Annons

KRÖNIKA: Betalade Siemens för mycket för Altair Engineering?

”Fråga BARCELONA om det var för dyrt att värva MESSI till laget.” Nu har även analytikern CIMdata tittat på och kommenterat Siemens Digital Industries stora affär i förra veckan: Köpet av amerikanska AI, HPC (High Performance Computing), simulerings- och analys-specialisten Altair för 10,6 miljarder dollar. Ett köp som, om det går igenom de sedvanliga prövningarna, kommer att flytta upp Siemens till att bli marknadstvåa på CAE-området med intäkter runt 1,5 miljarder dollar. Den tyska PLM-giganten går därmed förbi både MathWorks och Dassault när det gäller att generera CAE-intäkter. Detta emedan marknadsettan, Synopsys-ägda Ansys, fortsatt toppar listan.
CIMdata noterar i sin kommentar att Siemens redan har en betydande digital portfölj i sin PLM-division, Digital Industries Software, men att köpet av Altair Engineering utökar portföljen ytterligare med HPC, dataanalys och nycklar inom simuleringstekniker som CAD-neutrala modellerings- och meshingverktyg, implicita och explicita dynamiklösare, elektromagnetik lösare och topologioptimering, allt integrerat med toppmoderna AI/maskininlärningsfunktioner (ML).
Som vi på PLM&ERP News konstaterade i vår kommentar knuffar även de intäkter som Altair för med sig också upp bolaget mot nivån 8 miljarder dollar totalt för PLM-divisionen (mer än 80 miljarder SEK). Detta i sin tur innebär att man seglar upp som marknadsetta totalt när det gäller PLM-relaterade intäkter före Dassault, som 2023 hade 6,46 miljarder dollar in totalt.
CIMdata pekar vidare i sin analys på att den kombinerade Siemens och Altair S&A-portföljen blir tekniskt sett nära nog heltäckande, inkluderat även huvuddomänerna för multifysiksimulering, HPC och AI-driven simuleringsteknik: ”När Altair integreras med Siemens Digital Industries Software-erbjudanden som Simcenter, Teamcenter, NX, Polarion och EDA-bitarna kommer Siemens att ha en av de mest omfattande portföljerna för digitala tekniska lösningar som sträcker sig över hela produktens livscykel, från idé, design, simulering, testning, validering, produktion, drift, till återvinning, återanvändning och återvinning,” skriver CIMdata.
Är köpet för dyrt? Frågan har cirkulerat de senaste dagarna. Det finns förstås flera aspekter på detta, och ja, det blev dyrt i absoluta tal. Däremot talar en hel del för att det teknologiska värde som Altair för med sig kan kompensera en hel del för priset $10.6B. Andra bitar är att Altair under den senaste 5-6 årsperioden utvecklat dels ett tillväxt-momentum, baserat på strategiska förvärv och en tung intern innovativ utvecklingskultur, som bl a fört med sig genomgripande uppdateringar och moderniseringar av gränssnitt, funktionaliteter och integrationer. Parallellt menar CIMdata att S&A-området har en fortsatt hög tillväxtpotential. Analytikern kalkylerar med en tvåsiffrig årlig tillväxt under de kommande fem åren. Om Siemens lyckas diskontera detta till expansiv försäljning blir köpet en fullträff, precis som Mentor-förvärvet blivit det.
Samtidigt är det lite som CEO för Siemens PLM-division, Tony Hemmelgarn, säger till PLM&ERP News: "Visst, det är dyrt, men det är vad som krävs för att spela i M&A-världen nu för tiden."
Han fångar saken exakt: att hålla världsklass kräver sin tribut. Fråga t ex Barcelona varför man betalade enorma pengar för att få med Messi i laget…

I sin kommentar tillägger CIMdata f ö att S&A-segmentet har genomgått en konsolidering under de senaste två decennierna, och man ser detta förvärv som en fortsättning på denna process.

Möjliggörare av digitala trådar och tvillingar
Förutom att bara öka Siemens S&A-marknadsandelar, stödjer köpet också konvergensen av mekaniska, elektriska, elektronik- och mjukvarulösningar som möjliggör digitala trådar och tvillingar under utvecklingen av smarta, uppkopplade produkter och system:
”Detta tillkännagivna förvärv på 10,6 miljarder USD är ett av de största förvärven som gjorts av Siemens AG och understryker det fortsatta behovet för PLM-marknadsledare att fylla viktiga tekniska luckor i sina portföljer. Nu är utmaningen för Siemens att integrera dessa Altair-teknologier i deras omfattande PLM-portfölj för att ge utökade värdeskapande möjligheter till Siemens Digital Industries Software-kunder.”

Hemmelgarn och EDA-konceptets framväxt som marknadsvinnare
Vi var i ingressen inne på tidigare Siemens-förvärv och några som sticker ut är Tony Hemmelgarns, hans medarbetare och Siemens köp av Mentor Graphics och Solido-lösningarna på elektroniksidan. Detta är värt att ta upp för att mycket av hemligheten med att utveckla bärande PLM-lösningar handlar om att ha ett utvecklat väderkorn för vad som komma skall ur teknologisk- och domänmässig synvinkel. Elektronikområdets exponentiellt ökande betydelse är ett bra exempel på detta väderkorn. Den som likt Hemmelgarn och Siemens-medarbetarna ofta är ute och lyssnar på vad kunderna och användarna säger har i detta goda förutsättningar att plocka upp kommande bärande trender.

Det sub-PLM-område som fått en signifikant ökande betydelsen inom produktutveckling och design de senaste åren är digitala verktyg för elektronikdesign. Domänen kallas EDA, Electronic Design Automation, och under 2022 växte världens företagsinvesteringar i EDA-verktyg med på 12,7 %, mest av alla. Totalt stod EDA för en 22,5-procentig andel av PLM-totalen med investeringar i dessa sub-PLM-verktyg motsvarande nära 15 miljarder dollar (runt 155 miljarder kronor). Så där har det principiellt fortsatt under 2023 och 2024.
Att EDA fortsatt toppar den digitala verktygsinvesterings-listan är inget som överraskar, givet den allt tyngre viktning som el och elektronik numera har i de flesta produkter. Framför allt då inom automotive-, flyg- och försvarsindustrierna. Det är också så att den explosiva utvecklingen inom AI, artificiell intelligens, underbygger en tillväxtkurva på området som fortsätter att peka skarpt uppåt.
Givet denna kommersiella kraft och det faktum att fordons-, flyg- och försvarsindustrierna är drivande i utvecklingen, är det inte överraskande att Siemens Digital Industries Software satsat oerhört tungt på området. Dessa industrisegment är bolagets hemmaplan och Siemens kunder inom områdena står för tunga delar av den tyska PLM-gigantens intäktsflöden. Och de vill idag ha mer av AI-funktioner som snabbar på utvecklingslooparna.
”Sant,” konstaterar Tony Hemmelgarn. ”AI är inte ett nytt investeringsområde för Siemens EDA. Vi köpte den ledande AI EDA-leverantören Solido 2017, och sedan dess har AI expanderat till praktiskt taget varje produktlinje från Siemens EDA. Detta möjliggör nya funktioner och drastiskt förbättrade prestanda och produktivitetsnivåer. Förbättringarna är betydande och mäts i grandiosa storleksordningar. Till exempel levererar Solido-verktygen 100-1000 gånger förbättrade kapabiliteter jämfört med analog designverifiering.”

Att sätta in AI, ML och S&A i ett holistiskt sammanhang är ett framgångskoncept
Elektrifieringstrenden är ytterligare ett exempel på ovanstående, liksom i ännu högre grad utvecklingen med mjukvara i nära nog alla dagens produkter. Nästa steg är att omsätta Artificiell Intelligens, AI, maskininlärning ML och holistiskt sätta in detta i en alltmer digitaliserad produktutvecklings-kontext, där simulering och analys sedan minst tio år spelat en alltmer växande roll. Som digitala modeller, som digitala tvillingar och som produkter vars livcyklar måste knytas ihop med digitala trådar talar mycket för att det Siemens köpt, Altair Engineering, är på pricken vad som kan hjälpa företaget att befästa sin roll som världens absolut ledande PLM- och automationsleverantör.

Missa inte att läsa nyhetsartikeln om Siemens köp av Altair:

BREAKING NEWS: Därför köper Siemens simulerings- och analysföretaget Altair Engineering för 113 miljarder kronor

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title