Kan bli 475 plan och 120 simulatorer. Klart är också att beställningen kan komma att växa. Det amerikanska flygvapnet uppger att inget är definitivt spikat när det gäller antalet plan eller leveranstider. Men på sista raden sägs i kontraktet att köp på upp till 475 plan och 120 simulatorer kan bli aktuella.
– Det nya flygplanet kommer att bidra med precis de möjligheter till avancerad träning som vi behöver för att öka effektiviteten hos framtida flygvapenpiloter, säger USA:s flygvapenminister Heather A Wilson i ett uttalande.
De första planen beräknas anlända till en flygbas i San Antonio, Texas, 2023.
Saab har designat mellan- och bakkropp. Som flygplan blir nya T-X en ersättare till den tidigare T-38, som började tillverkas redan 1959. Planet är enmotorigt, med en General Electric F404, och försett med två stjärtfenor. Det senare är typiskt för amerikanska stridsflygplan och för bl a med sig att piloten får optimalt manöverutrymme. Apropå motorer kan f ö nämnas att JAS Gripen 39 är utrustat med en anpassad version av GE-motorn, Volvo RM12.
Boeing har designat noskonen, cockpiten, vingarna och stjärtfenorna, medan Saab har konstruerat mellan- och bakkroppen.
Bland nyheterna finns nya flyg- och datorsystem, där man ”displayar” informationen via stora skärmar. Systemen som utvecklats gör det möjligt att simulera i sammanhanget relevanta scenarier som jakt, attack och spaning.
Jämfört med det svenska skolflygplanet som Saab levereat till försvaret bygger T-X-designen på att lärare och elev sitter i tandemposition. I SK-60 sitter man sida vid sida.
På tillverkningssidan har framkommit att man inför ett antal nya moment, bl a kommer ventilationssystemets luftrör att 3D-printas.
PLM: Boeing satsar på DS’ 3DEXPERIENCE,
men i T-X är det CATIA V5 och Siemens Teamcenter som gäller.
När det gäller IT-stödet och PLM i produktutvecklingen har PLM&ERP News tidigare rapporterat att Boeing valt att satsa på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform. Detta innebär att man sedan något år är i full gång med att implementa denna plattform med appar som ENOIVIA (PDM), CATIA (CAD), SIMULIA (CAE och simulering) och DELMIA (digital tillverkning). Men de här bitarna tar sin tid, dels relaterat till komplexiteten, dels till organisationernas storlek. Boeing har exempelvis drygt 40 000 medarbetare och utvecklare som ska in på plattformen – det går kort sagt inte över en natt.
När det gäller nya skolflygplanet T-X så lär också det mesta av utvecklingsarbetet ha ske på de ”gamla” plattformarna. Detta innebär att att CATIA V5 i kombination med Siemens Teamcenter är den plattformskombination som gäller. Hur detta utvecklas över tid, i takt med att V6 och 3DEXPERIENCE-plattformen implementeras i Boeing, återstår att se.
För Saabs del är det sålunda också CATIA V5 – alltså den äldre versionen av lösningen, till skillnad mot V6, som är den nativa grundappen på 3DX – som är det viktigaste produktdefintionsverktyget, medan Siemens PLM-svit, Teamcenter, används som produktdataryggrad och kollaborationsplattform.
Gissningsvis är det inte troligt att man byter ut dessa kombinerade och industriellt bevisat fungerande lösningar mot det mera oprövade 3DEXPERIENCE-systemet. I alla fall inte i det känsliga initiala utvecklingsarbetet, där varje felaktighet kan medföra allvarliga risker och problem.