Annons

Hybrida drivsystem: CEVT och Chalmers får 12 miljoner

Volvo Cars-ägaren Geelys svenska produktutvecklingsbolag för fordonsplattformar, CEVT, och Chalmers tekniska högskola ska starta ett gemensamt forskningsprojekt. iTEM, som det heter, är en förkortning för Integrerad Transmissions- and Electric Machine.
- Vi är mycket glada att Energimyndigheten stöder CEVTs planer för framtida hybrida drivlinor. Vi tror att hybridfordon behöver ”kännas” mer som elbilar. Möjligheterna med kiselkarbidmaterial är verkligen spännande och är något vi måste lära oss mer om, säger Johan Hellsing, teknisk specialist på elektriska framdrivningssystem inom CEVT.

Projektet kommer att utveckla lösningar för transmission med en integrerad e-Drive med starkt integrerade kontroller. Huvudmålet är att bidra till en bättre miljö globalt genom att utveckla en hybrid drivlina, vilket gör elektrisk framdrivning både prisvärd och attraktiv för ett stort antal förare. Dessutom är det ett viktigt mål att öka innovationskapaciteten i Sverige till förmån för den svenska bilindustrins konkurrenskraft.

Löser två huvudproblem inom drivlineutveckling.  Fokus ligger på att lösa två av huvudproblemen för powertrain-utveckling, nämligen kostnaden för elektrifiering och effektivitet i hela drivsystemet. Ambitionen är att ersätta fossila bränslen som den främsta energikällan för framdrivning genom att utveckla en enhet som ger goda prestanda i elbilen via ett prisvärt PHEV, Plug-in Hybrid Electrical Vehicle.

ITEM-projektet kommer att genomföras av CEVT i samarbete med Chalmers.

För Chalmers del kommer handlar det om att utveckla och utvärdera en fullskalig omvandlare baserad på kiselkarbid-strömtransistorer.

  • Kiselkarbidmaterialet har potential att minska värmeförlusterna med 50 procent, vilket är en stor fördel både för kylsystemet och det elektriska körsträckan.

CEVT kommer att stå för en innovativ växellådsdesign och integration av växellåda, elmaskin, växelriktare och styrsystem.

  • Eftersom målet är att köra en stor del av avståndet i det elektriska läget, har transmissionseffektiviteten och e-drivdensiteten varit mycket fokuserad.

”Nya material och avancerad teknik.” Yujing Liu, professor och chef för enheten elektrisk maskin och kraftelektronik på Chalmers säger att jakten på nya material och avancerad teknik för hållbar transport, är ett ständigt närvarande mål.
– Kiselkarbidbaserade lösningar ger oss nya möjligheter att krympa den inbyggda storleken på kraftelektronik så att elektroniken kan integreras med de mekaniska systemen. Detta koncept möjliggör minskning av antalet delar och totalvolymen av drivlinor, vilka är mycket uppskattade i hybridelektriska fordon. Tätt samarbete med industrin är strategiskt viktigt för oss. Vi tror att vår forskning i framkant har fördelar i form av realistiska applikationer.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title