Annons

SAP & GPDR: ”Förtroende enda hårdvalutan i en digital ekonomi”

Affärssystemledaren SAP lanserar en ny lösning för hantering av kunddata. Enligt SAP är det ”Customer Data Cloud from Gigya”, som man nu lägger upp på bordet, ”branschens enda lösning som är baserad på en samtyckesbaserad datamodell.” Ett faktum som ska ses i skenet av dataskyddsförordningen GPDR, som träder i kraft den 25 maj.
- Syftet är att hjälpa företag att uppnå bra relationer med sina kunder genom att ge dem större öppenhet och kontroll över hur deras personuppgifter används, säger Alex Atzberger, VD på SAP Customer Experience, SAP. Bolaget menar också att, "förtroende är den enda hådvalutan i det som kommer."

SAP Customer Data Cloud-lösningarna består av SAP Customer Identity, SAP Customer Consent och SAP Customer Profile. De här lösningarna ger något kunderna efterfrågar allt mer – större öppenhet och kontroll över hur deras data används.

Kan leda till obehaglig kundupplevelse. För företag som måste kunna anpassa sig till lokala och regionala bestämmelser för dataintegritet är SAP Customer Data Cloud den enda molnlösningen som gör det möjligt att ansluta alla delar av företaget, menar SAP.
– Företag använder sig av många olika metoder och tredjepartsdata för att avgöra vad en kund söker efter, vilket ofta kan leda till en obehaglig kundupplevelse. Med SAP Customer Data Cloud får marknadsförare möjlighet att ta reda på kundernas önskemål. Om kunderna vet vilka personuppgifter företaget har och kan kontrollera hur de används, ökar benägenheten att tillåta att uppgifterna används för att leverera personligt innehåll och tjänster – och i slutändan förbättra deras upplevelse, säger Alex Atzberger.

Förtroende blir hårdvaluta. Den nya dataskyddsförordningen (GDPR) träder i kraft den 25 maj 2018.
SAP Hybris (SAP) och CMO Council passade i sammanhanget på att undersöka 165 marknadsförare i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet, Afrika, Sydamerika och Mellanöstern i mars och april 2018. Undersökningen visade att tre fjärdedelar av de marknadsförare som deltog tror att GDPR kommer att öka insynen i hur kunddata används. Däremot var det bara drygt hälften som sa att de har en plan för att följa GDPR och genomföra de förändringar som krävs.
– Förtroende är hårdvaluta i dagens digitala ekonomi och GDPR blir en bekräftelse på det. För att lyckas vinna kundens förtroende måste organisationer kunna identifiera och engagera kunderna i alla kanaler och lära känna dem på ett sätt som respekterar deras integritet. Företagen har nu en möjlighet att göra regelanpassning till en konkurrensfördel, säger Patrick Salyer, VD på Gigya.

Samtycke under hela produktlivcykeln. SAP Customer Data Cloud hjälper organisationer att behålla kunderna och öka varumärkeslojaliteten genom att ge en transparent, flexibel och säker digital upplevelse.
Lösningen sägs vidare, ”hjälpa till att ta itu med regionala konsumentskyddslagar, inklusive GDPR, genom att centralt samla in, hantera och synkronisera önskemål och samtycke i enlighet med bestämmelserna i den digitala SAP-teknologistacken under hela kundens livscykel.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title