Vad är gen AI? Generellt representerar det frontlinjen för artificiell intelligens, med fokus på att skapa kontextuellt lämpligt innehåll. I allmänhet hänvisar termen till en typ av neurala nätverk som kan skapa uppdaterat innehåll baserat på mänskliga instruktioner. De stora språkmodellerna som ligger till grund för gen AI har tränats på stora mängder (vanligtvis mer än en miljard parametrar) textdata, vilket gör det möjligt för dem att förstå och generera mänskliga svar på naturligt språk.
Istället för att enbart förlita sig på historisk data fokuserar gen AI på att generera nya instanser av data som liknar träningsdatauppsättningen. Gen AI-algoritmer, såsom generativa motstridiga nätverk (GAN) eller variationsautokodare (VAE), lär sig underliggande mönster och egenskaper hos datan och använder denna kunskap för att generera nya datapunkter.
Detta sagt kan man konstatera att gen AI-verktyg i8 grund och botten fungerar för fyra viktiga saker:
- Skapa nytt innehåll med liten eller ingen vägledning.
- Sammanfatta befintligt innehåll på ett sätt som kan förstås av målgruppen.
- Att hålla intelligenta konversationer med en människoliknande förståelse för olika domäner.
- Utföra “chain-of-thought (CoT) aktiviteter”
Ledande analytiker ser stor förbättringspotential med gen AI
På Cognizant menar man relaterat till detta att generativ AI har en enorm potential att vässa tillverkningsindustrin. Gen AI kan erbjuda verktyg för att driva produktivitet, förbättra användarupplevelser, och fungera som underlättande lösningar inom nyckelområden som eftermarknadsdrift, forskning och produktutveckling samt marknadsföring och försäljning. Flera analytiker håller med – McKinsey, IDC och Gartner – förväntar sig att liknande områden kommer att dra nytta av gen AI. McKinsey har identifierat kunddrift, marknadsföring och försäljning, mjukvaruutveckling samt forskning och utveckling som fyra nyckelområden som kan stå för cirka 75 % av det totala årliga värdet från användningsfall för gen AI i en nyligen publicerad rapport om gen AI.
Ozgur Tohomcu och Cognizant hävdar i detta att generativ AI hjälper organisationer att skapa konkurrensfördelar genom unika möjligheter.
”Tillverkningsindustrin utvecklas ständigt – strävar efter att förbättra effektiviteten samtidigt som kostnaderna minskar och kundupplevelsen (CX) förbättras. Allt detta ställs mot en bakgrund av växande kundförväntningar, snabba marknadsfluktuationer och det ökande behovet av hållbara metoder.”