Annons

Volvo Cars satsning på Dassaults ”3DEXPERIENCE för utveckling av elfordon” – en sanning med modifikation

INGET HAR VÄSENTLIGEN FÖLRÄNDRATS. PLM-utvecklaren Dassault Systèmes (DS) meddelar idag att deras 3DEXPERIENCE-plattform ska användas för utveckling av elfordon på Volvo Cars. Nyheten är inte överraskande i skenet av att bolaget för en tid sedan meddelade att man valt att fortsätta med DS CAD-system CATIA, som man sedan lång tid använt. Men en allmän konklusion av detta val är att beslutet huvudsakligen gällde en ettårig förlängning av kontraktet för CAD-lösningen CATIA, möjligen med vissa nya V6-relaterade bitar inkluderade. Allmänt så görs designarbetet annars i CATIAs V5-version. Även om Dassault i sin pressrelease skriver att, ”3DEXPERIENCE-plattformen har valts ut av Volvo Cars för att användas i utvecklingen av elfordon,” så har egentligen inget förändrats. Pressreleasen är i detta lite vagt formulerad, men mina kontakter på Volvo Cars ger besked som tyder på att inget egentligen förändrats. Hur då?
Volvo Cars jobbar generellt i en PLM-mässigt blandad miljö, med DS CATIA som primärt mekanik-CAD och ytdesign-verktyg, lösningar man kommer att fortsätta använda. Men, vilket är en tung poäng i sammanhanget, Siemens Digital Industries Softwares PLM-svit Teamcenter (TC) och några andra digitala Siemens-verktyg inom elektronik-design och på mjukvaru-/SDV (Software Defined Vehicles)-processidan kommer fortsatt att användas för de flesta andra bitarna i elfordons- och SDV-utvecklingen.
Vidare gäller också att Siemens Tecnomatix fortsatt fungerar som digitalt tillverkningsstöd.
Notabelt är också att Teamcenter utvecklats till att bli huvudlösning för Volvo Cars BOM-hantering – bl a då eBOM (engineering BOM) och mBOM (manufacturing BOM) - i takt med att fordonstillverkarens proprietära KDP-databas avvecklas för att ersättas med Siemens Teamcenter. Detta betyder att det som DS indikerar i sitt pressmaterial, att 3DEXPERIENCE ska användas i utvecklingen av elfordon, är något av en sanning med modifikation.
Den exakta betydelsen av pressreleasens information är som sagt oklar. DS hävdar i denna att Volvo Cars, ”har valt att stärka rollen för Dassault Systèmes som partner för att fullfölja sitt uppdrag att vara ett helt elektriskt fordonsföretag.” Detta betyder att, ”biltillverkaren kan dra nytta av en sömlös migrering av sina data från CATIA applikationer och tredjeparts-lösningar, till en skalbar virtuell plattform som underlättar samverkande fordonsdesign och utveckling.” Detta skulle kunna vara en integrationsplattform, men förändrar knappast huvuddraget, CATIA i rollen som CAD-verktyg, möjligen inklusive ENOVIA som ett slags vault för CAD-geometri-hantering, och i övrigt också som stöd för samverkan, återanvändning av delar, problemhantering, test- och validerings-cykeln, krav och spårbarhet. Det hävdar i alla fall Dassault.

Efter att ha talat med folk inne på Volvo Cars är det tydligt att förlängningen av 3DEXPERIENCES-plattformen huvudsakligen handlar om CATIA V5-lösningarna (mekanik-CAD), vissa moderniseringar relaterat till den nya V6-versionen och att man tillför vissa integrationer och samverkansmöjligheter.

Siemens Tecnomatix spelar en mycket viktig roll i Volvo Cars när det kommer till digital tillverkning. När företaget utvecklar ett koncept för en ny produktionslinje kan det inte bara planera, visualisera och simulera produktionslinjen, utan också bedöma dess kostnad ganska tidigt i processen.

Bakgrunden är det har under en längre tid funnits vissa delar i bolaget som talat för att byta system, framför allt har Siemens NX-lösning varit på tapeten, medan de som velat ligga kvar i huvudsakligen V5-miljön hittills dragit längsta strået. Som alltid finns en viss konservatism i de här sammanhangen, där oron för eventuella tekniska svårigheter, problematik i samband med migration av tidigare data, och minskad initial produktivitet under inlärningskurvans tidiga faser, kan vara faktorer som verkar tillbakahållande visavi ett byte.

I dagens pressmaterial ges hur som helst indikationer på att 3DEXPERIENCE-plattformen kommer att få en bredare användning än hittills. ”3DEXPERIENCE-plattformen har valts ut av Volvo Cars för att användas i utvecklingen av elfordon,” skriver DS i en pressrelease. Men noterar också att, ”Volvo Cars har valt att implementera 3DEXPERIENCE-plattform inom sina tekniska processer för fordonsutveckling.”

Press på biltillverkarna
De lösningar man nu, enligt Dassaul Systemet köpt är, “Efficient Multi-Energy Platform,” “Global Modular Architecture,” “Smart, Safe & Connected” and “Sustainable Multi-functional Vehicle.”

Laurence Montanari, VP för Transportation & Mobility Industry, på Dassault Systèmes

I en kommentar säger Laurence Montanari, VP för Transportation & Mobility Industry, på Dassault Systèmes:

”Biltillverkarna är under press att leverera nya produkter och funktioner snabbt och kostnadseffektivt. Volvo Cars utmärker sig i att utveckla unika fordonsupplevelser. För att kunna bygga dessa förstklassiga upplevelser behöver deras ingenjörer avancerade tekniska lösningar, inklusive förmågan att kombinera utvecklingen av hårdvara och mjukvara. 3DEXPERIENCE-plattformen kommer att tillhandahålla detta.”

Inget av detta är uppseendeväckande eller indikerar på någon djupare förändring av Volvo Cars arbetsmetodik jämfört med det som tidigare kommunicerats.

Utvecklingen kräver avancerade lösningar
DS skriver vidare att: ”Med en fordonsindustri som ständigt utvecklas mot elektrisk, uppkopplad och autonom mobilitet, måste företag kunna påskynda lanseringen av avancerade lösningar. 3DEXPERIENCE-plattformen hjälper biltillverkare att effektivisera företagsomfattande samarbete och leverera datadrivna metoder för att hantera komplexiteten på elfordonsmarknaden. De kan dela realtidsinformation med flera team över hela världen och bygga upp sin intäktspipeline genom att minska konstruktionstiden, ledtiden och kostnaderna, maximera återanvändningen av delar, öka produktkvaliteten och övervinna regleringsutmaningar.”

Samverkansstöd i design-arbetet och möjligen utökat integrationsstöd, ja, men övrigt finns det inte mycket som tyder på att Dassault fått ett utökat och bredare funktionsutvecklings-mandat för 3DEXPERIENCE-plattformen.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title