Efter att ha talat med folk inne på Volvo Cars är det tydligt att förlängningen av 3DEXPERIENCES-plattformen huvudsakligen handlar om CATIA V5-lösningarna (mekanik-CAD), vissa moderniseringar relaterat till den nya V6-versionen och att man tillför vissa integrationer och samverkansmöjligheter.
Bakgrunden är det har under en längre tid funnits vissa delar i bolaget som talat för att byta system, framför allt har Siemens NX-lösning varit på tapeten, medan de som velat ligga kvar i huvudsakligen V5-miljön hittills dragit längsta strået. Som alltid finns en viss konservatism i de här sammanhangen, där oron för eventuella tekniska svårigheter, problematik i samband med migration av tidigare data, och minskad initial produktivitet under inlärningskurvans tidiga faser, kan vara faktorer som verkar tillbakahållande visavi ett byte.
I dagens pressmaterial ges hur som helst indikationer på att 3DEXPERIENCE-plattformen kommer att få en bredare användning än hittills. ”3DEXPERIENCE-plattformen har valts ut av Volvo Cars för att användas i utvecklingen av elfordon,” skriver DS i en pressrelease. Men noterar också att, ”Volvo Cars har valt att implementera 3DEXPERIENCE-plattform inom sina tekniska processer för fordonsutveckling.”
Press på biltillverkarna
De lösningar man nu, enligt Dassaul Systemet köpt är, “Efficient Multi-Energy Platform,” “Global Modular Architecture,” “Smart, Safe & Connected” and “Sustainable Multi-functional Vehicle.”
I en kommentar säger Laurence Montanari, VP för Transportation & Mobility Industry, på Dassault Systèmes:
”Biltillverkarna är under press att leverera nya produkter och funktioner snabbt och kostnadseffektivt. Volvo Cars utmärker sig i att utveckla unika fordonsupplevelser. För att kunna bygga dessa förstklassiga upplevelser behöver deras ingenjörer avancerade tekniska lösningar, inklusive förmågan att kombinera utvecklingen av hårdvara och mjukvara. 3DEXPERIENCE-plattformen kommer att tillhandahålla detta.”
Inget av detta är uppseendeväckande eller indikerar på någon djupare förändring av Volvo Cars arbetsmetodik jämfört med det som tidigare kommunicerats.
Utvecklingen kräver avancerade lösningar
DS skriver vidare att: ”Med en fordonsindustri som ständigt utvecklas mot elektrisk, uppkopplad och autonom mobilitet, måste företag kunna påskynda lanseringen av avancerade lösningar. 3DEXPERIENCE-plattformen hjälper biltillverkare att effektivisera företagsomfattande samarbete och leverera datadrivna metoder för att hantera komplexiteten på elfordonsmarknaden. De kan dela realtidsinformation med flera team över hela världen och bygga upp sin intäktspipeline genom att minska konstruktionstiden, ledtiden och kostnaderna, maximera återanvändningen av delar, öka produktkvaliteten och övervinna regleringsutmaningar.”
Samverkansstöd i design-arbetet och möjligen utökat integrationsstöd, ja, men övrigt finns det inte mycket som tyder på att Dassault fått ett utökat och bredare funktionsutvecklings-mandat för 3DEXPERIENCE-plattformen.