivt för sin mjukvara för vibrations-akustisk simulering och analys, VA ONE, i marknadsföringen. Skälen är goda, inte minst för att området som sådant är intressant i dagens konkurrensutsatta tekniklandskap. En viktig aspekt är att minskning av buller och hantering av vibrationer faktiskt kan vara avgörande för framgången för produkter inom branscher som fordon, flyg och försvar och tunga maskiner. När konsument- och myndighetskrav på tystare och effektivare system ökar, räcker det inte längre med traditionella metoder för buller- och vibrationskontroll. Men även rent tekniskt har den vibro-akustiska analysen grundläggande betydelse för sånt som dimensionering av exempelvis mekaniska komponenter. Vibrationer ger inte bara mekanik- och bullereffekter utan de kan även påverka den mekaniska rörelsen, något som i sin tur kan generera materialstress och/eller oönskat dynamiskt beteende i ett system.
Saken landar i att den digitala tidsåldern krävs det mer och det är i detta som vibro-akustisk simuleringsmjukvara som ESIs VA ONE kommer in i bilden. Den gör det möjligt för ingenjörer att förutsäga, analysera och mildra dessa utmaningar tidigt i designprocessen.
Bland kända automotive-spelare som använder VA ONE finns bl a företag inom Volkswagen Group, som Audi. På flygsidan kan nämnas att Joby Aviation utvecklat en först-i-sitt-slag vibroakustisk model ev ett eVTOL flygplan. Medan Epiroc Drills är ett bra exempel från området tung maskinutrustning.
Men mer exakt, vad gör ESI Group? Allmänt gäller att bolagets sofistikerade mjukvarulösningar simulerar en produkts beteende under testning och användning i verkligheten. Mjukvaruportföljen är differentierad, med prediktiv simuleringsteknik för de mest utmanande typerna av systemdesign. Bolaget är särskilt starkt inom automotive- och aerospace & defense-segmenten, där deras lösningar med digitala tvillingar i realtid kombinerar modelldriven simulering med datadriven test för att skapa vassa underlag för realistisk digital analys. Ett särskilt intressant område i bolagsportföljen är de metaverse-orienterade immersiva lösningarna som inte bara möjliggör global kollaborativ samverkan i produktutvecklingsskedena, utan som också kan bidra till automatisering av arbetsflöden och virtuell tillverkningsstyrning av produktionen. I detta är Virtual Reality-mjukvara IC.IDO ESIs flaggskepp. Men i dagens artikel ligger fokus på VA ONE, varför sticker lösningen ut som närmast de facto standardverktyget för vibroakustiska analyser?
”När det gäller vibro-akustisk modellering och simulering är det det föredragna verktyget för en rad tillverkningsföretag över hela världen. Den integrerar olika modelleringsmetoder, inklusive Finita Element Modeling (FEM), Boundary Element Modeling (BEM), Finita Element Analysis (FEA) och Statistical Energy Analysis (SEA), för att täcka hela frekvensspektrumet, ta itu med alla aspekter av vibro-akustisk utmaningar, och i slutänden underlätta en smidig automatisering av ingenjörsprocessen,” summerar ESI Groups seniora produktmarketingansvarige, Massimiliano Calloni.

Definitionsmässigt kan ämnesområdet vibrationsakustik beskrivas som en tvärvetenskaplig domän som handlar om samspelet mellan mekaniska vibrationer och akustiska vågor. När beräkningsmetoder får betydelse för att förutsäga och kontrollera buller och vibrationer, har vibroakustik blivit en hörnsten för ingenjörer och forskare. Exakta förutsägelser för att säkerställa att konstruktioner uppfyller lagstiftningens specifikationer i sånt som förbipassager, undervattens- och kabinbuller måste studeras och konstrueras in i produktlösningarna tidigt i designfasen för de flesta industrier.

Varför behöver ingenjörer programvara för vibrationsanalys?
Särskilt inom automotive är inre buller ofta en avgörande faktor för skillnader i produktval på slutanvändarnivå. Samtidigt är dagsläget sånt att nuvarande branschpraxis oftast förlitar sig på testprocedurer i sena stadier för att identifiera vibro-akustisk prestanda. Att göra detta i sena produktframtagningsskeden har förstås sina nackdelar, dels för att dåliga vibroakustiska effekter kan påverka prestanda, dels för att det kan bli extremt dyrt att korrigera.
”Ingenjörsteam inom fordons-, flyg- och rymdindustrin kämpar ofta med långa designcykler, höga kostnader och komplexa certifieringskrav. Men, med VA One och VPS NVH – ESI Groups simuleringslösningar för vibroakustiska prestanda – kan de snabbt och exakt bedöma hög- och lågfrekvent buller, optimera bruskontrollbehandlingar och effektivt uppfylla regulatoriska standarder. Detta leder till snabbare certifiering, lägre kostnader och överlägsen designkvalitet. I slutändan effektiviserar det produktutvecklingen, minskar testkostnaderna och förbättrar prestanda och komfort för slutprodukterna,” kommenterar Massimiliano Calloni.

Joby Aviation har utvecklat en först-i-sitt-slag vibroakustisk model av ett eVTOL flygplan med E€SI AV ONE-mjukvaran.

De tyngsta argumententen för vibrationsakustisk mjukvara
Sammanfattningsvis ser argumenten för att använda vibroakustiskt mjukvara ut så här, enligt ESI Groups Denise Börner, senior B2B Contenty Specialist:

  • Tidig designvalidering: Ingenjörer kan bedöma variationer i akustiska egenskaper över det hörbara frekvensområdet för att optimera akustiska och vibrationsprestanda hos en design tidigt i utvecklingsprocessen. Denna digitala metod minskar behovet av kostsamma och tidskrävande fysiska prototyper och tester.
  • Regelefterlevnad: Många industrier, som bilindustrin, flygindustrin och tunga maskiner, är föremål för stränga bullerregler. Aero vibro-akustisk simulering tillåter ingenjörer att designa produkter och optimera dem för överensstämmelse redan innan de testas fysiskt.
  • Kostnads- och tidseffektivitet: Genom att bygga akustiska modeller och simulera olika designscenarier kan ingenjörer identifiera och mildra potentiella problem med buller- och vibrationsprestanda tidigt, vilket minskar behovet av flera designiterationer och fysiska prototyper. Detta sparar både tid och pengar.
  • Holistisk optimering: Ingenjörer kan samtidigt studera den akustiska responsen från olika komponenter som påverkas av flera faktorer som vikt, materialegenskaper, särskilt för komplexa porelastiska material och strukturell dynamik. Aero-vibro akustisk simulering och modellering säkerställer att den slutliga designen uppfyller alla prestandakriterier utan att kompromissa med bullerkontroll.

    En enda singulär utvecklingsmiljö
    Konceptet att förflytta vibroakustiska utvecklingsfaktorer till tidiga processuella skeden är en uttalad styrka för den som väljer att jobba i ESI VA One. Fördelen manifesteras tydligast i att lösningen har enda miljö för vibro-akustik-analys och design. Det gör det möjligt för ingenjörer att utföra exakta prediktiva bedömningar av buller- och vibrationsdesign tidigt i designcykeln för att uppfylla produktprestanda-målen.
    Användare kan möta aggressiva designtids-begränsningar, vilket säkerställer att tekniska beslut kan fattas när de gynnar kraven i en multidisciplinär utvecklingsmiljö. I detts nås VA One-miljön från ett standard-användargränssnitt, som täcker alla frekvensdomäner genom en uppsättning sömlöst kopplade och beprövade modelleringsmetoder. ”Med VA One uppnår användarna optimal designproduktivitet utan att behöva distribuera separata lösningar som kräver utbildning för olika användargränssnitt och datautbyte mellan miljöer,” skriver ESI i sitt pressmaterial.
    VA ONE är en enhetlig plattform designad för hifi-vibro-akustisk analys över olika branscher. Det tillåter användare att förutsäga buller och vibrationsbeteende från komponentnivå till hela fordon eller strukturer. Programvarans avancerade funktioner, som Ray Tracing och Diffuse Field Acoustic Simulation, möjliggör exakt simulering av komplexa akustiska miljöer, vilket gör den till ett bra verktyg för att uppnå rätt design första gången.

Tystare och effektivare fordon
Med den ökande efterfrågan på tystare, lättare och effektivare fordon står ingenjörer inför betydande utmaningar som inte kan hanteras enbart genom traditionella tester. VA ONE erbjuder, enligt Denise Börner, följande fördelar för vibro-akustisk analys av komplexa system:
• Uppnå operativa mål (kvalitet, kostnad) och uppnå projektmilstolpar med noggranna brusförutsägelsemodeller tidigt i designprocessen
• Integrera brusprediktionsverktyg i befintliga designmiljöer för att snabbt bedöma prototypdesigner med snabbt modellskapande
• Få tillgång till en optimal uppsättning sömlöst kopplade, snabba metoder för att minimera simuleringstiden
• Utvärdera din design och testa snabbt motåtgärder för att uppfylla attributmålen
• Uppnå designmål för inre och yttre buller inom en enda miljö
• Eliminera dyra, sena modifieringar.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title