MÖT EPICORS TERRI HISKEY I EN LIVEINTERVJU!
Vill du möta Terri Hiskey i en liveintervju med Jim Anderton, industriredaktör på PLM&ERP News amerikanska systersajt, ENGINEERING.com? Klicka på rubriken nedan:
VIDEO: One-on-One: Terri Hiskey from Epicor on ERP
Så här skriver Terri Hiskey i dagens krönika:
”2013 beräknades i en Oxford-studie att ungefär 47 procent av amerikanska arbetsplatser genomgått fundamentala förändringar genom datorisering, där maskiner. Manuellt arbete hade tagits över av algoritmer eftersom företag efterfrågade effektiviteten och hastigheten som utlovades kopplat till en digital arbetsmiljö.
IT-investeringar lyfter upp vinstnivåerna. Idag, fyra år senare, har 64 procent av företagen runt om i världen framgångsrikt ökat sina vinster och en nyligen genomförd Epicor-studie har visat att denna tillväxttrend sammanfaller med att över hälften av de globala företagen har högprioriterat IT-investeringarna.
En rimlig slutsats av detta är att det inte är någon tvekan om att Industry 4.0 snart kommer att påverka varje arbetsplats, om den inte redan har gjort det. Med maskininlärningsmöjligheter och i-netskopplade utrustningar, som gör att företagen kan automatisera produktionslinjerna, kan människor uppskatta, ta på sig nya uppgifter, addera större värde och fokusera mindre på repetitiva uppgifter. De kan därför förvänta sig att ha intressantare och mer utmanande roller i framtiden, vilket hjälper dem i deras personliga utveckling och tillväxt.
Tre attityder som behöver förändras. Industri 4.0 kommer att innebära en betydande förändring av hur människor arbetar – specifikt deras tankar, vanor och uppdrag. Här är tre sådana sorters attityder på arbetsplatser, som kommer att behöva förändras, eftersom Industry 4.0 ändrar hur vi arbetar.
- ”Det är inte mitt jobb, prata med en annan avdelning om det”
Industri 4.0 bryter ner de traditionella silosarna som skiljer de olika avdelningarna åt inom ett företag, där ERP-programvaran (Enterprise Resource Planning) kommer att spela en avgörande roll.
ERP-mjukvaran fungerar som den enda källan för ”affärsintelligens” i Industrin 4.0. Den tillhandahåller realtidsdata till arbetstagarna, när de behöver det, vilket innebär att avdelningarna närmar sig varandra. Dessa data kan innehålla information om status för ett projekt, uppdateringar om en partners krav eller analyser om kundtrender eller underhållsplaner för utrustning.
Till exempel samlar jetmotorerna GE och Rolls-Royce rutinmässigt data från sina produkter när de flyger runt om i världen för att schemalägga underhållet. Därmed har man bättre förutsättningar att minska nertiden för enskilda flygplan och följa upp kundernas efterfrågan.
När säljteam, ledning och produktionspersonal har tillgång till information i realtid så kan de optimera förhållandena på fabriksgolvet och förbättra order- och produktionshantering. Kort sagt, delning av data gör tillverkningen mer smidig, vilket medför att eran med silos närmar sig slutet.
- ”Om du vill ha det så måste du vänta längre”
Industri 4.0 skapar en ny era präglad av anpassad, ”massindividualiserad” tillverkning, som kombinerar den anpassade produktionen med dagens förväntningar om snabba leveranser, som konsumenterna vill ha. Det här är tidsåldern där kunderna efterfrågar skräddarsydda produkter och vill ha dem snabbt.
Ett av många företag som utövar detta är den tyska spannmålsproducenten MyMuesli, som gör personliga frukostflingor till kunder valda ur en samling av 80 olika korn, nötter och frukter. Det faktum att en FMCG-produkt som müsli kan anpassas på stor skala är ett bevis på den snabba utvecklingen av Industri 4.0 och MyMueslis framgångsrika digitala omvandling.
Intelligenta och integrerade system spelar en viktig roll för tillverkare som vill sätta sina kunder först och leverera instruktioner till maskiner om specifika kundorder allt efter ihopsamlingen avancerar längs produktionslinjen. När det gäller MyMuesli flyttas varje paket runt i fabriken på en intelligent produktbärare, som talar om för fyllningsmaskinerna vad som ska läggas till varje müsli-låda, enligt individuella kundorder.
- ”En maskin kan inte göra det bättre än jag”
Industri 4.0 kräver en kulturell förändring i hur människor arbetar med maskiner. Inte bara kommer medarbetarna att kunna arbeta närmare varandra på olika avdelningar i en Industri 4.0-värld, dela i realtid data och ges insikter för att fatta exakta beslut på arbetsplatsen – de kommer också att kunna få delar av sina uppgifter automatiserade av maskiner, så att de kan att arbeta med mindre tråkiga uppgifter istället och ändå kunna vässa scheman för leveranstider.
Detta innebär en betydande förändring av industrimiljön, ett nytt tillvägagångssätt i arbetsplatsdynamiken. Ett exempel på denna förändring är de 45 000 robotarna som rekryteras över Amazons 20 ”fyllningscentrum”. Med hjälp av instruktioner från digitala databaser och ERP-system som arbetar tillsammans med de Amazon-anställda, väljer och hämtar dessa robotar paket som väger över 300 kg. Och det sker i så snabb takt som behövs för att hålla koll på kundernas efterfrågan. De gör ett jobb som inte skulle vara säkert för människor och personal. Resultatet är att de senare kan förvänta sig att deras arbetsroller blir mer digitala och mindre manuella.
Omvandlar affärsprocesserna. Tekniken i samband med Industry 4.0 omvandlar affärsprocesser. I allt från från robotteknik till Internet-of-Things och från big data-analyser och artificiell intelligens till 3D-printning ser vi detta.
Det här skapar en ofta ouppmärksammad utmaning: det oundvikliga skiftet i arbetsplatsdynamiken, vilket är avgörande för att stödja framgångsrik integrationen av Industry 4.0-teknik.
De tre punkterna ovan är passande exempel på attityder som behöver förändras, eftersom tillverkare siktar på att bryta ner hinder mellan avdelningar, omfamna anpassning och arbeta i ”tandem” med maskiner. Det är upp till arbetsgivare och deras lag både att förena dessa förändringar allt eftersom de skapar tillväxt i sina företag i den nya Industri 4.0-världen.
Gästkrönikör: Terri Hiskey,
VP, Product marketing manufacturing på Epicor Software.